FIRENCE – Z nasmeškom in videzom že stoletja bega strokovnjake in znanstvenike, neki umetnostni detektiv pa je v teh dneh oznanil, da je morda vendarle rešil uganko, skrivnost Mone Lize, ki jo je ustvaril Leonardo da Vinci.
Silvano Vinceti pravi, da je portret, najbolj slavna slika na svetu visi v pariškem Louvru, pravzaprav spoj dveh, žene premožnega firenškega trgovca in mojstrovega vajenca ter najverjetneje tudi ljubimca. Gian Giacomo Caprotti, bolj znan kot Salai, je bil Da Vincijev vajenec, slikar pa ga je pogosto uporabljal kot model. Vinceti, vodja raziskovalne skupine nacionalnega komiteja za kulturno dediščino, je svoja odkritja osnoval na preiskavi slike z infrardečimi žarki. Že dolgo velja, da je slika portret Lise Gherardini, Vinceti pa poudarja, da je nasmeh Mone Lize podoben tistemu na slikah, za katere je poziral Salai.
»Mona Liza je dvospolnik, pol moški in pol ženska. Dva modela sta, prva je Lisa Gherardini in drugi Salai, Leonardov vajenec. To se vidi po nosu, čelu in nasmešku Mone Lize. Našli smo odgovor, ki so ga leta iskali znanstveniki: kdo je bil model za sliko,« je Vinceti povedal v Firencah, tam, v starem samostanu, koplje že štiri leta v upanju, da bo našel posmrtne ostanke Lise Gherardini.
Gian Giacomo Caprotti naj bi k Da Vinciju prišel že pri rosnih desetih letih in naslednji dve desetletji delal kot njegov pomočnik ter si prislužil vzdevek Salai, majhen hudič. Salai in Da Vinci naj bi bila ljubimca, pravijo. No, Vincetijeve trditve je vodilni poznavalec Da Vincija sprejel z zadržkom. Martin Kemp, profesor umetnostne zgodovine na kolidžu Trinity (Oxford), pravi: »To ni nič drugega kot zmešnjava že znanih zadev, na pol znanih in popolne fikcije. Infrardeče podobe ne podpirajo ideje, da je Leonardo naslikal mešanico, spoj Gherardinijeve in Salaija.« Poleg tega nihče v resnici ne ve, kako je bil videti Salai, dodaja Kemp, zato je nemogoče z gotovostjo trditi, da je slavna slika nastala tudi po njegovi podobi.
Mimogrede: od prejšnjega tedna je prvič v več kot 50 letih na prodaj vila Antinori iz 16. stoletja, njen lastnik je bil tudi trgovec s svilo Francesco del Giocondo, in sicer med letoma 1498 in 1517, ko je nastala tudi slavna slika, ki jo je Leonardo dokončal med letoma 1503 in 1506. Ocenjena je na 20 milijonov evrov.