KAJ BO?

V laseh: Lahko jim damo lokal, Luke pa ne

Objavljeno 27. februar 2015 11.15 | Posodobljeno 26. februar 2015 22.42 | Piše: P. Pa.

Drugi tir: minister Gašperšič se je zapletal in izogibal odgovoru, na koncu pa je le priznal, da je v igri tudi prodaja deleža v Luki Koper. Kaj je na to rekel Popovič?

Slovenske železnice

LJUBLJANA – »Poleg tega, da nas poznajo po Tini Maze, Petru Prevcu in še nekaterih posameznikih, nas poznajo tudi kot državo, ki je zamudila največ priložnosti,« je v Tarči o drugem tiru dejal župan Kopra Boris Popovič. O resnih namenih vlade pri prijavi na razpis dvomi tudi direktor podjetja Adria kombi Rok Svetek in dodaja, da je skeptičen.

Damijan ravnanja vlade ne razume

V oddaji je bil gost tudi minister za infrastrukturo Peter Gašperšič, ki je poskušal pojasniti, zakaj se je v štirih mesecih njegovo mnenje tako spremenilo. Minister je namreč na začetku mandata dejal, da drugi tir ni prioriteta, zdaj pa pravi nasprotno. »Glede na predvideni razvoj Luke Koper drugi tir ni bil nujen, če pa smo se odločili, da ga gremo to naredit, je treba to izpolniti. Iščemo investitorja za Luko Koper. Iskreno verjamem v to in tudi vlada.« Svetek je dejal, da je nujno najprej imeti infrastrukturo, šele nato pa bo prišel tudi tovor. Meni, da investitorja ni treba iskati, ker projekcije kažejo, da se bo promet po morju povečal kar za štirikrat.

»Ne razumem, zakaj iščejo zasebnega partnerja. Vsakemu laiku je jasno, da zasebnega partnerja v tem projektu ne more biti. Mislim, da so v to šli s figo v žepu,« pa pravi ekonomist Jože P. Damijan in dodaja, da ne razume, zakaj se s tem projektom niso prijavili tudi na razpis, kjer Slovenija nima konkurence.

Gašperšič pravi, da bi bilo to nespametno, da bi s tem projektom ogrozili tudi druge projekte.

»Ne razumem, kje so drugi pomembni projekti na tej progi. Če ni drugega tira, tudi obnova ni potrebna. Ključen je drugi tir, brez tega tira tovora ne bo in je vse ostalo brez pomena,« pa mu je odgovoril Damijan.

Zasebni investitor vidi le zaslužek

»Skrbi me, da moramo najprej zagotoviti, da bo drugi tir takoj poln. Če bo poln, zakaj ga bomo gradili? Potem rabimo tripasovnico,« pa je bil jasen Popovič. »Mi nismo odrezani od sveta, mi smo odrezani od Ljubljane, od Slovenije. Pozabljamo, da imamo poleg tovornega tudi potniški promet,« je opozoril.

Veliko je bilo rečenega tudi na račun predvidene cene, Gašperšič pa je dejal, da bodo naročili neodvisno revizijo projekta, za katero pa ne nameravajo zapravljati veliko časa in denarja.

»Zasebnega vlagatelja gotovo ne bomo dobili, če bi ga želeli, bi mu morali dati še koncesijo za izgradnjo tretjega pomola. Zasebni investitor vidi le en cilj, zaslužek. Država pa upošteva še ostale cilje, ki vplivajo na okolje in razvoj. Gospodarstvo je treba zaposliti. Za vsak evro, ki ga država vloži v drugi tir, dobimo iz tega 1,2 evra, če bo prav opravljeno,« je pojasnil Damijan. »Vsaka država gradi železnice sama, ne vlagajo zasebniki, ker se jim ne izplača.«

Kot maček okoli vrele kaše

Gašperšič pravi, da mora država ravnati preudarno in odgovorno. »Ne moremo vsega, kar imamo, dati v drugi tir.« Priznava, da bo verjetno zelo težko najti partnerja, ki bi vložil le v drugi tir. Na vprašanje, ali v zameno za to ponuja delež v Luki Koper, je dejal, da obstajajo različni modeli. »Glede na izkazan interes se bomo odločili, za kateri model bomo naredili razpis.« Na dodatno vprašanje, ali se prodaja delež v Luki Koper, Gašperšič ni jasno odgovoril, ampak je ovinkaril in se odgovoru izogibal.

Po vztrajanju novinarja je vendarle priznal, da je to ena izmed možnosti, ki se ji ne smejo že vnaprej odpovedati.

Dušan Mes pa je dejal, da zasebnega kapitala samo za drugi tir nima smisla iskati.

»Vsaka vlada do zdaj je želela Luko Koper prodati, brez izjeme. To tako ne gre. Lahko jim damo lokal na plaži, ne moremo pa jim dati Luke Koper. Do koncesije smo prišli tako, da smo jo podarili sami sebi, brez evropskega 'tenderja'. To je zgodba, ko si sam na trgu, brez konkurence. Ne rabimo nobenega kitajskega princa na belem konju, ampak nekoga, ki je naredil največ železnic na svetu, in to so Kitajci,« je dejal Popovič. 

V koaliciji bo, kot kaže, še vroče

»Jaz se ne vtikam v kmetijstvo, zato mi ni všeč, da se drugi vtikajo v infrastrukturo,« je na odziv Dejana Židana, da prodaja Luke Koper ne bo dobila podpore na vladi, dejal Gašperšič. »Drugi tir je tukaj izključno zaradi Luke Koper. Za prevoz potnikov je dovolj en tir. Če hoče zagotoviti svoj nadaljnji razvoj, se bo morala prilagoditi. Na dolgi rok se bodo sosednje luke gotovo bolj razvile,« je dejal Gašperšič.

Svetek je dejal, da je bil Deutsche ban resno zainteresiran za drugi tir v letih 2002/03, vse, kar se je kasneje dogajalo, je bil po njegovih besedah le »pr« predsednika.

»Luka Koper je naša. Če imate težave s tem, jo prenesite na občinsko. Mi smo samo še pretovorna luka. To je katastrofa,« je dejal Popovič. »Polovica Luke pripada tri tisoč prebivalcem, polovica pa 51 tisoč prebivalcem. Se vam zdi to normalno? To tako ne gre. Vse se vodi iz Ljubljane, kjer nimajo pojma,« je še dodal Popovič.

 

Deli s prijatelji