VOLKSWAGEN

Kot v Severni Koreji

Objavljeno 01. december 2015 14.02 | Posodobljeno 01. december 2015 14.02 | Piše: Aleš Kovačič

Volkswagnova afera z izpusti še zmeraj ne kaže znakov umirjanja, saj na dan prihajajo nova dejstva, povezana s strahovlado znotraj koncerna.

Goljufija z izpusti naj bi bila po pričevanju žvižgača posledica nerealnih zahtev in avtokratskega vodstvenega pristopa nadrejenih v VW. Foto: Reuters

Če smo pošteni, pa to ne velja samo za VW, ki je, kar se tiče merjenja in navajanja podatkov o izpustih škodljivih plinov, kot so dušikovi oksidi (NOx) pri dizlih in ogljikov dioksid (CO2) pri bencinskih motorjih, le kanarček v rudniku. »To je afera, ki bo spremenila avtomobilsko industrijo,« je ob tem dejal Boštjan Okorn z Zveze potrošnikov Slovenije.

Nepojasnjena odstopanja

S tem je med drugim ciljal na še vedno trajajočo preiskavo nemškega Zveznega urada za motorna vozila (KBA), ki je pred tednom razkril, da so med vnovičnim podrobnejšim pregledom izpustov 50 modelov različnih znamk naleteli na »nepojasnjena odstopanja«. To obenem nakazuje na zastarelo in neživljenjsko metodologijo uradnih laboratorijskih merjenj izpustov plinov in porabe goriva, ki škodijo potrošnikom in so pisani na kožo izdelovalcem.

Avtomobilske znamke namreč pri merjenjih uporabljajo vrsto vprašljivih taktik (odstranjena zunanja ogledala, polepljene špranje, izjemno težke pnevmatike s prevelikim tlakom ipd.), ki so na meji dovoljenega, vsekakor pa ne kažejo dejanske uporabe in vožnje. Izmerjenih laboratorijskih rezultatov pa po pridobljeni homologaciji in pozneje v resničnem življenju nihče ne preverja, zaradi česar je Volkswagnov goljufivi računalniški program tudi deloval.

Poleg tega novica, ki jo je v luči škandala objavil Bloomberg, češ da so na nepravilnosti v povezavi z izpusti pri Volkswagnovih avtomobilih ameriškim organom zaradi neukrepanja Evropske komisije namignili neimenovani predstavniki Evropske unije, na nepristransko delovanje Bruslja meče veliko senco dvoma. Poslanci Zelenih v Evropskem parlamentu so zato na odgovornost poklicali nekdanjega komisarja in zdajšnjo komisarko za industrijo, Antonia Tajanija in Elzbieto Bienkowsko.

Za vsaj 27 milijard 
evrov škode

Če se vrnemo k primeru VW, je nedavno medije preplavil nov razvoj neljubih dogodkov, povezanih s škandalom v nemškem koncernu, ki se, zanimivo, s stališča prodaje še vedno zelo dobro drži. Komaj zaznavni nekajodstotni padec na evropskem trgu oktobra je namreč v ostrem nasprotju z dramatičnim dogajanjem na borzi, kjer so delnice koncerna od začetka leta izgubile kar 40 odstotkov vrednosti, analitiki pa celotni strošek nepravilnosti pri dizelskih in po novem tudi bencinskih motorjih ocenjujejo na 27 milijard evrov.

VW je tako priznal, da v afero s spornimi dizelskimi motorji niso vključeni le prirejeni podatki o izpustih NOx, temveč so se nepravilnosti pri navajanju podatkov pojavile tudi pri bencinskih in njihovih vrednostih CO2. Prav ti podatki so pomembni za zapovedano nižanje povprečnega izpusta flote vozil, poleg tega pa je podatek o izpustih ogljikovega dioksida osnova za izračun nekaterih davščin – v Sloveniji je to davek na motorna vozila (DMV). Da je spornih kar 430.046 avtomobilov letnika 2016, so pri Volkswagnu odkrili med interno preiskavo. Med temi je 281.617 volkswagnov, 83.282 škod, 32.161 seatov in 15.733 audijev. Pričakovati je, da se bo omenjena številka v prihodnjih dneh ali tednih še povečala, pravijo pri Volkswagnu, saj v povezavi s pristojnimi nemškimi organi preiskujejo tudi vozila starejših letnikov izdelave. Vseh skupaj naj bi bilo po njihovih ocenah prizadetih kar 800.000 dizelskih in bencinsko gnanih avtomobilov pod okriljem VW.

Slovenski uvoznik znamk Porsche Slovenija je v sporočilu za javnost zapisal, da bo obrazec za preverjanje številke šasije objavil na svoji spletni strani.

Ob tem zagotavljajo, da bodo vsakršne morebitne dodatne stroške zaradi davščin poravnali sami, tako da ti ne bodo obveznost končnega kupca: »Volkswagen je ta čas v tesni povezavi s finančnimi organi posameznih držav, da bi naraščajoče davke iz naslova CO2 poravnal koncern in ne lastniki vozil.«

Nerealna pričakovanja

Nekoliko bolj se je razpletla tudi zgodba, povezana z ugotavljanjem odgovornosti za organizirano goljufijo znotraj koncerna, kjer je očitno ključno vlogo pri prikrivanju resničnih podatkov odigrala njegova hierarhična in avtokratična organizacija. Žvižgač iz »Severne Koreje brez taborišč«, kakor je VW slikovito opisal Der Spiegel, je namreč dejal, da je bila sporna programska oprema posledica nerealnih pričakovanj nadrejenih po zmanjšanju izpustov NOx. Zaradi kulture strahu in visokih pričakovanj nadrejenih so bili razvojni inženirji prisiljeni manipulirati tudi z vrednostmi CO2, saj naj bi jim šefi do letošnjega leta zadali kar 30-odstotno znižanje vrednosti, kar pa je bilo po legalni poti nemogoče.

Deli s prijatelji