LJUBLJANA – Evropska komisija ima v načrtu zmanjšati število žrtev prometnih nesreč v Evropi. V Edinburgu, glavnem mestu Škotske, so hitrost že omejili na 30 kilometrov na uro, takšen ukrep pa je predviden že za območje Milana. O tem razmišljajo tudi na območju Pariza in v nekaterih španskih mestih. Za ta ukrep naj bi se odločili po priporočilu Evropskega sveta za varnost v prometu (European Transport Safety Council – ETSC)
, ki ima v načrtih do leta 2020 prepoloviti število prometnih nesreč s tragičnim koncem.Najbolj ogroženi kolesarji in pešci
Statistike kažejo, da vsako leto v mestih po Evropi umre 11.000 ljudi, od tega je kar 50 odstotkov pešcev in kolesarjev, ki veljajo za še posebej ogrožene skupine v prometu. Podatki pravijo, da se je v zadnjih 10 letih število žrtev med pešci zmanjšalo za 39 odstotkov, med vozniki avtomobilov pa za 49 odstotkov.
Na ministrstvo za promet smo naslovili vprašanja, ali podobne ukrepe predvidevajo tudi pri nas. Statistični podatki za leto 2014 kažejo, da je lani na naših cestah umrlo 108 oseb, 826 je bilo hudo poškodovanih, 7377 pa lažje. Od tega je umrlo 14 pešcev in 13 kolesarjev.
Ideja dobrodošla, pomisleki ostajajo
Na ministrstvu za infrastrukturo pravijo, da je ideja ETSC glede omejitve najvišje dovoljene hitrosti v naseljih na 30 km/h dobrodošla tudi v Sloveniji, vendar z nekaterimi izjemami na posameznih cestah.
»Javna agencija RS za varnost prometa generalno podpira pobudo za zmanjšanje hitrosti znotraj naselij, saj bi s tem zagotovili večjo varnost predvsem za šibkejše udeležence v prometu, med katerimi so v ospredju otroci, starejši, kolesarji in pešci, ki so danes na naših cestah med najbolj ogroženimi. Rezultati raziskav jasno kažejo, da se z zmanjšanjem povprečnih hitrosti povečuje prometna varnost vseh udeležencev v prometu (zmanjšanje povprečnih hitrosti v naselju za 1 km/h ohrani najmanj štiri odstotke človeških življenj) ter da je tveganje za smrtne ali hude poškodbe ob trku vozila v pešca ali kolesarja družbeno sprejemljivo le pri hitrostih vozila okrog 30 km/h, kjer je 90-odstotna verjetnost, da pešec ne bo utrpel hujših posledic. Pri večjih hitrostih se to tveganje izrazito povečuje in pri hitrosti vozila približno 50 km/h je verjetnost preživetja pešca samo še 50-odstotna, zato je edino smiselno in izredno pomembno, da z uveljavitvijo različnih ukrepov zmanjšajo dejanske hitrosti vozil znotraj naselij na 30 km/h tam, kjer se srečujejo različne vrste udeležencev v prometu (ožja središča, bližina šol, prehodi za pešce itd.), in konkretna pobuda se neposredno navezuje na ta cilj,« so na ministrstvu zapisali o slovenskem premisleku ob evropskem predlogu.
Ob tem pa so vseeno izpostavili, da obstajajo tudi strokovni pomisleki za uveljavitev splošne omejitve na 30 km/h v mestih na vseh cestah glede pretočnosti prometnega toka, vprašanj nadzora in učinkovite uveljavitve omejitve, ekoloških in gospodarskih vidikov itd. »Če bo pobuda v celoti zaživela na evropski ravni, je ob tem AVP pripravljen sodelovati pri strokovnem oblikovanju in pripravi zakonskih podlag z zagovarjanjem rešitev, ki bodo upoštevale tako ekološke, mobilnostne, gospodarske in varnostne zahteve prometa,« so še zapisali.