Miro Simčič je odkril, da je član SMS-kluba, ko se je konec marca odpravil plačat račun na Telekom. »Zelo malo telefoniram, sporočil pa ne pošiljam, ker slabo vidim. Imam upokojenski paket in navadno porabim kakih deset, petnajst evrov na mesec,« je razložil. Že decembrski račun za skoraj 30 evrov se mu je zdel visok, naslednji prav tako, ko pa je prišel na Mobitel, so mu povedali, da mora plačati dva v višini 80 evrov!
Da mu ne bi odklopili telefona, je znesek poravnal, nato pa se je takoj odpravil reklamirat račun. In izvedel, da je v razmerju z nekim podjetjem iz Švice. Dobil je njihovo kontaktno telefonsko številko, na kateri se je oglasil mlajši ženski glas, ki mu je dal elektronski naslov predstavništva podjetja v Sloveniji, kamor lahko pošlje pritožbo. To je tudi storil. In dobil odgovor, da je član njihovega kluba.
– Skrbno preverite vsak oglas, ki vas vabi, da pošljete SMS na kratko štirimestno številko. V drobnem tisku je običajno zapisano, da ste s posredovanjem privolili v članstvo v klubu. |
Šok in presenečenje
»V enem dnevu sem izvedel, da plačujem račune prek Mobitela neki švicarski firmi, da plačujem neki firmi v Ljubljani in da sem včlanjen v klub, za katerega nisem še nikoli slišal,« je dejal upokojeni novinar Simčič. V dopisovanju, ki je sledilo, je od MobileNoba dobil informacijo, da je bila 13. decembra 2013 na njegovi telefonski številki »uporabljena storitev včlanitve v MobileNobo klub«, s katero si je zagotovil po dve kratki sporočili na teden po 2,49 evra. Pojasnili so mu, da jo je aktiviral tako, da je na spletni strani vnesel svojo mobilno številko in potrdil splošne pogoje. Nato je na mobilnik prejel brezplačno sporočilo s podatki o imenu in ponudniku storitve, ceno posameznega SMS, frekvenco sporočil in naslov, kje najde splošne pogoje storitve. Za potrditev sodelovanja je menda odgovoril s sporočilom z vsebino DA na številko 6060. Od storitve pa da je odjavljen od 31. marca 2014.
Na slovenskem predstavništvu družbe MobileNobo, ki ima sedež na Cipru, smo dobili kratek odgovor njihove predstavnice Nataše Lahovnik: »Mi smo tehnični servis ponudnika navedene storitve in nismo pooblaščeni za kakršne koli izjave ali razkrivanje informacij o naših klientih.«
Miro Simčič vztraja, da klubu MobileNobo ni poslal prav ničesar – razen pritožbe, seveda. Kratkih sporočil sploh ne piše, poleg tega pa mu je udar strele na vikendu, kjer preživi veliko časa, okoli 10. decembra 2013 uničil celotno telefonsko napeljavo, modem in računalnik, tako da je bil več kot mesec brez interneta.
Zadevo je prijavil policiji, a so mu razložili, da bi moral vložiti zasebno tožbo, da bi zadevi prišel do dna. A nekdanji novinar in avtor več zgodovinskih knjig, med njimi tudi dveh zelo odmevnih o Titu, se ni dal in je zadevo prijavil na notranje ministrstvo, tržno inšpekcijo, agencijo za komunikacije, upravo Telekoma in Zvezo potrošnikov Slovenije. Odločnost se je splačala: »Odgovorili so mi, da so mi pripravljeni vrniti denar, češ da hočejo imeti zadovoljne stranke. A jaz nisem bil nobena stranka, bil sem navadna žrtev!«
Pozor, SMS-klub!
Kreativnost SMS-klubov je neskončna, opozarjajo na Zvezi potrošnikov Slovenije, na trgu se pojavljajo vedno nove metode pridobivanja nič hudega slutečih potrošnikov. Več kot 10 let opozarjajo na zavajanje in oškodovanje naročnikov telefonskih storitev s plačljivimi SMS. V SMS-klub se lahko prijavite povsem nevede, tudi po nalaganju melodije zvonjenja, ponudniki pa trdijo, da že pozitivni odgovor na njihovo sporočilo, v katerem ni nedvoumnega opozorila o včlanitvi v SMS-klub in strošku prejetih sporočil, pomeni sklenitev pogodbe s potrošnikom.
Nadzor tržne inšpekcije je otežen, ker se oglaševanje večinoma izvaja na tujih spletnih straneh, dejansko vsi ponudniki pa imajo sedež zunaj Slovenije. Pritožbe potrošnikov se ne razrešujejo, nepoštena poslovna praksa pa se nadaljuje tudi zaradi pasivnosti operaterjev, ki ponujajo tehnično infrastrukturo ponudnikom plačljivih SMS, pravijo na ZPS. »Edina rešitev je aktivno delovanje operaterjev s splošno blokado prejemanja plačljivih sporočil. Potrošnik bi se lahko sam odločil za vklop te storitve, a s tem bi preprečili, da v SMS-klub padejo tisti, ki tega ne želijo. Predlagamo še dodatno zaščito, in sicer vmesnik pri operaterju, ki zagotavlja, da je potrošnik nedvoumno obveščen o včlanitvi,« je povedal Boštjan Okorn. Na ZPS pa so dosegli pomembno sodno zmago glede plačljivih SMS, saj je upravno sodišče potrdilo argumente, da podlaga za zaračunavanje plačljivih sporočil ne more biti pogodba, ki jo je Telekom Slovenije sklenil s ponudnikom zabavnih vsebin, podjetjem Dimoco. Operater tako lahko izstavi račun le za storitve, ki so dogovorjene v naročniški pogodbi med potrošnikom in operaterjem ter v splošnih pogojih.
Pojasnila operaterjev
Na Telekomu pravijo, da lahko njihov naročnik takoj na začetku ali kadar koli pozneje v celoti brezplačno zablokira možnost naročila na plačljive komercialne vsebine, nam je razložila Bernarda Boh iz službe za odnose z javnostmi. Si.mobil je s 1. marcem 2014 uvedel novo platformo Si.nakup za zunanje ponudnike, ki regulira plačljive storitve, je povedal Matjaž Možina, vodja za mobilne rešitve. Ti ne morejo zaračunati storitve, če posameznik predhodno ni potrdil plačila ali naročnine na storitev neposredno Si.mobilu, ki uporabnika tudi obvesti, kaj, koliko in kolikokrat se mu bo zaračunalo. Omogočajo še blokado komercialnih sporočil.
Na Izimobilu se že vse od začetka spopadajo s temi težavami uporabnikov. »Po najboljših močeh smo jim pripravljeni pomagati z informacijami, kako se odjaviti od neželenih in dragih SMS. Če bo predlog ZPS sprejet na zakonodajni oziroma medoperaterski ravni, ga bomo z veseljem spoštovali,« je povedala asistentka predsednice uprave Loredana Urbančič.