Slovenca na Madagaskarju

Za srečo žrtvovali vola

Objavljeno 17. december 2018 12.16 | Posodobljeno 16. januar 2019 14.22 | Piše: PIŠE: Vane D. Fortič

Odprtje nove hiše na tem velikem otoku poleg hrane in pijače pospremijo še z animističnimi obredi

Primož Rajter in hčerka Zala sta se že ob prvem obisku zaljubila v Rdeči otok (tudi Veliki otok), kot pravijo Madagaskarju. »Tu si bova naredila počitniško hišico, ki morda pozneje postane najin dom,« sta se odločila.Primož se je neverjetno hitro in brez znanja malgaščine ali francoščine, ki sta uradna jezika otoka, pa še brez slehernih izkušenj s papirologijo ter s posebnostmi tukajšnje gradnje imenitno znašel in na otoku Nosy Be postavil hiško – čanu, kot ji pravijo Malgaši.

Vrsta obredov

Ni hotel, da bi bila betonski kvader, zato je le spodnji del, kakšna petina hiške, iz betona, stene do strehe pa so iz lesenih palic, sredic listov palme ravinala. Streho pokrivajo celi listi palme, ki je tu pomemben gradbeni element in obenem simbol države. Hiško sta postavila na severozahodu otoka, v vasi s 400 dušami po imenu Atafondru, kar pomeni veliki top. Manjši stoji na obali. Ko je bil preliv med otokoma Nosy Be in Nosy Komba strateška točka, so ga kolonialne oblasti nadzirale z velikimi topovi.Na Madagaskarju je še precej animističnega in poganskega verovanja. Veljajo posebni obredi, prepovedi, totemi. Zato sta Primož in Zala praznovanje ob odprtju nove hiše zasnovala po tradicionalnih običajih. Nekaj zaradi dobrih odnosov z domačini, nekaj pa tudi zavoljo tega, da se nesreča ne bi prikradla v njuno hiško. Domačini verujejo, da je treba ob odprtju žrtvovati grbastega vola, ga pojesti in potem bo vse v redu. Spotoma pa opravijo še vrsto obredov.

Žrtvovanje vola

Primož je kupil vola, ki je moral imeti na koži veliko belih lis. Posebno pomembno je, da ima belo liso tudi na čelu. To so mistični znaki poštenja in dobrote. Zvečer so zakurili ogenj, volu pa dajali korenine, namočene v rum, da ga pomirijo pred jutranjim zakolom. Eden izmed povabljenih, Dušan Zorman, je v šali dejal: »Po mojem rum spijeta čuvaja, volu pa pustita le korenine!«Zjutraj so žival pripeljali na sredino parcele, saj je treba zle duhove pomiriti na vse strani. Vsi udeleženci so morali biti oblečeni v slovesna dolga oblačila. Tisti Slovenci, ki jih nismo imeli, smo si okrog ledij zavezali kar brisače. Vola so zvezali, ga polegli na tla, Primož in prvi lastnik parcele sta ga izmenoma držala za rep in izgovarjala magične besede. Zatem so vola polivali s pivom in nanj ob glasbeni spremljavi domače skupine polagali bankovce.Žival so potem zaklali in razkosali. Rogata glava bo krasila pročelje hiše in jo varovala pred zlom. Domačini si volovsko meso težko privoščijo, zato je Primož meso daroval tudi sosednjim vasem. Po zapovedanem običaju je k mesu dodal riž, temeljno malgaško prehrano, korenje, paradižnik, čebulo in začimbe.                                    
Deli s prijatelji