NEVERJETNI ZASLUŽKI

Je Odrešenika res narisal Leonardo?

Objavljeno 25. november 2017 11.44 | Posodobljeno 25. november 2017 11.45 | Piše: M. R.

Še pred začetkom newyorške dražbe, na kateri so za 450 milijonov dolarjev prodali najdražjo sliko na svetu, so mnogi opozarjali, da Salvator Mundi morda ni delo Leonarda da Vincija.

Odrešitelj sveta meri vsega 45 x 65 cm. FOTO: Reuters

Odrešenik sveta, oljna slika, ki jo pripisujejo Leonardu da Vinciju in naj bi nastala okoli leta 1500, je trenutno najdražja slika, kar so jih doslej prodali na dražbi. Natanko 450.312,5 milijona dolarjev (okoli 377 milijonov evrov) je za upodobljenega Kristusa z dražbenim pribitkom avkcijske hiše Christie's vred plačal neznani kupec. Številne pomisleke, ali je slika sploh Leonardovo delo, je bilo mogoče slišati že pred dražbo, mnogim strokovnjakom pa se zdi tudi znesek za delo dvomljivega izvora občutno previsok.

Kar 90 odstotkov slike naj bi nastalo v zadnjih 50 letih.

Neverjetni zaslužki

Kdo je kupec, še ni znano, medtem ko je jasno, kdo je največ zaslužil. Ruski tajkun Dmitrij Ribolovljev, ki je leta 2013 zanjo odštel 127 milijonov dolarjev. Odrešenika je kupil od švicarskega posrednika Yvesa Bouviera, ki je zanjo na zasebni prodaji v Sothebyju leto prej odštel dobrih 50 milijonov manj. Ribolovljev sicer Bouviera, od katerega je za veliko denarja kupil kar 38 slik, toži, ker naj bi za umetniška dela postavljal previsoke cene in ga pri tem ogoljufal za kar milijardni znesek. Bouvier, ki mu pravijo tudi kralj prostocarinskih con, kjer bogataši radi kupujejo umetnine, obtožbe zanika, sodni mlini pa o njunem sporu še meljejo.

»Morda veš, zakaj tega Leonarda prodajajo na dražbi, kjer so sicer na prodaj sodobni umetniki?« je newyorškega umetnostnega kritika Jerryja Saltza vprašal eden izmed strokovnjakov za renesančno umetnost. Odgovor, ki je sledil, je bil sila preprost: zato, ker je 90 odstotkov te slike nastalo v zadnjih 50 letih. Ko je Saltz na spletu že na dan dražbe objavil obširni članek o dvomih, da je Salvator Mundi v resnici Leonardovo delo, se je nemudoma razvila polemika, v kateri so premlevali, ali je nove res devet desetin slike ali zgolj ena tretjina.

Najdražjih pet

Do 15. novembra 2017 je za najdražjo sliko na svetu veljalo delo z naslovom Interchange Willema de Kooniga, za katero je ameriški magnat Kenneth Griffin odštel 300 milijonov dolarjev. Poleg tega je za 200 milijonov dolarjev kupil še platno Jacksona Pollocka z naslovom Number 17A. Ta je zdaj peta najdražja. Obe sliki sta bili prodani zasebno. Kvartopirci francoskega impresionista Paula Cézanna, ki jih je leta 2011 za 250 milijonov dolarjev kupil katarski šejk od grškega milijarderja Georgea Embiricosa, so tako tretja najdražja slika. Med Cézanna in Pollocka se je vrinil še Paul Gauguin. Njegovo delo, ki nosi naslov Kdaj se boš poročila, je za 210 milijonov dolarjev prav tako pristalo v rokah katarskega šejka.

Restavratorski posegi

Angleški kralj Karel I. je bil po doslej znanih podatkih prvi znani lastnik domnevnega Leonardovega dela. O tem obstaja dokument iz leta 1649, kralja so malo zatem tudi obglavili. Leta 1763 jo je na dražbi prodal vojvoda Buckinghamski, potem pa se je za njo izgubila sleherna sled. Leta 1900 se je znova pojavila v neki zasebni britanski zbirki, vendar je bila v precej slabem stanju. Leta 1958 so jo prav zaradi tega prodali za smešno nizko vsoto. Tedaj ni seveda nihče govoril o tem, da bi Kristusa naslikal Leonardo. Potem se je zgodil preobrat. Leta 2005 so jo na dražbi za 10.000 dolarjev kupili trije trgovci z umetninami starih mojstrov. Odločili so se, da bodo sliko najprej dali temeljito obnoviti, delo pa je opravila priznana ameriška restavratorka Dianne Dwyer Modestini. Ta je morala dorisati dele slike, ki je bila precej poškodovana, ozadje pa je prebarvala s črno, saj ni bilo mogoče dovolj zanesljivo ugotoviti, kaj je umetnik sprva sploh narisal.

Že nekaj let pozneje sta Leonardovo razstavo v Londonu in Parizu skupaj pripravila Nacionalna galerija in Louvre. Odrešenik sveta je bil v Londonu leta 2011 predstavljen kot neizpodbitno Leonardovo delo, tako kustos Nacionalne galerije Luke Syson kot profesor umetnostne zgodovine na Oxfordu Martin Kemp pa sta javnosti zatrdila, da je pri ustvarjanju Odrešenika čopič v roki nedvomno držal sam veliki mojster. Vrednost slike je bila tako določena na neki povsem drugi ravni in rekorden niz prodaj se je začel in končal pri 450 milijonih dolarjev. 

Česa kupec ne ve

Strokovnjakov, ki niso prepričani, ali gre res za Leonardovo delo, predvsem pa se jim zdi cena absolutno previsoka, ni malo. Med njimi je tudi Thomas Campbell, nekdanji direktor newyorškega Metropolitanskega muzeja, ki ga vsako leto obišče več kot šest milijonov obiskovalcev z vsega sveta. Na instagramu je objavil fotografijo, na kateri je Salvator Mundi, preden je doživel temeljit restavratorski poseg. Ob tem je napisal, da upa, da se kupec zaveda, kaj pomenijo restavratorski posegi. To je nemudoma sprožilo burno razpravo o tem, ali je delo, ki se je na dražbi pri Christieju pojavilo z izhodiščno ceno pod 100 milijoni dolarjev in meri 65 x 45 cm, upravičeno postalo najdražja slika na svetu. Razprava, ki se bo brez dvoma nadaljevala še lep čas.




 

Deli s prijatelji