MINI INTERVJU

Tudi z mobilnikom je mogoče posneti zmagovalno fotografijo

Objavljeno 12. marec 2012 12.00 | Posodobljeno 11. marec 2012 13.32 | Piše: R. S.

Kratek pogovor z dobitnikoma priznanja združenja Slovenia Press Photo za najboljše fotografije leta.

Najboljša fotografija leta: zbrani na skupščini pri Boj-za v Ljubljani.
V galeriji si lahko ogledate zmagovalne fotografije.

Dva fotografa časopisne hiše Delo. Dva nagrajenca. Jure Eržen, prejemnik nagrade za najboljšo fotografijo na natečaju Slovenia Press Photo 2012, in Voranc Vogel, nagrajenec za najboljšo reportažo v kategoriji kultura in zabava. Postavili smo jima pet kratkih vprašanj.

Na istem dogodku je več fotografov, vendar samo enemu uspe narediti izjemno fotografijo. Kaj je tisto 'nekaj', kar izjemno fotografijo loči od povprečne?     

Eržen: Gotovo je prvi pogoj za optimalni končni rezultat oziroma 'dobro' fotografijo poznavanje in razumevanje dogodka. Razliko med izjemno in povprečno fotografijo bi težko imenoval s tistim 'nekaj'. Dobra fotografija je kompleksna zadeva, ki se praviloma ne zgodi, ampak se naredi, skreira.

Vogel: Izjemnih fotografij je na natečaju najbrž več. Izjema pa je v fotografiji tisto, kar ji ob tehnični in kompozicijski dovršenosti pomaga, da pove zgodbo, ki presega formalne okvire fotografskega medija. Skratka, da pove več, kot je na njej mogoče videti na prvi pogled.

Se fotograf že rodi s prirojenim občutkom za iskanje tega 'nekaj' ali je vse stvar treninga in trdega dela?

Eržen: Stokrat smo že slišali in sliši se zelo zguljeno, vendar nedvomno velja tudi tu; 10 odstotkov talent in 90 trdo delo.

Vogel: Izjemnost na vsakem področju je načeloma rezultat treninga in dela. S talentom je na začetnih stopnjah lažje, a ga je treba razvijati.

Ko slikate ljudi kako jih motivirate oziroma ujamete v pravi pozi? Da torej ne pozirajo in s tem izgubijo naraven vtis ali pa se sramežljivo skrivajo pred objektivom?

Eržen: Portretiranje ima v fotografiji prav posebno mesto. Sam mislim, da je portret najtežja kategorija, ki ima 100 podzvrsti in še več vprašajev.

Vogel: S potrpljenjem. Lahko sicer nekoga presenetiš in narediš posnetek, preden sploh utegne začeti pozirati. A načeloma je to precej težko. Zato je včasih treba počakati, da se oseba na fotografa toliko navadi, da nanj pozabi in se ponovno sprosti.

Je za dobro fotografijo treba imeti fotografsko opremo, katere vrednost marsikdaj presega povsem spodoben rabljen avto? Ali je mogoče zmagovalno fotografijo posneti tudi z aparatom za 150 evrov ali celo mobilnim telefonom?

Eržen: Fotografija je fotograf. Preslaba oprema je največkrat izgovor slabšega 'fotografa'.

Vogel: Dobra fotografija lahko nastane s čimer koli, je pa, vsaj v fotožurnalizmu, lažje, če je oprema sposobna slediti dogajanju.

Koliko fotografije, preden jih pokažete javnosti, obdelate na računalniku? Je tovrstna obdelava sicer nuja in pravilo ali zgolj dodaten 'cuker' za bolj všečno oz. učinkovito fotografijo?

Eržen: Dobra fotografija ima vsebino in očesu godi. Slaba je ničvredna, pa če jo še tako 'cukramo'.

Vogel: Vsaka fotografija potrebuje nekaj korekcij. Računalnik je nadomestil temnico, brez katere ni šlo v času filma. Zelo pa drži, da slabi fotografiji ne pomaga niti še tako intenzivna postprodukcija.

Deli s prijatelji