OD KOD IZVIRAJO

In meso je 
beseda postala

Objavljeno 11. oktober 2015 11.45 | Posodobljeno 11. oktober 2015 11.45 | Piše: Vane D. Fortič

Vsak dan imamo opravka s splošnimi imeni za skupine proizvodov, a za mnoge med njimi niti ne vemo, ali so tujke ali nein od kod izvirajo. Nekateri eponimi se imenujejo po izumitelju, drugi po uveljavljeni blagovni znamki.

V drugi svetovni vojni je Jeep odigral pomembno vlogo. Foto Primož Hieng

Eden najstarejših eponimov je sendvič. Po legendi je nastal leta 1762. Sandwiški grof John Montagu je bil tako strasten kvartopirec, da ni imel časa niti za hrano. Služabniku je naročil, naj mu prinese nekaj mesa med dvema rezinama kruha. Kmalu so začeli tudi njegovi soigralci naročati »enako kot Sandwich« in ime se je prijelo.

Po makadamu do Neaplja

Makadam dandanes pomeni slabo, prašno in neasfaltirano pot. V dobi vozov pa je bila inovacija škotskega inženirja Johna Loudona McAdama v Angliji sinonim za kakovostno cesto. Do tedaj so se med vožnjo lomila kolesa in poškodovala kopita. McAdam je leta 1816 predstavil način gradnje cest iz treh slojev kamnine, od spodnje z najdebelejšo granulacijo do zgornje z najdrobnejšo, ki ji je primešana zemlja.

Po vsaki jedi si je priporočljivo umiti zobe s ščetko in kalodontom – zobno pasto. Proizvajati so ga začeli leta 1887, v času Avstro-Ogrske, v dunajskem podjetju F. A. Sarg’s Sohn & Co. Prvi je imel okus po gozdnih jagodah. Dejansko je družba imela monopol, saj ga je prodajala v 34 državah. Proizvodnja se je ustavila 1981., blagovno znamko pa je obudila Saponija Osijek, ki danes izdeluje 14 vrst kalodontov.

Originalne napolitanke prihajajo iz dunajske tovarne Manner. Tako so jih poimenovali, ker so lešnike za kremo dobivali iz okolice Neaplja (Napoli). Napolitanke (nemško: neapolitaner) je prvi izdelal Josef Manner, ustanovitelj omenjenega podjetja, leta 1898. Bile so prav takšne kot danes – velike ravno za en grižljaj, iz petih vafljev, med katerimi je krema z lešniki in kakavom. Danes zavzemajo največji del Mannerjeve proizvodnje.

Od aspirina do džipa

Prvi aspirin in patent zanj so dobili v podjetju Bayer, ko je kemik Felix Hoffmann leta 1897 sintetiziral acetilsalicilno kislino. Aspirine – tablete proti bolečinam – danes proizvajajo tudi številne druge farmacevtske družbe.

»Ko ne bomo mogli več izboljševati kakovosti naših britvic, bomo nehali delati,« je bil moto Kinga C. Gilletta, izumitelja in ustanovitelja podjetja Gillette. Leta 1903 so začeli prodajati aparat za britje z žiletkami z dvojnim rezilom. Gillettov moto velja še danes, saj podjetje vsakih nekaj let predstavi nove vrste britvic.

Kdor bo v trgovini spraševal za superge, ga bodo brez pomisleka napotili na športni oddelek. Italijansko blagovno znamko Superga je leta 1911 ustvaril Walter Martiny in je bila pojem za teniške copate, od 1934. pa torinsko podjetje dela tudi obutev za druge športe in vsakdanjik.

Ko kratice SUV še ni bilo, se je za terenska vozila uveljavilo ime džip. In izvirni jeep ima zanimivo zgodovino. Ko so ZDA spoznale, da se bodo morale v drugi svetovni vojni bojevati tudi v Evropi, je ameriška vojska pozvala 135 podjetij, naj naredijo prototip vozila na štirikolesni pogon, in to v49 dneh. Odzvali sta se samo dve: Willys-Overland in American Bantam Car Company. Slednje je angažiralo oblikovalca Karla Probsta, ki je načrte izrisal v le dveh dneh, izdelavo pa je vojska nato zaupala Willysu in Fordu. Džipi so postali najpomembnejše lahko vozilo Američanov in zaveznikov v drugi svetovni vojni. Willys je leta 1945 izdelal prvega civilnega džipa in registriral blagovno znamko. Terenska vozila Jeep so posnemale številne avtomobilske tovarne po svetu, in vseh se je prijelo ime džip. Jeep je danes ameriška blagovna znamka v lasti skupine Chrysler.

Še nekaj poslovenjenih

Od tujih blagovnih znamk naj omenimo angleški Sellotape, ki je poslovenjen v selotejp postal generično ime za samolepilni trak, nemška Vileda pa je sinonim za gobasto krpo iz sintetičnega usnja. Ime izhaja iz nemške besedne zveze wie Leder, kar pomeni kot usnje. Tudi blagovna znamka Hansaplast, ki je postala sopomenka za obliž, ima dolgoletno tradicijo. Že leta 1882 je Carl Paul Beiersdorf pridobil patent za proizvodnjo obližev z lepilno oblogo.

Med blagovnimi znamkami, ki so zaznamovale jugoslovanski trg, je Meblov Jogi, ki danes v vsakdanji govorici pomeni vzmetnico in ležišče. Od leta 1962 do stečaja 2012. so jih izdelali več kot 13 milijonov. Ali pa sladoled lučka Ljubljanskih mlekarn, ki je postal sinonim za sladoled na leseni paličici. Izdelujejo jo že 57 let. 

Deli s prijatelji