(NE)SKROMNO

Za birmo najemajo kredite

Objavljeno 07. junij 2016 19.45 | Posodobljeno 07. junij 2016 19.45 | Piše: Maja Kepic

Kdo določa cene cerkvenih zakramentov, kdo jih nadzira in kaj na to pravi slovenska zakonodaja. Poleg obreda starši plačajo še draga darila, obleke in pojedino.

V teh dneh se po slovenskih župnijah obhajajo birme. Foto: Ludvik Kramberger

Danes je za družino iz okolice Domžal poseben dan. »Hčerka je že navsezgodaj naročena pri frizerju in kozmetičarki,« nam razloži mama 14-letnice, ki bo danes v domači župnijski cerkvi prejela zakrament svete birme. Verski obred, ki naj bi po tradiciji pomenil krščansko polnoletnost – praznuje pa se že od leta 1200 –, se je v zadnjih letih sprevrgel v pravo potrošniško manijo. »Če povem čisto po pravici, sem od vseh priprav že malo utrujena. In ja, če bi seštela vse stroške, povezane s tem praznikom, me je birma moje hčerke zagotovo stala vsaj minimalno slovensko plačo,« zavzdihne Domžalčanka.

Za obred do 80 evrov

Osnovni strošek za birmo je znesek, ki ga morajo starši plačati župniji. Ta po zakonu sicer ne bi smel imeti določene cene, a v praksi je stvar drugačna. O tem priča letak, ki ga imamo v uredništvu, s katerega je razvidno, da starši za rože in birmovalca plačajo 25 evrov, za spominek (običajno je to knjiga s posvetilom) 30 evrov, za štiri fotografije pet evrov in za DVD-posnetek 13 evrov. Skupno torej 73 evrov. Zneski so od župnije do župnije različni, vendar so razlike majhne. »Ko sem se pogovarjala s prijateljicami, sodelavkami in znankami iz drugih krajev, sem ugotovila, da je cena od 60 do 80 evrov. Res pa je, da nekateri za ta denar dobijo več kot drugi – pri nas birmanci za spomin dobijo knjigo s posvetilom, drugje samo podobico, nekje za isti znesek dobijo več oziroma manj fotografij in podobno,« pravi sogovornica.

Slovenska cerkev ima glede tega precej ohlapna pravila. »Skozi daljša, desetletna obdobja se je med verniki oblikovala navada, da ob cerkvenih obredih, praznikih in drugih priložnostih namenijo dar za vzdrževanje duhovnikov in opravljanje dejavnosti Cerkve, ne da bi bil ta dar pričakovan, še manj zahtevan. Treba je razlikovati, kaj je dar za župnijo in kaj za duhovnika osebno. Dar duhovniku osebno se imenuje štolnina in je glavni vir preživljanja duhovnikov, saj ti v Sloveniji od države ne prejemajo osebnega dohodka, kot je praksa v večini evropskih držav,« pove Boštjan Prevc iz tiskovnega urada Nadškofije Ljubljana. »Če duhovnik želi pokriti stroške cerkvenega obreda oziroma dejavnosti (npr. okrasitev cerkve, priprava prostora, pogostitve, izročitve spominov v obliki knjige ali kaj drugega), mora občestvo seznaniti s stroškom, ki je nastal z izdanimi računi dobaviteljev. Odločitev posameznikov pa je, koliko in kako bo kdo lahko prispeval k povrnitvi teh stroškov s svojim prostovoljnim darom. Nekateri verniki, zlasti tisti v socialno težkem položaju, ob cerkvenem obredu za duhovnike ali Cerkev ne morejo darovati in jim duhovnik ali občestvo pomaga k primernemu praznovanju ob prejemu zakramentov. V takih primerih duhovnik zanje opravi cerkveni obred, katerega izvedba ni pogojena z darom oziroma plačilom,« doda Prevc.

Darila za 1000 evrov

A v resnici je znesek, ki ga starši plačajo župniku oziroma župniji, majhen v primerjavi s tem, kolikor sicer zapravijo za birmo. »Hči bo nosila obleko, za katero smo odšteli 200 evrov, novo garderobo pa imamo tudi preostali družinski člani. Za hrano in pijačo za 35 ljudi bomo plačali okoli 400 evrov, še dodatnih 100 evrov smo dali za torto,« razlaga Domžalčanka. Seveda pa birmanci ob prazniku pričakujejo tudi darila, ki so iz leta v leto večja. Na to opozarja župnik iz Mengša Janez Avsenik, ki staršem in botrom polaga na srce, naj ne pretiravajo: »Včasih so otroci pri birmi dobili uro, pozneje kolo, zdaj dobivajo motorje, računalnike in denar. Pa ne gre za majhne zneske – slišal sem že za primere, ko je otrok od sorodnikov dobil 1000 evrov.« To ima slabe posledice za širšo družbo, meni sogovornik. Otroci se med seboj primerjajo, tekmujejo, kdo je dobil več in kdo manj, nekatere družine pa so zaradi tega tako obremenjene, da za birmo celo najemajo kredite.

Birmanec v trenirki

»Pred leti se je zgodilo, da je neki birmanec za darilo dobil skuter. V veliki vzhičenosti ga je še tisti popoldan želel preizkusiti, a se je ponesrečil, le nekaj sto metrov od doma. Čez nekaj dni smo ga pokopali. To tragično zgodbo vsako leto pripovedujemo staršem, da bi jih le odvrnili od predragih daril. A potrošniška miselnost je naredila svoje,« pravi Avsenik. Staršem poskuša iti na roko: »Poznam svoje župljane in približno vem, v kakšnih razmerah živijo – od mame samohranilke s štirimi otroki ne morem pričakovati, da za rože in preostalo prispeva enako kot kdo drug.« Da bi se otroci manj primerjali, je uvedel posebna pregrinjala – na obredu vsi nosijo enako, ministrantski opravi podobno obleko: »Tako sem se odločil pred leti, ko je neki birmanec k maši prišel v trenirki. Fant je bil seveda tarča posmeha. S tem, da so vsi oblečeni enako, se takšnim zadregam izognemo,« pove Avsenik. Enake oprave so pozdravili tudi starši in postajajo praksa vse več župnij po Sloveniji. »Birma naj ostane lep družinski praznik, ne pa tekmovanje in izkazovanje naklonjenosti z materialnimi dobrinami. Za to največ lahko naredite prav starši sami!« je za konec še povedal mengeški župnik. 

Obreda ne smejo zaračunavati

Z letaka je razvidno, da je v 73 evrih, kolikor jih starši plačajo župniku, zajet tudi znesek za škofa birmovalca, ki naj bi po naših podatkih dobil 400 evrov za opravljen obred. Za mnenje smo vprašali odvetnico Jasno Hojnik iz odvetniške družbe Krapenc, ki je specializirana za finančno pravo. »V Sloveniji dohodki in premoženje Cerkve niso obdavčeni. Cerkev tako lahko določi plačilo materialnih stroškov, ki jih ima z obredom, le če se za te materialne stroške dogovori s starši birmanca. Rože in fotografije niso nujno potrebne, da se obred opravi,« meni Hojnikova. »Gotovo pa Cerkev ne bi smela obračunavati stroškov za storitev, ki jo opravi. Z letaka izhaja, da stanejo rože in škof birmovalec 25 evrov. Cerkev za obred ne bi smela zahtevati plačila, še manj pa obred pogojevati s plačilom. Ta del, torej plačilo storitve za obred, bi moral biti razumljen kot prostovoljni prispevek in ne bi smel biti zajet v ceniku, ne samo zato, ker Cerkev ni obdavčena, ampak tudi zaradi vloge Cerkve, naukov, ki jih uči, poslanstva, ki ga opravlja, in obreda, do katerega so vsi upravičeni, ne glede na socialni položaj.« 

 


Cena ne sme biti določena

»Cerkvene nabirke so prostovoljni prispevki, ki niso plačilo za opravljeno dobavo blaga in storitev, zato zanje ni treba izstaviti računa v skladu z DDV-predpisi. Pri cerkvenih nabirkah gre za darove fizičnih oseb, ki niso predmet obdavčitve z DDV, saj ne gre za plačilo dobave blaga ali storitev. Tako gre tudi pri pogrebih, mašah in drugih obredih lahko za prostovoljne prispevke (donacije), vendar le pod pogojem, da cena ni vnaprej določena oziroma ne obstaja neka priporočena cena ali cenik, na podlagi katerega bi Cerkev zaračunala opravljeno storitev naročniku. V teh primerih se torej posameznik povsem sam odloči, ali oziroma kolikšen prostovoljni prispevek bo prispeval, oziroma bo deležen obreda tudi, če ne bo prispeval nič,« so nam sporočili iz Finančne uprave Republike Slovenije.
 

 

Deli s prijatelji