LJUBLJANA – Spletne zbirke pogosto razkrivajo zanimive podatke, do katerih se je po drugih poteh nemogoče dokopati. Seznami pilotov v Sloveniji so med njimi. Kdo vse ima dovoljenje za letenje v slovenskem oziroma mednarodnem zračnem prostoru, koliko je na seznamu žensk in koliko tujcev: vse to razkriva ameriška spletna stran Pilots-airmen.findthedata.org. Vključeni seveda niso profesionalni piloti letalskih družb.
Britanski pilot Darko Horvat
Če iščemo po kriteriju slovenski piloti, zasledimo 109 ljudi, med njimi pa je kar precej aviomehanikov in tujcev, ki so jih najele slovenske letalske družbe. Izvedeti je mogoče, katere vrste dovoljenj imajo, ponekod pa so dopisani zdravniška potrdila in njihova veljavnost. S podatki je mogoče sestaviti seznam Slovencev pa tudi Slovenk, ki smejo sesti na vroči stol v letalu ali helikopterju in poleteti z balonom ter zajadrati pod oblaki.
No, nekatere slovenske pilote je mogoče zaslediti v registrih drugih držav. Najslovitejši med njimi je tajkun Darko Horvat, ki je vpisan kot britanski pilot z naslovom v Londonu, ima pa izpit za upravljanje zasebnega letala. Ni znano, ali osebno pilotira razkošnega falcona, s katerim pogosto potuje na progi London–St. Moritz. Na seznamu slovenskih pilotov ni niti lastnika slovenskega predstavništva Kie, Domna Habiča, ki je izpit za študenta pilota pridobil v floridskem Davenportu.
Letenje brez napora
Naštejmo torej le nekaj najzanimivejših, med katerimi jih je večina tako in tako iz vrst vojske, takšnih ali drugačnih japijev, ki brez svojega letala pač ne bi upravičili svojega statusa, nekaj je žensk, nekaj pa padalcev, ljubiteljev vetrov, tišine in nebeških prostranstev. Eric Scott Raymond je pilot komercialnih poletov, registriran v Radovljici. Nastasja Gjorek iz Murske Sobote, ki ji bo zdravniško potrdilo, ki ga je pridobila avgusta 2008, poteklo istega meseca 2013, ima dovoljenje za polete v zasebnem letalu. »Nastja, ki šteje 20 pomladi, prihaja iz Černelavcev. Njen sanjski poklic je prav poseben – svoje življenje želi namreč preživeti med zemljo in nebom kot poklicna pilotka. Za pridobitev ustreznih letalskih licenc se je podala v tujino, v San Francisco,« je pisal Pomurec aprila letos.
Tomaž Franc Koželj iz Ljubljane je certificirani inštruktor letenja. Iz revije Slovenska vojska (2009) lahko izvemo, da se je rodil leta 1947 in da je prejel IV. medaljo načelnika GŠSV. Darko Krašovec iz Ljubljane je opisan kot pilot komercialnih poletov, tako tudi Janez Stariha, ta pa je znan kot nekdanji evropski prvak v jadralstvu. Viktor Markežič iz Kopra je vpisan kot pilot zasebnega letala, mimogrede, kot predsednik stranke Oljka pa je maja letos tožil koprskega župana Borisa Popoviča zaradi dveh izjav. Tomaž Zore iz Kamnika ima izpit za komercialne polete, je pa tudi prejemnik prestižnega bronastega priznanja na VI. sejmu slovenskih inovacij. Izumil je namreč izdelek wfoil 18 albatros, ki naj bi omogočal »letenje brez napora čez ocean«.
Na seznamu pilotov komercialnih poletov je Ljubljančan Boris Praprotnik, ki se na svojem blogu predstavlja kot pilot in direktor družbe Aurora Airlines. Njegov someščan Bojan Brencelj, ki ima dovoljenje za komercialne polete, leti tudi s helikopterjem. Isto dovoljenje ima Miklavž Škofič - Maurer iz Dobrove, sin pesnice Neže Maurer, ki je s helikopterjem MI-8 letel že v nekdanji jugoslovanski državi.
Kopica z vojaškimi čini
Sloviti pilot Srečko Habjanič, podpolkovnik in nekdanji poveljnik helikopterske večnamenske eksadrilje SV, ima dovoljenje za komercialne polete in helikopter. Prav tako ima Darja Klevišar, ljubljanska pedagoginja in svetovalka za kulturno-umetniške programe, izpit za zasebno letalo. Na seznam se je po pomoti uvrstil Slovak, Miroslav Kucik iz Puchova. Polkovnik in nekdanji poveljnik 15. brigade vojnega letalstva SV Gabriel Matija Možina iz Ljubljane je prav tako na njem; z izpitom za upravljanje zasebnega letala in helikopterja. Major Branko Rek iz Ljubljane, ki je leta 2010 postal novi poveljnik 15. helikopterskega bataljona, lahko upravlja helikopter in leti komercialno. Upokojeni vojaški pilot helikopterja iz Idrije Milan Križič je vpisan z dovoljenjem za komercialne polete in helikopter. Igor Lanišnik iz Škofje Loke, ki je čin majorja SV pridobil leta 2011, je certificirani pilot za komercialne polete in helikopter. Ljubljančan Grega Trček, znan tudi kot pilot avstralskega Global Ballooninga, ima poleg izpita za komercialne polete dovoljenje za polete s toplozračnim balonom. Primož Jovanovič iz Ajdovščine, vodja letalske šole Adrie Airways, ima poleg izpita za komercialne polete dovoljenje za zasebno letalo in glider aerotow. Kranjčan Marko Celar ima dovoljenje za komercialne polete tako kakor Ljubljančan Miloš Moretti, ki je znan kot avtor knjige Vizija vojaškega letalstva Slovenske vojske iz 1998.
Največ Slovencev
Ljubljančanka Jasna Jerman je letela (jadrala) nad Tihim oceanom leta 2010, njen izpit pa ji poleg pilotiranja zasebnega letala omogoča upravljanje gliderja. Takšno dovoljenje ima tudi diplomirana inženirka elektrotehnike in učiteljica strokovnih predmetov iz Tehničnega šolskega centra Kranj Danica Volčanšek Černe iz Radovljice. Ljubljančan Matija Terlep sme upravljati zasebno letalo tako kot Roman Kvaternik, ki se na nekem družabnem omrežju predstavlja kot 54-letni Mehičan, ki živi v Ljubljani. Tudi ribič iz Dornave Zlatko Čuš lahko upravlja zasebno letalo, udeleženec vipovskega golfskega turnirja, ljubljanski podjetnik Andrej Marčič, znan kot diler razkošnih jaht Brioni, ki jih je predstavil nekdanjemu premierju Borutu Pahorju, lahko zasebno leti.
V Sloveniji je glede na število prebivalcev vsekakor veliko pilotov, mnogo več kot v drugih državah nekdanje Jugoslavije. Poudariti velja, da je na seznamu še štirideset pilotov, ki so dovoljenja pridobili še v nekdanji skupni državi; Hrvaška jih ima 93, Srbija 44, BiH samo tri, Črna gora enajst. Rusija, še za primerjavo, zgolj 370! Po drugi strani pa jih imajo ZDA kar 996.080, kar je glede na številna gospodinjstva, denimo na Aljaski, za katere je letalo običajno uporabnejše prevozno sredstvo kot avtomobil, povsem normalno.