ODPRTJE

Najdaljši predor na svetu

Objavljeno 02. junij 2016 22.12 | Posodobljeno 02. junij 2016 22.12 | Piše: U. S.
Ključne besede: predor Švica

Prve idejne skice je leta 1947 izrisal švicarski inženir.

Najdaljši na svetu: predor Gotthard. Foto AP

V Švici so uradno in slovesno odprli najdaljši predor na svetu. Prve idejne skice projekte so predstavili pred skoraj sedmimi desetletji, izrisal pa jih je švicarski inženir Carl Eduard Gruner leta 1947. Gradnjo sta zavirala administracija in strah pred stroški, ki so presegli 12 milijard švicarskih frankov (11 milijard evrov), toda projekt je 69 let pozneje le končan.

Predor Gotthard je dolg 57 kilometrov, vije se pod Alpami, 2,3 kilometra globoko, in povezuje mesti Erstfeld in Bodio, promet skozi predor bo stekel decembra, pot z vlakom med Zürichom in Milanom (Italija) pa bo poslej krajša za približno eno uro in bo trajala 2 uri in 40 minut. Vsak dan naj bi skozenj peljalo 260 tovornih (180 v starem predoru) in 65 potniških vlakov, ki bodo dosegali hitrosti do 200 kilometrov na uro, najvišja, ki jo bodo lahko dosegli, bo 250 km/h. Predor skozi Alpe so gradili več kot 17 let, sodelovalo je 2400 delavcev, ki so izkopali več kot 28 milijonov ton kamenja in skal, ostanke pa uporabili za oblikovanje notranjščine predora. Skupna dolžina vseh tunelov v njem presega 152 kilometrov, brez prezračevanja je temperatura v predoru 46 stopinj Celzija. Število dnevnih potnikov naj bi se sedanjih 9000 povečalo na 15.000 do leta 2020, predvidevajo švicarske železnice. No, krstnega potovanja so se udeležili ne le švicarski predsednik Johann Schneider-Ammann, temveč tudi francoski predsednik François Hollande, italijanski premier Matteo Renzi in nemška kanclerka Angela Merkel – v nekakšen dokaz, da lahko stara celina ne glede na vse stopi in drži skupaj!

Ko ga bodo odprli, bo predor Gotthard prevzel naziv najdaljšega na svetu; za takega je doslej veljal japonski predor Seikan, ki meri 53,9 kilometra, 50,5 kilometra dolg Evrotunel pod Rokavskim prelivom, ki povezuje Francijo in Veliko Britanijo, pa bo tretji najdaljši na svetu. Vprašanje je, ali bo Švici dolgo uspelo obdržati rekord, saj kitajska vlada načrtuje gradnjo kar 123 kilometrov dolgega predora, ki bo precej skrajšal pot med pristaniškima mestoma Dalian in Jantai. A tudi v Evropi se nadaljujejo gradnje predorov, tak je na primer 55-kilometrski pod Brennerjem, ki bo povezoval avstrijski Innsbruck in italijanski Bolzano, na odobritev pa še čaka železniški 80-kilometrski, ki naj bi povezoval Helsinke (Finska) in Talin (Estonija). 

Deli s prijatelji