PARKIRIŠČE

Ko šofirajo hekerji

Objavljeno 16. avgust 2015 11.48 | Posodobljeno 16. avgust 2015 11.48 | Piše: Aleš Kovačič

Zadnji hekerski napad na vozeči avtomobil v ZDA je demonstracija izjemne ranljivosti elektronskih sistemov modernih avtov.

Medtem ko ankete med potrošniki kažejo, da so najrazličnejši elementi infotainment sistemov pri sprejemanju odločitve za nakup novih avtomobilov bolj proti repu kriterijev, pa to proizvajalcev očitno ne odvrača od tega, da ne bi v svoje izdelke z vse večjim zanosom vgrajevali takšnih in drugačnih elektronskih pripomočkov, s čimer stopnjujejo tudi povezljivost vozil z mobilnimi telefoni, tablicami ali računalniki. Funkcije sistemov se razlikujejo, saj so nekateri vozniku v pomoč, drugi pa so bolj namenjeni kratkočasju ali zabavi. A ne glede na njihovo funkcijo, njihov seštevek v povprečno opremljenem sodobnem avtomobilu pokaže, da ima ta skoraj več skupnega z računalnikom ali tablico kot z avti izpred desetih, dvajsetih let. Meja med elektronskim, digitalnim in mehanskim je prav na področju avtomobilizma vse bolj medla, saj proizvajalci v želji po stopnjevanju povezljivosti avtomobilov z našimi elektronskimi napravami prek omrežja wifi na stežaj odpirajo vrata popolnoma digitalizirani in povezani prihodnosti. V marsikateri viziji osebnega transporta prihodnosti sta ti dve komponenti ključni, saj denimo robotizirani, samovozeči avtomobili brez njiju niso mogoči. Vendar če z vdorom računalniške informacijske tehnologije naša vozila postajajo vse bolj prijazna do uporabnika, intuitivna in ne nazadnje avtonomna, pa so po drugi strani naši moderni avtomobili ranljivi za do zdaj nepoznane nevarnosti. Ena takšnih je zagotovo nedovoljeni vdor računalniških hekerjev v elektronske sisteme vozil, kar je točno to, kar se je nedavno zgodilo v ZDA. Prek spleta so vdrli v avto znamke Jeep, izklopili motor in zavore ter ga zapeljali v graben. Z vdorom, ki je bil načrtovan, saj je bil mišljen kot dramatična demonstracija, kaj bi lahko storil nekdo, ki ne bi bil tako dobronameren, so dokazali, kako zelo smo postali ranljivi tudi na cesti. Čeprav so hekerji v podobnih primerih že vdirali v elektronske sisteme avtomobilov, so bili ti napadi omejeni na manipulacijo navigacijskih sistemov, klimatske naprave ali infotainment sistema. Torej nič pretirano kritičnega za varno vožnjo. Zadnji primer pa je nekaj povsem drugega, saj je opozoril na veliko ranljivost vozil, ki so prek spleta povezana z lastnikovim mobilnim telefonom, prek katerega lahko ta daljinsko zažene motor, odklene vrata ali prižge žaromete. Vmes pa se lahko prikradejo nepridipravi, ki nad vašim vozilom, kot v kakšni znanstvenofantastični srhljivki, prevzamejo popoln nadzor. Zato ne potrebujejo nič več kot prenosni računalnik, mobilni telefon in nekaj znanja. Koncern FCA, ki je lastnik znamke Jeep, je po objavi članka o vdoru v ameriški reviji Wired nemudoma objavil posodobitev programske opreme za 1,4 milijona vozil znamk Dodge, Jeep, Ram in Chrysler, ki spadajo pod okrilje koncerna FCA. Ahilova tetiva sistema za daljinsko upravljanje uconnect, ki je hekerjem omogočil prevzem celostnega nadzora nad vozilom, naj bi bil prav sistem infotainmenta. Incident pa je imel tudi širše posledice, saj je ameriška vladna agencija za varnost v prometu (NHTSA) odprla formalno preiskavo o ranljivosti avtomobilov vseh znamk na tovrstne napade. Predstavniki koncerna FCA so revijo Wired zaradi nedovoljenega vdora v vozilo obtožili kršenja zakonodaje, na kar so pri tej odgovorili, da so njihovi hekerji vdrli v avtomobil, ki je bil njihova last. Ne glede na vse pa je incident opozoril na hudo pomanjkljivost in ranljivost modernih avtomobilov, ki ni neposredno povezana s klasično definicijo prometne varnosti, saj gre tu prej za kibernetsko varnost. Zato so se denimo pri General Motorsu na novinarsko povpraševanje o njihovih ukrepih za zagotavljanje varnosti in nedotakljivosti podobnih elektronskih sistemov v njihovih vozilih odzvali s pojasnilom, da GM na tem področju že dlje sodeluje z ameriško vojsko in proizvajalci letal, kot je Boeing.

Deli s prijatelji