OKOLJSKI PREDPIS

Pariz brez starih avtov

Objavljeno 12. junij 2016 17.25 | Posodobljeno 12. junij 2016 17.26 | Piše: Staš Ivanc

Junija bo v središču francoske prestolnice med tednom prepovedan promet za vse avtomobile, registrirane pred letom 1997.

Pogled na Elizejske poljane med večerno prometno konico. Foto: Reuters

Pariz se trudi zmanjšati raven onesnaženja in kronično gnečo v mestnem jedru. Mestna oblast je doslej posegla že po vrsti ukrepov, od prepovedi vožnje za avtomobile po sistemu par-nepar glede na registrsko tablico pa do ustavitve prometa po Elizejskih poljanah vsako prvo nedeljo v mesecu.

V središču francoske prestolnice bodo tako 1. julija uvedli popolno prepoved vožnje avtomobilov, registriranih pred letom 1997. Prepoved, ki bo za začetek veljala ob delovnih dnevih, zaobjema tudi motocikle, prvič registrirane pred letom 1999. Za kršitelje okoljskega predpisa je predvidena globa v višini 35 evrov, ki pa se bo 1. januarja 2017 dvignila na 78 evrov. Mestna oblast želi do leta 2020 s pariških ulic odstraniti vsa vozila, starejša od deset let.

Onesnaženje in zdravje

Prepoved bo prizadela kakih deset odstotkov pariškega voznega parka. Vozila bodo glede na škodljivost izpušnih plinov razvrščena v šest razredov, pri čemer bodo v prvi razred spadala le električna vozila in vozila na vodikove celice. Avtomobili bodo na vetrobranskem steklu nosili barvne oznake, s čimer jih bodo prometniki lažje izločevali iz prometa. Okoljska ministrica Ségolène Royal si je sicer prizadevala za le štiri kategorije, a je na koncu privolila v šest razredov. »Če bi vztrajala pri prvotnih štirih, bi prepoved veljala za tretjino vseh vozil v Parizu,« je poudaril vodja oddelka za promet v pariški mestni hiši Christophe Najdovski.

Po ocenah Svetovne zdravstvene organizacije naj bi bili drobni trdni delci iz avtomobilskih (in industrijskih) izpustov v Franciji krivi za 42.000 smrti na leto, lansko poročilo francoskega senata pa navaja, da onesnaževanje zraka državi na leto povzroči za sto milijard evrov stroškov. Pariška županja Anne Hidalgo po mestu uvaja nove pešcone, še posebno ob reki Seni, lani pa so v prestolnici izvedli prvi dan brez avtomobila.

Socialne posledice

Okoljevarstvene organizacije za najhujše onesnaževalce v cestnem prometu razglašajo starejša vozila in tista z dizelskimi motorji. V središču Pariza so tako že lani prepovedali vožnjo velikim tovornjakom in avtobusom. Morda je pri vsem skupaj najbolj žalostno to, da bodo s pariških ulic tako prisilno izginili tudi klasični francoski starodobniki, brez katerih si skoraj ne moremo predstavljati mestnega utripa, kot sta Citroënova spaček in žaba.

Avto-moto združenja, kot je 40 millions d'automobilistes, pa opozarjajo, da bo prepoved, ki bo začela veljati julija, prizadela socialno šibkejši sloj meščanov, saj si številni Parižani ne morejo privoščiti novejšega in dražjega vozila. »Prepoved z vidika varovanja okolja ne bo dosegla ničesar,« je prepričan predsednik 40 millions d'automobilistes Daniel Quero. »Županja preganja avtomobile iz mestnega jedra, ne da bi se zavedala ekonomskih in socialnih posledic,« trdi Quero. 

Deli s prijatelji