ZAPRAVLJAJO NAŠ DENAR

Tako špara država: do letalskih kart le pri privilegirancih

Objavljeno 07. januar 2013 13.39 | Posodobljeno 07. januar 2013 13.40 | Piše: E. N.

Javni uslužbenci, ki morajo na potovanje v tujino, pri iskanju najcenejših letalskih kart nimajo prostih rok. Država je poskrbela, da si pogačo razdelijo tri privilegirane agencije in Adria Airways.

Adria Airways je prestavila še dva leta.

Miran (pravo ime je znano uredništvu) je profesor na eni izmed ljubljanskih fakultet. Zaradi udeležbe na evropskem kongresu svoje stroke mora prek Univerze v Ljubljani pridobiti letalsko vozovnico za London. Izbira je načeloma precejšnja, saj tja z ljubljanskega letališča Jožeta Pučnika poleg Adrie (ki direktnega leta sicer nima več) letita tudi dva nizkocenovna prevoznika: EasyJet in Wizz Air.

Vendar Miran kljub vseobsegajočemu klestenju stroškov v London nima možnosti potovati na najcenejši način. Čeprav bi letalsko karto z lahkoto rezerviral prek enega od obeh nizkocenovnikov, kjer bi za karto plačal nekaj deset evrov, je država poskrbela, da tega ne more storiti.

image

Trojica pri koritu

Kavelj se skriva v zakonu o javnih naročilih, po katerem lahko javni sektor za nakup letalskih vozovnic opravi le pri enem od zgolj treh (!) ponudnikov potovanj. To sta turistični agenciji Airpass in Kompas iz Ljubljane ter Oskar iz Kranja. Vse druge agencije, na trgu jih je na ducate, so iz sodelovanja v teh javnih naročilih odrezane.

Račun je preprost: če bi Miran v London potoval 23. januarja, bi za povratno vozovnico pri Adrii, ki bi jo rezerviral prek ene od omenjene trojice agencij, odštel okoli 340 evrov, pri nizkocenovniku pa 79. Država bi tako zgolj pri eni rezervaciji prihranila okoli 260 evrov.

Ob upoštevanju dejstva, da je javnih uslužbencev 160.000 in da jih mnogo pogosto potuje v tujino, bi več fleksibilnosti v sistemu javnih naročil zgolj pri vozovnicah državi letno privarčevalo na milijone evrov.

imageIzključili nizkocenovnike

Kot izhaja iz dokumenta, ki smo ga pridobili v uredništvu, način dovoljenega kupovanja letalskih kart ni restriktiven samo na področju agencij, ki lahko opravijo rezervacijo, ampak tudi v boljši položaj postavlja domačega letalskega prevoznika Adrio Airways.

V drobnem tisku zahtevka je namreč navedeno, da se »daje prednost prevoznikom združenja Star Alliance«. Izmed treh letalskih družb, ki iz Ljubljane letijo v London, je članica tega združenja samo Adria Airways.

Krivdo valijo drug na drugega

Ko smo pristojne povprašali za mnenje o tem, kakšen je smisel omejevanja izbora na tri privilegirane agencije ter kdo je opravil izbor teh agencij, smo ugotovili, da krivde za stanje ne želi prevzeti nobeden. Na ministrstvu za visoko šolstvo so povedali, da je v konkretnem primeru nakupa letalske karte za udeležbo profesorja na kongresu pristojna univerza, saj da je ta pri tovrstnih odločitvah samostojna. 

Z ljubljanske univerze nam je Gregor Jagodič iz kabineta rektorja sporočil, da so daleč od kakršne koli samostojnosti: v tovrstna, včasih finančno škodljiva naročila so prisiljeni, saj tako ravnanje od njih terja zakon o javnih naročilih. Dodal je, da je ta zakonodaja tudi po njihovem mnenju slaba, glavni krivec pa da je ministrstvo oziroma vlada, ki je ta zakon pripravila.

Še vedno brez konkretnega odgovora smo se obrnili tudi na ministrstvo za finance. Peter Bajec nam je pojasnil, da sklicevanje na zakon o javnih naročilih v tem primeru ni na mestu. Ta namreč ne določa načinov kupovanja letalskih kart, ampak le vrste postopkov, ki jih mora naročnik izpeljati, sam način nakupa karte pa da je prepuščen naročniku samemu. 

Iz Airpassa pa so nam pojasnili, da je število sodelujočih agencij za sodelovanje z državo tako majhno zato, ker se večina slovenskih agencij nanj ni prijavila. V tem poslu namreč po njihovih besedah dobička ni - naročilo vozovnice je izvedeno pri najcenejšem ponudniku, tako da agencije dobesedno tekmujejo za cente. Ob upoštevanju obvezne bančne garancije, ki jo mora agencija redno plačevati, pa imajo iz teh poslov na koncu že kar minus.

Objavljamo zahtevo za popravek, ki smo jo prejeli z ministrstva za finance

Avtor besedila se med drugim sklicuje na Zakon o javnih naročilih in zapiše, da se »kavelj skriva v zakonu o javnih naročilih, po katerem lahko javni sektor za nakup letalskih vozovnic opravi le pri enem od zgolj treh (!) ponudnikov potovanj. To sta turistični agenciji Airpass in Kompas iz Ljubljane ter Oskar iz Kranja. Vse druge agencije, na trgu jih je na ducate, so iz sodelovanja v teh javnih naročilih odrezane.«

Ministrstvo za finance pojasnjuje, da to absolutno ne drži, saj v zakonu ne boste nikjer našli določbe, ki bi javnemu sektorju naložila nakupe pri zgolj treh ponudnikih, še manj izrecno pri katerih. Ravno nasprotno, vsak naročnik mora vedno izbrati tak postopek, ki pomeni konkurenčno udeležbo različnih ponudnikov in jih ne sme neutemeljeno diskriminirati. Ob tem moramo nujno opozoriti še na dejstvo, da način izbire ne onemogoča kupovanja letalskih vozovnic tudi pri nizkocenovnih letalskih prevoznikih.

Iz objavljenega besedila je lahko razbrati, da je moral profesor Miran kupiti letalsko vozovnico na podlagi okvirnega sporazuma št. SJN-06/2012 sklenjenega med Univerzo v Ljubljani in izbranimi ponudniki. Iz tega sledi, da je Univerza izpeljala postopek javnega naročanja in kot najugodnejše ponudnike izbrala tri agencije in Adrio Airways. Zato je skrajno neprimerno sklicevanje kogarkoli, da jim je to naložil Zakon o javnem naročanju. Ministrstvo meni, da je razloge za omenjeno izbiro potrebno iskati v razpisni dokumentaciji in specifikacijah javnega naročila, ne pa v zakonodaji. 

 

Deli s prijatelji