DIRKALIŠČE

Tudi Robi Kranjec bi dirkal v vasi Hraše

Objavljeno 19. marec 2012 10.31 | Posodobljeno 19. marec 2012 10.31 | Piše: Primož Jurman

V zadnjem času v Medvodah buri duhove ideja o parku tehnične kulture z dirkališčem.

Niko Mihelič se zavzema za park tehnične kulture z dirkališčem v vasici Hraše pri Medvodah (foto: Igor Modic).

MEDVODE – V zadnjih tednih je najbolj vroča tema pogovorov Medvoščanov pred časom predstavljena ideja o parku tehnične kulture z dirkališčem v bližini vasi Hraše. Še posebno burno je bilo v petek, 2. marca, ko so se soočili predlagatelji idejnega osnutka z znanim komentatorjem formule 1 Nikom Miheličem na eni strani ter krajani, katerih sosed bi postal načrtovani park, na drugi. Čeprav je šele in zgolj na stopnji ideje, je na zboru krajanov naletel na nasprotovanje ne glede na predstavljene argumente. Niko Mihelič ga je takole predstavil: »Tehnični turistični park je urejena skupina objektov, namenjenih učenju, rekreaciji in športu, od modelarstva prek poligonov varne vožnje, tudi za kmetijske stroje, do različnih kombinacij asfaltiranih in makadamskih stez, kjer se lahko srečamo v varnem okolju s hitrostjo in različnimi avto-moto športi.«

Dejstvo je, da bi objekt pomenil veliko spremembo za kraj, hkrati pa bi imel velik gospodarski in turistični pomen, ne le za Medvode, temveč tudi za regijo in državo. Krajani menijo, da takšen objekt ne spada v njihov kraj in ne sledi njihovi viziji razvoja, da za tem stojijo osebni interesi in da to pravzaprav pomeni okupacijo kraja ter degradacijo okolja. Damjan Koželj, predsednik TD Hraše, se jim je zato zoperstavil: »Objekt je okupacija in je tujek v našem okolju, saj bo uničena podoba kraja. Nas krajanov o tem ni prav nihče povprašal.« Občinski svetnik Ivan Špenko je poudarjal onesnaževanje okolja: »Če bo ideja realizirana, bo ogroženo zdravje ljudi, okolje s prvovrstnim gozdom bo trajno degradirano, ne bo več možno ekološko kmetovanje – takšen objekt zato v naše okolje ne spada.« Nekateri mlajši, kot denimo Luka Ločniškar, pa so imeli drugačno mnenje in so poudarili potrebnost takšnega objekta: »Meni in moji generaciji se zdi ideja zanimiva in jo kaže podpreti. Sam se z avtom rad hitro vozim, tovrsten objekt bi to možnost seveda ponujal.«

Priložnost

Dirkališča s pripadajočimi objekti, kot je poligon za trening varne vožnje, so v svetu že prepoznana kot objekti širšega družbenega pomena in niso namenjena le ozki družbeni ali športni eliti, temveč vsem, ne le treniranim žogobrcarjem ali košarkarjem. Namenjeni so tako najmlajšim, ki šele ubirajo prve prometne korake in ki se v varnih razmerah uče prometnih situacij, aktivni populaciji, ki se uri in pili vozniške reflekse, ter starejšim, ki se bistrijo in navajajo na čedalje hitrejši prometni tempo. Tam lahko adrenalin v nadzorovanih okoliščinah, namesto na cesti, sproščajo mladci, svoj prostor lahko najde tudi industrija (gumarska, avtomobilska itd.), ki bi lahko v vseh letnih časih testirala svoje izdelke. Robert Kranjec, naš skakalni as in svetovni prvak v poletih, v prostem času pa aktivni motorist, ki se največkrat sprošča na hrvaškem Grobniku, o tem pravi takole: »Da, slišal sem za to idejo. Slovenci bi že zdavnaj morali imeti takšen objekt, saj bi tudi na tak način ohranili kakšno mlado življenje, ki ga drugače vzamejo ceste. Če bi bilo to možno blizu Kranja, bi bilo res super.«

Kdo so vsi tisti, ki govorijo o hrupu, strupenih hlapih in degradiranem okolju ter zadev ne poznajo, se sprašujemo. Zanimivo bi bilo izvedeti, koliko teh krajanov je bilo v zadnjih, recimo petih letih, na takšnem objektu. Preverljivo dejstvo je, da v svetu dirkališča obratujejo celo v urbanih središčih, recimo v italijanski Imoli ali Monzi, kjer sta stezi sredi mesta, in da ima večina dirkališč postavljene nadvse visoke standarde hrupa, izpustov ter obratovanja na splošno. V največji možni meri sodelujejo z bližnjimi prebivalci, večina jih živi v zglednem sožitju, od tega imajo vsi koristi. Dnevni najem takšnega objekta (steze, poligona) se giblje nekje med 10.000 in 20.000 evri (in več), urne postavke za motoriste pa se gibljejo, denimo, okoli 20 evrov. Ravno v teh dneh v Nemčiji, v Bad Driburgu, odpirajo na moč podobno, 4,2 kilometra dolgo stezo, kakršna naj bi bila v Medvodah. V gozdu, blizu naselja.

Sožitje

Pa sploh ne gre samo za dirkališče, čeprav je ta del najbolj izpostavljen. Če pozorno prisluhnemo ideji Nika Miheliča in somišljenikom, vidimo, da gre za kompleks različnih objektov, ki pomenijo oplemenitev regije, celo države in dvigajo standard življenja okoličanov na višjo raven. Govorimo o različnih poligonih, medicinskem centru, gasilski enoti, restavraciji in celo muzeju tehnične kulture in zgodovine. Za to bi morala interes pokazati tudi država, saj smo na tem področju precej ubogi. Omeniti kaže še urejeno komunalno in novo prometno ureditev ter novo rešitev dolgoletne težave: cesta Škofja Loka–Vodice. Sklicevanje krajanov na ohranitev okolja je zagotovo legitimno in v skladu s sodobnimi trendi, v dobi čezmerne uporabe takšnih in drugačnih pesticidov ter raznih škropiv na poljih in gozdovih. Vsekakor bi pred implementacijo ideje v življenje veljalo opraviti različne študije in strokovne analize, da bi bile zadeve podkrepljene z merljivimi podatki, dokazljive in preverjene ter da govorjenje na pamet ne bi bilo le element prepričevanja.

Kaj pomeni takšen objekt za razvoj turizma, najbrž ne kaže posebno poudarjati. Medvode so deklarirano turistična občina, obisk iz vse Evrope in sveta pa bi pomenil potrebo po sobah, restavracijah, prevozu, oddihu. V bližini je Zbiljsko jezero, zraven so Polhograjski dolomiti. Blizu so golfišče, smučišče, letališče, nekoliko dlje sta Bled in Portorož. Prednost pri zasedbi delovnih mest na objektu bi dobili domačini in okoličani, davki bi se stekali v občinski blagajno.

Deli s prijatelji