PIRAN – Ponekod po Sloveniji dobro poznajo težave s parkiranjem in eden takih krajev je Piran, kjer biva 55-letni Armando Đurđevič. Ta prebivalec tamkajšnje Župančičeve ulice se je – potem ko je naletel na gluha ušesa piranskih občinskih uslužbencev in ko ga je pred meseci doletel že drugi srčni infarkt – obrnil na nas s svojo zgodbo, ki mu greni življenje.
V Piranu je parkirna ureditev takšna, da prebivalci vsak mesec odštejejo 13 evrov za parkiranje, za podjetja in obrtnike pa je ta znesek še višji. Z mesečnimi plačili si pridobijo tako imenovani modri abonma in z njim kartico, ki jim odpira zapornico v mestno jedro. Plačilo položnice pa še ne pomeni, da bodo parkirišče res dobili: »Največkrat krožiš, iščeš, ne najdeš in potem – še zlasti pozimi, ko piha burja, ko si utrujen od dela, za katero prejemaš minimalno plačilo, ali si bolan – pustiš vozilo tako, da ne oviraš prometa, na mestu, ki ti je pač na voljo,« tegobe piranskega vsakdana razgalja Đurđevič. Ker ne more svojega jeklenega konjička parkirati v bližini hiše ali okolici, kjer živi, je oče treh otrok Đurđevič vsak dan pod stresom.
Za občino dela, občina ga kaznuje
»Pogoji za pravilno parkiranje se še zaostrujejo zaradi občine, ki vztrajno krči še tistih malo parkirnih mest, ki so na voljo meščanom,« naprej pojasnjuje Đurđevič. Ironija zgodbe je v tem, da je že 20 let zaposlen v Javnem podjetju Okolje Piran, katerega lastnica in upraviteljica je prav Občina Piran, ki mu redno piše parkirne kazni. Da bi bilo začudenje še večje, je ta ista gospodarska družba, kjer je že dve desetletji zaposlen kot operater, tudi upraviteljica javnih parkirišč.
A to dejstvo hranitelju petčlanske družine očitno ne pomaga: »Boli me tudi, da pred mestnimi redarji nismo vsi enaki. Nekateri dobivamo kazni za parkiranje kot abonirani, drugi, kljub temu, da parkirajo nepravilno in tudi na neoznačenih mestih z denarnim kaznovanjem, nimajo nikoli težav.«
Đurđevič povedano argumentira s konkretnim primerom in nam osebni avto bele barve tudi pokaže: »Vidite, ta avto vedno parkira enako, nepravilno, a, ker gre za novinarko, ki očitno ve, kako se stvari streže ali pač nekoga pozna, že leta ne dobiva parkirnih kazni. Izvedeli smo, da se je občini pritožila, od takrat ima mir.«
Pelje nas do naslednjega kraja: »Tudi ribiči (kot rečemo imetnikom dovolilnic za ribištvo) imajo posebne privilegije, parkiranje za njih je omejeno na dostavo, a je pri nas ribiška dostava dolgotrajna; avto stoji pri miru tudi deset dni in več, globe pa za njih ni.«
Občina dela prometno strategijo »Občina Piran prav v tem trenutku vodi postopek sprejemanja celostne prometne strategije, ki jo sooblikuje v sodelovanju z občankami in občani in v okviru katere skupaj iščemo najbolj optimalne rešitve za višjo stopnjo mobilnosti v mestu. Zato menimo, da bi bilo veliko bolj smiselno, da bi, namesto v pritoževanje, ta skupina občank in občanov svojo energijo vložila v razmislek o tem, kako promet v Piranu urediti bolje. Čeprav smo javno razpravo že sklenili, bi bili še vedno zelo veseli tudi njihovega predloga in smo nanj pripravljeni počakati. Kam pa do tedaj z avtomobili? »Piran že ima dve garažni hiši na obrobju mesta, Arze in Fornače, z 844 parkirnimi mesti, v kateri lahko občanke in občani mesečni abonma pridobijo že za 25 evrov. Garažno hišo s središčem mesta povezuje brezplačni avtobus, v toplejših mesecih pa lahko Pirančanke in Pirančani brezplačno uporabljajo tudi električna vozila na klic Maestro in Dostavko ali se vključijo v sistem brezplačne izposoje koles Piranko,« sklene tiskovna predstavnica piranske občine Slavica Tucakov. |
Slavica Tucakov z Občine Piran temu nasprotuje: »Medobčinski inšpektorat in redarstvo Občine Piran in Občine Ankaran dosledno kaznuje vse kršitve Odloka o cestnoprometni ureditvi v občini Piran, ki jih redarji in redarke ugotovijo med nadzorom.« Sicer pa se zavedajo resnosti problematike: »Možnosti parkiranja v piranskem mestnem jedru so zaradi njegove srednjeveške zasnove resnično zelo omejene, zato je še toliko bolj pomembno, da vozniki spoštujejo prometne predpise in Odlok o cestnoprometni ureditvi v Občini Piran.«
Ekspresna izvršba
Đurđevič poudarja, da ga nikakor ne moti, če bi dobil kazen za oviranje drugih udeležencev ali dostopa do določenega mesta, ker pa ni tako, je ogorčen: »Odločen sem zbrati 60 podpisov domačinov, kontaktiral sem že eno najbolj uveljavljenih odvetniških pisarn iz Grosuplja, nameravam zbrati prispevke od udeležencev, da bi vložili skupno tožbo zoper Občino Piran, ki načrta za rešitev parkirnih mest nima, zaračunava pa nam nekaj, kar ni dosegljivo.« Kot kamen spotike dojema tudi globe: 40 evrov na mestih umirjenega prometa pa tudi 80 evrov za prekrške okoli krajev s prometno signalizacijo: »Ali veste, da nas pehajo v zares hudo finančno stisko, večina nas ima minimalne dohodke, kako naj kot ljudje to sploh preživimo?«
Sankcije za neplačnike so ostre in hitre, pojasni oškodovanec: »Če globe ne plačaš prostovoljno, sledi ekspresna izvršba na osebni račun, v samo nekaj tednih ti neplačano kazen odtegnejo od plače. Tudi če domačini modrega abonmaja za vstop v mesto ne plačujemo redno, nam po mesecu ali dveh kartico računalniško blokirajo, v mesto ali na parkirišče ne moremo več.«
Ko so vsa parkirišča v središču Pirana zasedena, morajo vozniki avtomobile pač odpeljati na parkirišča na obrobju mesta, pojasnjuje prometno ureditev Tucakova, Đurđevič pa odgovarja: »Poleti je tam nemogoče dobiti prostor, ko si bolan, v burji in dežju pa ti mogoče niti ni do daljšega zimskega sprehoda.« In če se stvari ne bodo spremenile, je Đurđevič pripravljen tudi na gladovno stavko pred stavbo, v kateri je Občina Piran.