Ameriški raketoplan Endeavour je minuli konec tedna še zadnjič poletel na hrbtu posebej za to prilagojenega letala boeing 747. Na poti do poslednjega počivališča v Los Angelesu si ga je ogledalo ogromno ljudi. »Žalostno ga je videti in hkrati lepo,« je dejal eden izmed njih, 28-letni Todd Unger, in pristavil: »Upokojitev raketoplana Endeavour pomeni konec enega obdobja, hkrati pa priča o tem, kaj vse lahko dosežemo Američani, predvsem pa, da smo lahko na svoje podvige presneto ponosni.« Astronavt Mark Kelly, ki je lani vodil zadnjo, 25. vesoljsko misijo Endeavourja, pa je o tem plovilu dejal: »Je spomenik ameriški bistroumnosti, spretnosti in iznajdljivosti.«
Ognjevit boj
Kmalu po lanski odločitvi ameriške vesoljske agencije Nasa, da sklene program raketoplanov, ki je trajal tri desetletja, se je med mesti onkraj Atlantika vnel ognjevit boj, katero bo smelo v svojem muzeju gostiti preostale raketoplane. Prototip Enterprise, ki nikoli ni poletel v vesolje, bil pa je temelj za izdelavo preostalih raketoplanov, je na ogled v New Yorku, in sicer na pisti letalonosilke Intrepid. Vesoljsko središče Kennedy je smelo obdržati Atlantis, raketoplanu Discovery pa je smel nov dom ponuditi muzej v Washingtonu.
Nasprotovanje okoljevarstvenikov
Ko je bila sprejeta odločitev, da bo Endeavour nazadnje pristal v muzeju kalifornijskega znanstvenega središča, so ji nekateri okoljevarstveniki ostro nasprotovali. Letalo boeing 747, ki ga na svojem hrbtu prenaša naokoli, namreč ne more pristati pred pragom muzeja, ampak na bližnjem letališču, ki je od njega oddaljeno slabih 20 kilometrov. Da bi zmogli gromozanski tovor prepeljati po cesti, so morali požagati okoli 400 dreves, premakniti nekaj električnih drogov in odstraniti še nekatere druge ovire, saj ga sicer po njej ne bi mogli prepeljati. Okoljevarstvenike je, seveda, razhudila odstranitev dreves, a so nehali protestirati, ko so jim v muzeju zagotovili, da bodo vzdolž ceste dali posaditi trikrat toliko dreves, kot jih bo zaradi posebnega tovora požaganih.
V vesolju opravil približno 185 milijonov kilometrov
Raketoplan Endeavour je v dvajsetletnem službovanju za ameriško vesoljsko agencijo Nasa – zgrajen je bil v Palmdalu, mestu severno od Los Angelesa, in sicer kot nadomestilo za raketoplan Challenger, ki je razpadel v nesreči kmalu po vzletu leta 1986 – v vesolju opravil približno 185 milijonov kilometrov.