OGORČENI

Facebook manipuliral s čustvi uporabnikov

Objavljeno 30. junij 2014 16.30 | Posodobljeno 30. junij 2014 16.30 | Piše: B. P.

Namenoma so 680.000 naključno izbranim uporabnikom brisali komentarje pod objavami, da bi ugotovili, kako pozitivne ali negativne pripombe vplivajo na posameznike.

Fotografija je simbolična.

Pri Facebooku so priznali, da so manipulirali s čustvi uporabnikov, saj so v sodelovanju z univerzo Cornell in kalifornijsko univerzo izvedli kontroverzno raziskavo, v kateri so brez vednosti uporabnikov spreminjali komentarje pod objavami 680.000 naključno izbranih. Želeli so ugotoviti, kako na ljudi vplivajo pozitivni ali negativni komentarji prijateljev, in izsledki so pokazali, da so uporabniki, ki so dobili manj pozitivnih odzivov, tudi sami začeli objavljati vsebine z bolj negativno vsebino in čez čas so tudi sami postali manj srečni. Ravno nasprotno se je zgodilo, ko so objave med prijatelji požele navdušenje. Ali so komentarji pozitivni ali negativni, je ugotavljal program za analizo jezika.

Izid raziskave, ki so jo sicer opravili že leta 2012, so raziskovalci objavili v začetku meseca v ugledni ameriški znanstveni reviji: »Čustva, ki jih izražajo naši spletni prijatelji, vplivajo na naše lastno razpoloženje, to pa nam je uspelo znanstveno dokazati v prvi tovrstni raziskavi, ki je zajemala tako velik vzorec ljudi.« Ustvarjalci Facebooka so pri tem sodelovali tako, da so spreminjali (brisali) komentarje, da bi dosegli želeni učinek.

Britanski politiki so že izrazili ogorčenje nad početjem, ki na najbolj intimen način posega v posameznikovo zasebnost in se igra z njegovimi čustvi: »To je izjemno močna zadeva in skrbi me, kako zelo lahko Facebook in njemu podobni mediji manipulirajo s čustvi ljudi. To je nadzor čustev, nadzor misli, kdo ve, kam lahko to pelje,« je za časnik Guardian povedal Jim Sheridan, spletni strokovnjak Clay Johnson pa zahteva celo sodni pregon Facebooka. S tem, ko uporabnikov niso seznanili s svojim početjem, so kršili številne človekove pravice, tako etične kot pravne.

Pri Facebooku so se sicer že opravičili, a dodajajo, da je raziskava trajala le teden dni. Adam Kramer, eden od soustvarjalcev raziskave, zaposlen pri Facebooku kot socialni psiholog, pa je v sporočilu za javnost zapisal: »Naš cilj je bil ugotoviti, kako ljudem zagotoviti boljšo facebook izkušnjo, nikoli kogar koli razburiti ali na kakršen koli način manipulirati. Razumem, zakaj se mnogi počutijo izigrane, a to nikoli ni bil naš namen, zato se tistim iskreno opravičujem v svojem in v imenu sodelavcev.«

Deli s prijatelji