LJUBLJANA – »Država je na današnji skupščini Družbe za avtoceste v Republiki Sloveniji (Darsa) zamenjala štiri člane nadzornega sveta upravljavca slovenskih avtocest,« so pred tremi dnevi zavajajoče poročali nekateri slovenski mediji z vladno STA na čelu. Zakaj zavajajoče? Prvič, ker se za takšno potezo ni odločila neka imaginarna in abstraktna država nekje v vesolju, temveč so predstavniki države povsem pričakovano ustregli politiki, pardon, tistemu delu vlade premierke mag. Alenke Bratušek v odstopu, ki še kar veselo kadruje, četudi bi uradno lahko sprejemala samo nujno potrebne odločitve. Drugič, da nekateri v vladi iščejo dobesedno dlako v jajcu zato, da bi upravičili zamenjavo štirih članov nadzornega sveta Darsa (predsednika Dušana Hočevarja ter člane Ivana Križniča, Roberta Čehovina in Silvo Savšek), so že nekaj mesecev čivkali, kot temu pravimo, celo vrabčki v krošnjah ljubljanskih dreves.
Preskromen čisti dobiček?
Hočevar se strinja, da ima država kot lastnik že po zakonu »vedno možnost, da razreši nadzornike in imenuje nove«, je pa kljub temu dodal, da bi se mu glede na dosežene poslovne uspehe zdelo edino prav, da bi novi nadzorniki zdajšnji upravi omogočili, da konča svoj mandat. Manj sramežljiv od Hočevarja je bil, bi lahko rekli, odstavljeni Hočevarjev namestnik Ivan Križnič, ki se je odločil, da bo pisal kar mandatarju za sestavo nove vlade dr. Miru Cerarju mlajšemu. Križnič Cerarja v pismu med drugim sprašuje, ali so menjave, ki so se začele na Darsu, skladne (že) z njegovimi premierskimi smernicami, ali se bo kot mandatar in bodoči premier zavzel, da bi Slovenski državni holding (SDH) upošteval priporočila EU in OECD, ter ali je pripravljen upoštevati mnenje Komisije za preprečevanje korupcije: »Odličnosti poslovanja je s sprejetjem sklepa o razdelitvi sedem milijonov evrov bilančnega dobička za dividende pravzaprav potrdil tudi lastnik (država), zaradi česar je poteza menjave toliko manj razumljiva. Naj omenim, da je družba Dars v prvi polovici letošnjega leta dosegla čisti poslovni izid v višini 29,69 milijona evrov in da je bil večji glede na enako obdobje minulega leta za kar 438 odstotkov.«
Mimogrede, že februarja letos so po kuloarjih (za)krožile govorice, češ da se bo minister za infrastrukturo Samo Omerzel, potem ko je v državnem zboru varno prestal interpelacijo, bržda hotel maščevati nadzornemu svetu in upravi Darsa, ki sta se njemu in njegovim zaupnikom upala (že pred interpelacijo) ugovarjati. Saj se še spomnite afere, ki je izbruhnila zaradi sodelovanja Lastinski inženiring, v katerem ima minister Omerzel stoodstotni lastniški delež, z Darsom glede rednega vzdrževanja cestno-vremenskih postaj, a ne?
»Država« (predstavniki države, ki na skupščini Darsa pač zagovarjajo stališča, ki so pogodu vladajoči politiki) se bo zagotovo odločila za zamenjavo, so se glasile napovedi, ki so se vrstile že od začetka leta. Zdaj vemo, da te napovedi niso bile zgolj špekulacije.
Drži, tudi takrat, ko s(m)o mediji poročali, da je vodja Omerzelovega kabineta Dejan Kmetič k sebi povabil predsednika nadzornega sveta Darsa in ga prepričeval, naj raje sam ponudi odstop, so na ministrstvu za infrastrukturo in prostor šele čez čas pojasnili, da je to, da je Kmetič na takšen pogovor povabil Hočevarja, nekaj povsem običajnega, saj ministrstva morajo ukrepati, če se jim zdi, da obstaja utemeljen sum, da neka državna družba morda »dosega enega najslabših poslovnih rezultatov«. No, niti to, da je tudi Slovenska odškodninska družba (Sod) opozorila, da očitki ministra Omerzela in njegovih sodelavcev na račun nadzornega sveta in uprave Darsa niso utemeljeni, očitno ni moglo ustaviti kadrovskega cunamija vlade v odstopu. Politične farse se za davkoplačevalce pač pri nas še najpogosteje žal končajo s spoznanjem: »Politika je očitno že spet zmagala.«