VARNOST

Ublaži udarce in poškodbe

Objavljeno 26. april 2016 15.27 | Posodobljeno 26. april 2016 15.27 | Piše: Blaž Kondža

Motoristične varnostne zračne blazine postajajo učinkovitejše in vsako leto cenovno dostopnejše. Trije sistemi, ki največ obetajo.

Dainesejev d-air sestavljata dva modula – eden je v jakni, drugi je vgrajen na motocikel. Foto: arhiv proizvajalca

Na evropskem trgu ni več avtomobila, ki ne bi imel vgrajenih vsaj dveh varnostnih zračnih blazin, večina pa jih ima več kot šest. Njihov prispevek k varnosti potnikov ob morebitnem trku je dokazano velik in marsikomu je ta napihljiva naprava rešila življenje. Sočasno z razvojem avtomobilističnih zračnih blazin je tekel tudi razvoj podobnih rešitev za motoriste in v zadnjih letih se jih je pojavilo že nekaj, ki so v oblačilih motorista. Največ obetajo tri rešitve, in sicer Alpinestarsov tech-air, Dainesejev d-air in posebni motoristični brezrokavniki, v katerih se skrivajo zračne blazine, ki se sprožijo mehansko. Takšno proženje uporablja tudi francoski proizvajalec Helite, katerega motoristične jakne z zračnimi blazinami uporabljajo tudi ljubljanski reševalci na motorjih.

Edini motocikel z mehom

Japonska Honda je pri razvoju varnostnega meha naredila zanimiv korak in ga vgradila v motocikel. Seveda ne v katerega koli, ampak v največjega v svoji ponudbi, ki bolj spominja na avtomobil kot na motocikel. Model Goldwing je tako pred desetimi leti postal edini motocikel, pri katerem lahko kot dodatno opremo naročite varnostni zračni meh. Na tem mestu zapišimo, da pri Hondi opozarjajo, da se goldwingov varnostni meh sproži le ob silovitem čelnem trčenju in da v nobenem primeru ni vsemogočen. Drži pa tudi, da lahko v nekaterih primerih izdatno omili poškodbe.

Ko ima zadnjo besedo elektronika

Po našem mnenju največ od sistemov, kjer nad proženjem zračne blazine bdi elektronika, obetata omenjena Dainesejev d-air in Alpinestarsov tech-air. Dainese je prototip svojega d-aira javnosti predstavil leta 2000, šest let pozneje pa je bila na motociklistični dirki prva znana sprožitev zračne blazine v realni situaciji. Prve preizkuse »civilnega« d-air streeta pa so začeli leta 2008. Na veliki nagradi Nemčije 20. julija 2009 so bili vsi dirkači, ki nosijo Dainesejeve kombinezone, opremljeni z d-airom. Šele dve leti pozneje so d-air ponudili na trgu.

Dainesejev sistem je sestavljen iz dveh modulov – eden (j-kit) je v namenski jakni oziroma brezrokavniku, drugi pa je pritrjen na motocikel (m-kit). Povezana sta brezžično, in ko modul na motociklu s svojo senzoriko zazna padec motorista, ukaže sprožitev zračnega meha. Pri Daineseju pravijo, da se njihov zračni meh sproži v 45 milisekundah in zmanjša prenos sil od udarca tudi za 72 odstotkov v primerjavi z običajnimi ščitniki, ki so skladni z evropskim standardom ravni 2 (tako imenovani level 2).

Samozadostni sistem

Drugačno pot so ubrali pri Alpinestarsu, kjer že od leta 2001 v hišnih laboratorijih razvijajo svojo motoristično zračno vrečo tech-air. V nasprotju z Dainesejevo rešitvijo je Alpinestarsova čisto samozadostna, kar v praksi pomeni, da odpade vgradnja posebne opreme na motocikel. Posledično je Alpinestarsova rešitev uporabna takoj in na različnih motociklih. Proizvajalec zagotavlja, da ne potrebuje nobenih prednastavitev – preprosto jo oblečemo, vklopimo in zajahamo motocikel.

Napredna senzorika omogoča tako vožnjo po urejenih cestah kot po brezpotju. V odvisnosti od nesreče sistem potrebuje od 30 do 60 milisekund, da zazna padec, in nato še 25 milisekund, da se zračna blazina v celoti napolni. Baterija, ki napaja sistem, ima po zagotovilih proizvajalca 25 ur avtonomije, nato pa jo moramo polniti – tako kot pametni telefon –, kar traja približno eno uro. Za zdaj je tech-air mogoče vgraditi v dve namenski jakni – valparaiso for tech-air in viper for tech-air. Prva je bolj avanturistična, druga bolj dirkaška.

Dobra mehanska alternativa

Tako Dainesejeva kot Alpinestarsova rešitev nista poceni, zato se zanju motoristi še ne odločajo tako množično. Cenovno dostopnejši so motoristični zračni mehi, ki imajo preprosto, a preverjeno mehansko proženje. Motorist je z motociklom povezan s posebno prožilno vrvico, in ko se loči od motocikla – pade –, se zračni meh v jakni oziroma brezrokavniku hipno napolni z zrakom.

Takšno tehnologijo uporablja francoska znamka Helite, ki ima v svoji ponudbi tako brezrokavnike kot tudi dve jakni – usnjeno in tekstilno – z vgrajenim zračnim mehom. Njihov najboljši brezrokavnik Helite tt airvest, ki ima poleg zračnega meha vgrajen ščitnik hrbtenice, stane toliko kot dobra integralna čelada. Zračni mehi nosijo ustrezne evropske certifikate. Helitov zračni meh potrebuje slabih 80 milisekund, da se napolni. Čeprav ne uporablja nobene sofisticirane elektronike, je zelo učinkovit in izdatno pripomore k motoristovi in sopotnikovi varnosti. 

Deli s prijatelji