»Volkswagen me je popolnoma izigral,« je za ameriški Bloomberg povedal John Decker, lastnik Volkswagnove jette letnik 2008. »Razburjen sem, počutim se ogoljufanega.« A ni edini, ki se čuti prevaranega ob nedavnem razkritju, da je nemški avtomobilski gigant po vsem svetu prirejal rezultate merjenj škodljivih emisij pri vozilih, opremljenih z dizelskimi agregati.
Premišljena goljufija
Klobčič škandaloznega postopanja odgovornih v Wolfsburgu, kjer domuje koncern VW, ki ima v Nemčiji status države v državi, se je pred očmi osuple svetovne javnosti začel odvijati z razkritjem ameriške okoljske agencije (EPA). Volkswagnovi dizelsko gnani avtomobili imajo vgrajeno programsko opremo, ki nadzor emisij izključi, ko so vozila v običajni uporabi, in ga znova vključi, ko so na emisijskem testiranju. S spornim »goljufivim« algoritmom je družba, kolikor je znano, opremila kar 11 milijonov vozil po vsem svetu, to je petino celotne proizvodnje VW od leta 2009. Do škandaloznega razkritja goljufije so se sprva po naključju dokopali v nevladni okoljski organizaciji International Council on Clean Transportation (ICCT), ki je izvedla emisijski test dveh Volkswagnovih dizelskih modelov v resničnem življenju in rezultate primerjala s tistimi iz laboratorija. Seveda so se močno razlikovali. Glede na vklop ali izklop programa za zmanjševanje emisij, med njimi so tudi dušikovi oksidi (NOx) in saje (črni ogljik), so bili izpusti od 10- do celo 40-krat višji od predpisov o čistosti zraka, ki so v ZDA in v nasprotju z Evropsko unijo za dizle enako strogi kot za bencinske stroje.
Na desetine milijard izgube
Obseg preračunljive goljufije, s katero so v nemškem koncernu poskušali ob minimalnih stroških izigrati okoljske standarde številnih držav po svetu, je izjemen in že močno načenja ugled te trenutno največje avtomobilske znamke.
Sporni so dizelski štirivaljniki (1,6 in 2 litra), ki jih VW vgrajuje v celotno paleto svojih modelov in modelov hčerinskih znamk (Audi, Seat, Škoda). Obtožba se nanaša na vozila, ki so šla v prodajo od leta 2009 (passat od 2014.), teh pa je samo v ZDA 482.000. Nič čudnega, da je vrednost Volkswagnovih delnic na borzi v samo enem dnevu padla za četrtino, družba pa je do konca minulega tedna izgubila osupljivih 23 milijard evrov tržne vrednosti. Če se bo zvezna vlada v Washingtonu tako odločila, čaka Volkswagen kazen v višini dobrih 37.000 dolarjev za vsak avtomobil, ki je zapeljal na cesto, čeprav ni bil v skladu z ameriškimi predpisi o kakovosti zraka. To bi, če pomnožimo, lahko zneslo skoraj 18 milijard dolarjev.
Obseg preiskave se iz dneva v dan povečuje, tako geografsko kot tudi glede posledic za vpletene. Ameriško pravosodno ministrstvo je že sprožilo preiskavo za ugotavljanje kazenske odgovornosti, odvetniki v ZDA pa so v imenu oškodovanih kupcev vložili več kot 60 odškodninskih tožb. Z običajno zamudo so se odzvali tudi pri Evropski komisiji, v Franciji, Kanadi, Avstraliji, Južni Koreji, Indiji in ne nazadnje v matični Nemčiji, kjer so prav tako sprožili podobne pravne postopke kot na drugi strani luže.
Na koncu vedno
zmaga Piëch
Koncern trenutno doživlja najusodnejše trenutke, kajti jasno je, da okoljsko neoporečna dizelska alternativa, ki je od 90. let, tudi zaradi transportne in okoljske politike na ravni EU, temelj Volkswagnovega poslovnega modela, ni nič drugega kot prevara. Ironija je, da so izvršnega direktorja koncerna Martina Winterkorna naposled pokopali prav zapleti, povezani z ameriškim trgom, kajti nejasna strategija in posledično slabi poslovni rezultati v ZDA so bili glavni razlog za nedavni spodleteli poskus njegove zamenjave. Spomnimo, da je zdaj že nekdanji predsednik upravnega odbora in patriarh VW Ferdinand Piëch v začetku leta na značilno posredni, vendar nedvoumni način pozval k Winterkornovi zamenjavi. V tem spopadu je ob podpori članov vodstva ostal Winterkorn, Piëch pa se je upokojil. A aktualni dogodki so Winterkornove zaveznike prisilili v njegovo upokojitev in zamenjavo s Piëchovim človekom. Prvi mož znamke Porsche Matthias Müller, ki so mu zaupali težavno nalogo, očistiti umazano ime VW, je bil namreč Piëchova zamenjava za Winterkorna. Sum na dizelsko goljufijo je vzbudila analiza ameriške okoljske organizacije International Council on Clean Transportation (ICCT). Kaj o goljufanju največjega nemškega in globalnega avtomobilskega koncerna ve nemška vlada? VW je zaradi svoje zgodovine, ki je prepletena z nemškim povojnim gospodarskim čudežem, veliko več kot zgolj avtomobilski koncern. Razpletanje klobčiča laži in prevar se šele začenja, zato bodo dejanske razsežnosti umazane dizelske afere javnosti (bolj) znane šele v prihodnjih tednih ali mesecih.