Iz japonske prestolnice prihajajo skrb vzbujajoče vesti. Proizvajalec zračnih blazin Takata je na sodišče vložil predlog za postopek stečajne zaščite, japonska vlada pa ga je že potrdila. Gre za enega največjih proizvajalcev zračnih varnostnih blazin na svetu, ki opremlja avtomobilske znamke na vseh celinah. Za stečajno zaščito je zaprosila tudi družba TK Holdings, ameriška podružnica Takate.
Koncernu grozijo tožbe zaradi stroškov odpoklica avtomobilov na popravilo tako rekoč vseh proizvajalcev, ki vgrajujejo Takatine zračne blazine. To bo največji odpoklic v zgodovini avtomobilske industrije – na servisu se bo moralo zglasiti 49 milijonov vozil!
Ker gre za visokotehnološki izdelek, neposredno povezan z ohranjanjem človeških življenj, je stvar zelo občutljiva. Že lani so se namreč širile govorice, da je pri sprožitvi Takatinih varnostnih blazin v voznike ali potnike poletel plaz delcev mehanizma, ki so delovali kot šrapneli ročne bombe. Kot poročajo svetovne agencije, so do zdaj v najmanj 16 primerih dokazali smrt voznika ali potnika zaradi omenjenih šrapnelov, ki so tudi v lažjih nesrečah, ki bi jih udeleženci preživeli, ubili človeka in mu razmesarili obraz.
Podjetje Takata, ki ga je leta 1933 ustanovil ded trenutnega vodilnega Šigehise Takade, zaposluje 46.000 ljudi. Poleg zračnih blazin izdelujejo volane, varnostne pasove in druge varnostne mehanizme. Vodilni sicer kljub izjemno težkemu položaju zagotavljajo, da za zdaj ne bodo odpuščali oziroma krčili izjemno organizirane proizvodnje z urejeno globalno pozicijo.
Toda po objavi stečajne zaščite so na tokijski borzi prekinili trgovanje, 27. julija pa bodo podjetje popolnoma umaknili iz trgovanja.
Da Takata ni kar tako, govori cena 1,58 milijarde dolarjev, kolikor bo zanjo plačala ameriška družba Key Safety Systems (KSS), to imajo v lasti nihče drug kot Kitajci, podjetje Ningbo Joyson Electronic. Ko bo prevzem končan, se bo Šigehisa Takada umaknil s položaja glavnega izvršnega direktorja.
Zadušili so se
Razvoj varnostnih blazin v osebnih avtomobilih bi lahko od začetka devetdesetih let opisali v več etapah. Kot nam je povedal avtomobilski strokovnjak Tom Pleskovič, prve blazine ob sprožitvi potem niso spustile. Zaradi tega se je zadušilo oziroma umrlo kar več potnikov: »Sprožitev varnostne blazine ni šala. Gre za divjo reakcijo, tako rekoč za eksplozijo, in vreča nam z vso silo butne v obraz, kar praviloma na goli koži pusti praske in odrgnine.« Z enako silo naj bi torej leteli v obraz trdni delci Takatinih blazin, kar seveda izničuje namen blazine, ki je poleg tehnično boljših avtomobilov zagotovo največja pridobitev za voznike in potnike.
»Varnostne blazine za voznika in sovoznika v novejših avtomobilih se že sprožajo stopenjsko, glede na silo trka,« dodaja Pleskovič.
Zgodba ni čisto nova, saj naj bi pri Takati nevarne varnostne vreče izdelovali v letih 2000–2008. A pri tako sofisticiranih delih z varnostno komponento, ko je pri nesrečah zelo težko dokazati povezavo med poškodbo oziroma smrtjo voznika ali potnika in varnostno vrečo, je trajalo nekaj let, da so postali pozorni na statistični vzorec. Prva blazina, ki je dokazano hudo ranila človeka, se je sprožila leta 2004 v hondi accord v Alabami. A takrat so poškodbo označili za naključje. Da so varnostne blazine nevarne, so pri Takati priznali šele leta 2015.