NADLOGA

Vojaški pilatusi parajo
 Gorenjcem ušesa in živce

Objavljeno 20. junij 2013 12.05 | Posodobljeno 20. junij 2013 12.06 | Piše: Boštjan Fon

Letala razburjajo prebivalce Lesc, Radovljice in okoliških vasi.

Vojaški pilatus nad Lescami (foto: Boštjan Fon).

LESCE – Preleti vojaškega letala pilatus nad Lescami, Radovljico in okoliškimi vasmi za potrebe padalskega usposabljanja pripadnikov Slovenske vojske in treningov padalske reprezentance so spet razburili lokalno javnost. »Postali smo talci vojaškega letala in njegovega ropotanja ob vsakem lepem dnevu. Letalski dejavnosti vojske, ki bi se morala izvajati na vojaških površinah in objektih, lokalni letalski lobi, ki obvladuje delovanje letališča Lesce, nikoli ne bo nasprotoval, prav tako ne vrh občine, saj ima nekdo zagotovo precej koristi s temi preleti. Pilatus gre v zrak vsakih nekaj minut, nato se strmo spušča. Gor, dol, gor, dol. In to vse dopoldne. Če kdo nad tem glasno zarobanti pri pristojnih in jim poda argumente proti preletom, ki so namenjeni padalstvu, je deležen nagajanja na lokalni ravni,« se duša Leščan.

Slaba volja lokalnega prebivalstva zaradi vojaškega letalskega prevažanja nad občino Radovljica je očitna že nekaj let, ustanovljeno je bilo celo društvo kot neke vrste civilna iniciativa proti napačnim in motečim segmentom delovanja letališča, a stvari vsako leto ostanejo takšne, kot so.

Izvedli 719 naletov

Slovenska vojska je lani po uradno dostopnih podatkih z letalom pilatus PC-6 na letališču Lesce za potrebe usposabljanja pripadnikov in pripadnic Slovenske vojske in treningov vojaške padalske reprezentance izvedla 719 naletov in skupaj naletela 179 ur in 45 minut. En nalet po razpoložljivih podatkih traja približno osem minut, od vzleta z letalske steze in dviga na potrebno višino do izskoka padalcev ter spuščanja na letališče po drugo posadko. In tako od začetka. Gor, dol, gor, dol. Do sredine maja letos je vojaško letalo PC-6 v Lescah za potrebe usposabljanja padalcev letelo 10 dni, v tem času so vsak dan izvedli od štiri do osem poletov po osem minut.

Padalska enota Slovenske vojske nikoli ni in zagotovo še dolgo ne bo sodelovala na nobeni mednarodni vojaški operaciji, čeprav je bila enota, ki jo sestavlja devet inštruktorjev padalstva, ustanovljena že junija 1995. Zakaj torej toliko besnega letanja nad civilnimi objekti, nad naseljenimi kraji v radovljiški občini ter treniranje vojaškega padalstva na civilnem letališču, če se enota tako rekoč ne uporablja?

Z ministrstva za obrambo sporočajo, da so glavne naloge padalske skupine organiziranje in izvajanje padalskega šolanja – tečaja in vsakoletnega padalskega usposabljanja pripadnikov enot Slovenske vojske, osnovno vzdrževanje padal in padalske opreme, zastopanje Slovenske vojske na vojaških in civilnih tekmovanjih tako doma kot v tujini, sodelovanje na različnih prireditvah z izvajanjem demonstracijskih skokov ter sodelovanje na različnih strokovnih usposabljanjih doma in v tujini.

Potrdili so, da enota ne sodeluje na mednarodnih operacijah in misijah: »Leta 2012 so stroški delovanja padalske skupine, ki ne vključujejo plač – povprečna plača inštruktorja padalstva znaša nekaj čez 1400 evrov bruto – in brez naleta letala pilatus PC-6 znašali 7000 evrov. Sredstva so bila namenjena vzdrževanju šolske padalske opreme, vzdrževanju padal, ki jih uporabljajo inštruktorji, in za gorivo za uporabo službenega vozila. Vojska denarja, povezanega s civilnimi tekmovanji, ne zagotavlja, razen morebitne uporabe službenega vozila.«

Letališče s tradicijo

Pred tremi leti je brigadir Andrej Osterman javno obljubil, da bo Slovenska vojska letenje pilatusov enakomerno razporedila po vseh letališčih v Sloveniji, tako da bo tisto v Lescah ropotalo največ en teden na leto. To pa ni res. En teden ima natančno 168 ur, če bi letalo seveda letelo podnevi in ponoči nepretrgoma, samo lani pa je nad Lescami brnelo 176 ur in 45 minut.

Na Morsu se izmotavajo, da izvajajo svoje padalske aktivnosti na več letališčih v Republiki Sloveniji, a dodajajo, da vsa niso primerna za izvajanje padalskih aktivnosti tako zaradi varnosti padalcev kakor tudi zaradi klasifikacije. Povedo še, da se uporabljajo tudi drugi postopki za zmanjšanje hrupa, od letanja z režimom motorja na nizkih obratih in spuščanja brez strmega kota do vzpenjanja in spuščanja po širšem krogu, da bi se izognili večjim vasem ali strnjenim naseljem.

Mors smo povprašali, ali drži trditev, da je ALC Lesce za njih najbolj primerno letališče zato, ker je vojaški pilatus stacioniran na letališču na Brniku in je večina članov padalske enote doma z Gorenjskega ali Ljubljane. »Infrastruktura na vojaškem letališču v Cerkljah ob Krki ni namenjena podpori padalskim skokom. Na tem letališču se izvajajo tudi letalske operacije, ki niso združljive s padalsko dejavnostjo (npr. trenaža pilotov helikopterjev ipd.). Letališče Lesce je letališče z bogato padalsko tradicijo, saj je bilo prvo svetovno padalsko prvenstvo 1950. organizirano prav tu, in ima infrastrukturo prilagojeno padalski dejavnosti.« Kakšne posebne infrastrukture, razen enega vetromera in kroga peska, kjer je postavljena blazina za pristanek, ob našem obisku treninga padalcev na ALC nismo opazili.

Leščani, Radovljičani in prebivalci preostalih zaselkov okoli ALC letos zagotovo ne bodo rešili vprašanja ropotanja vojaškega letala nad glavami. Vojaška padalska reprezentanca ima letos načrtovano udeležbo na svetovnem vojaškem prvenstvu v Quiong Laiu na Kitajskem, in čeprav na Morsu zmajujejo, saj je udeležba na njem kljub uspehom reprezentance na tekmovanjih tega ranga v preteklosti zaradi stroškov še vprašljiva, smo prepričani, da se bo iz proračuna, ki ga polnimo vsi davkoplačevalci, ali morda kakšne skrite vojaške rezerve zagotovo našlo tolikanj financ, da se bo odpotovalo na Daljni vzhod branit čast in slavo domovine pod padalsko kupolo.

Vojaška matematika

Pilatus PC-6 uporabljajo za usposabljanje pripadnikov in pripadnic Slovenske vojske, trening vojaške padalske reprezentance ter tudi za sodelovanje v sistemu zaščite in reševanja ter oskrbe enot SV v mednarodni operaciji sil Kfor na Kosovu. Kot pojasnjujejo na Morsu, je za zasebnika mogoč najem letala, ko enota prejme ukaz za izvedbo naloge in naročilnico naročnika, ki mu zaračuna storitev v višini 785,11 evra z vključenim 20-odstotnim DDV za eno uro naleta. Ura naleta za lastne potrebe – tako jih obračunavajo tudi padalcem – po vojaškem ceniku znaša sindikalnih 269,48 evra. Lani so torej preleti letala PC-6 nad Lescami za potrebe padalskega športa slovenske davkoplačevalce stali 47.428,48 evra po vojaški sindikalni ceni oziroma 138.179,36 evra po višji tarifi. Seveda z vključenim DDV! Koliko lačnim otrokom bi za ta denar plačali malico v šolah, pa je druga zgodba.

Deli s prijatelji