DUNAJ – Dunaj doživlja preobrazbo iz mesta, ki je imelo svojo infrastrukturo pretežno posvečeno avtomobilskem prometu, v urbano središče s kolesarjem naklonjeno prometno ureditvijo. Gre za opazno težnjo v številnih evropskih metropolah, ki zaradi gostega prometa trpijo za prometnimi infarkti, slabim zrakom in hrupom. Kolesa, v povezavi z učinkovitim javnim prevozom, uspešno rešujejo to težavo. Hkrati je kolesarjenje zdrav in cenovno ugoden način prevoza, ne zgolj za domačine, temveč tudi za turiste, ki lahko tako povsem drugače doživijo mesto.
V ta namen so na Dunaju izdelali tudi posebno aplikacijo za tablične računalnike in pametne telefone, ki pomaga kolesarju med potepanjem po mestu in ogledovanjem znamenitosti, o katerih ga informira in hkrati opozarja na druge ogleda vredne lokacije. »V kolesarskem letu 2013 smo začeli mnogo projektov, ki jih bomo poskušali nadaljevati. Posebno dobro nam je uspela akcija bike2help, pri kateri so se s kolesom prevoženi kilometri spremenili v dobrodelne prispevke. Poleg tega smo pred znano Karlovo cerkvijo priredili kolesarski in modni šov, ki je bil zelo dobro sprejet. Vrhunec je bila zagotovo konferenca Velo City v dunajski mestni hiši, ki se je je udeležilo 1300 mednarodnih strokovnjakov,« nam je pojasnil Christian Ripp iz Agencije za mobilnost mesta Dunaj.
Mednarodna konferenca Velo City, ki se je odvijala junija, je Dunaj za nekaj dni spremenila v svetovno prestolnico kolesarstva. Več 100 strokovnjakov iz vseh kotičkov sveta se je posvečalo najrazličnejšim vidikom kolesarstva od gospodarskih vplivov, filozofskih zornih kotov, urbanizma do modnih smernic. V nasprotju s splošno predstavo lahko kolesarimo tudi ob slabšem vremenu, ne nazadnje je povprečna temperatura v kanadskem Winnipegu 2,6 stopinje Celzija, pa domačini še kako radi vrtijo pedale. Za naše predstave skrajne vremenske razmere vladajo tudi v Nigeriji, kjer so zelo razširjena posebna tovorna kolesa.
Število kolesarjev se iz leta v leto veča
Razlogov za zavračanje kolesarjenja je v resnici zelo malo, vendar je potrebna ustrezna politika na ravni mesta, saj ljudje zelo neradi spreminjamo navade. »Mesto Dunaj si je z novo vlado, ki odloča od leta 2010, zadalo spodbujanje kolesarjenja. Sicer so si na Dunaju že leta prej zadali povečanje kolesarjenja za pomemben politični cilj. Pomembno se nam je zdelo, da dajemo kolesarjenju velik pomen predvsem znotraj mestne uprave. To nam je dobro uspelo,« je nadaljeval Ripp. »Kolesarski promet se vse od začetka upošteva pri mnogo projektih gradnje cest pa tudi na drugih področjih, kot je na primer gospodarjenje s prostim časom. Seveda vedno znova nastajajo konflikti, saj nekateri očitajo politiki, da se posveča samo še kolesarjem. Odgovarjamo, da nam gre za sobivanje v cestnem prometu in da imajo vsi kaj od tega, če se vozijo s kolesom: zrak se izboljšuje, zmanjšuje se hrup in več je prostora za vse.«
O tem smo se lahko prepričali tudi sami, saj so kolesarske poti po mestu ustrezno označene, avtomobilski promet v strogem središču pa je v glavnem omejen na okolico garažnih hiš in na nujne prevoze dobrin, kljub temu pa lahko še vedno naletimo na zastoje v prometnih konicah na glavnih mestnih vpadnicah. A se položaj vztrajno izboljšuje, število kolesarjev se iz leta v leto veča – lani je zraslo za več kot 11 odstotkov, medtem ko delež avtomobilov v prometu pada. »Naš cilj je, da do leta 2015 delež kolesarjev v prometu povečamo na 10 odstotkov. Verjamemo, da nam bo uspelo.« Zanimivo je, da za celotno organizacijo projekta Dunaja kot prestolnice kolesarstva skrbijo le štirje ljudje iz Agencije za mobilnost mesta Dunaj. Skupaj z zunanjimi agencijami in ekipo konference Velo City pa je vpletenih od 20 do 25 ljudi. »V prihodnjem letu želimo nadaljevati nekatere projekte, kot so na primer že omenjena kolesarska modna revija in krožna vožnja po vsem Dunaju za tisoče kolesarjev. Naš cilj je jasen: povečanje kolesarjev v prometu. Pomembno se nam zdi tudi, da dvignemo ugled kolesarstvu in seveda tudi povečamo varnost v prometu.«