ROJSTNI DAN

Mucka, 
ki je osvojila 
ves svet

Objavljeno 10. november 2014 16.57 | Posodobljeno 10. november 2014 16.57 | Piše: Staš Ivanc

Hello Kitty letos praznuje 40. rojstni dan.

Hello Kitty je zaslovela po vsem svetu.

Ko je bila Kazumi Kaminaga v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja še šolarka, je zagledala nekaj najbolj ljubkega na svetu. V izložbi tokijske trgovine je stala Hello Kitty, mucka z veliko glavo, črnimi očmi in brez ust. »Ko sem bila v osnovni šoli, v trgovinah ni bilo prav veliko igrač kavai,« se spominja zdaj 51-letna Kazumi, pri čemer poudarja izraz kavai, japonsko besedo za ljubko. »To je bilo res presenečenje – tako je bila ljubka.«

Pozna jo ves svet

Hello Kitty je prejšnji teden praznovala 40. rojstni dan, Kazumi Kaminaga pa že celotno življenje zbira vse, kar je povezano z malo muco. In to ni lahka naloga: Hello Kitty je v minulih desetletjih postala svetovno znana blagovna znamka, ki se v 130 državah po svetu pojavlja na več kot 50.000 različnih izdelkih – od sladkarij, oblačil, igrač in elektronskih naprav pa do obleke za pop divo Lady Gaga.

Potem ko se je japonski javnosti prvič predstavila leta 1974, se je že naslednje leto pojavila na prvi denarnici za drobiž. In Kitty ni le otroška igrača. Pri Sanriu, družbi, ki je ustvarila Hello Kitty, pravijo, da so za kittymanijo dejansko krivi odrasli, kot je Kazumi, ki je z ekipo tiskovne agencije AFP govorila, ko je kupovala darilo – za svojega šefa. »V devetdesetih letih se je na Japonskem in drugod po Aziji rodila smernica, po kateri ni bilo otročje, če so tudi odrasli imeli izdelke s podobo Hello Kitty,« pravi Sanriov tiskovni predstavnik Kazuo Tomacu. »To je bila velika sprememba v sistemu vrednot, ki se je na začetku novega tisočletja prav tako zgodila v ZDA in Evropi.«

Tudi za odrasle

»Hello Kitty je dala odraslim možnost, da se spet igrajo, da izrazijo del sebe, ki ga sicer ne bi mogli,« pojasnjuje Christine Yano, ameriška antropologinja, ki proučuje fenomen Hello Kitty. Zahodno dojemanje kulture ljubkega se je spremenilo tudi zaradi japonskih mang in animejev, stripov in animiranih filmov, ki so stvari iz dežele vzhajajočega sonca približali Zahodnjakom, dodaja Yanojeva, avtorica knjige Rožnata globalizacija: Pot Hello Kitty čez Pacifik.

Kitty je izdelek svojega časa, saj se je pojavila tri desetletja po grenkem porazu Japonske v drugi svetovni vojni, ko se je nekoč razdejana država spet postavila na noge, starši pa so otrokom spet lahko privoščili kaj lepega. Ko so japonski najstniki začeli hoditi na zmenke, je tudi Kitty dobila fanta – Dragega Daniela –, ko so med japonskimi ženskami postali priljubljeni hišni ljubljenčki, pa je bila bogatejša še za perzijsko mucko, imenovano Charmmy Kitty.

Kitty kljub svojim letom še vedno raziskuje nova področja. Letos je šla na vesoljsko misijo na krovu satelita, s čimer je želela japonska vlada spodbuditi zanimanje za astrofiziko med mladimi, Sanrio pa namerava do prihodnjega valentinovega predstaviti kolekcijo Kittyjinih oblačil – za moške. »To je odlična ideja – kupila jih bom možu in sinu,« je dejala Niroko Hošino, 56-letna uradnica, katere nohti so okrašeni z drobnimi podobami Hello Kitty.

Deli s prijatelji