KOGA SO REŠEVALI?

Švicarski krediti: če bi jih potrošniki razumeli, se zanje ne bi odločili

Objavljeno 23. februar 2015 10.50 | Posodobljeno 22. februar 2015 21.41 | Piše: M. U.

ZPS: Banke so kršile temeljno dolžnost poklicne skrbnosti.

ZPS: Banke so uporabljale zavajajoče poslovne prakse in kreditojemalcem niso posredovale bistvenih informacij. Foto: Reuters

LJUBLJANA – Pri Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) so pripravili poročilo glede težav potrošnikov, ki so jemali posojila v švicarskih frankih. Pregled dokumentacije in poročil potrošnikov, ki so najeli kredite v tuji valuti ali z valutno klavzulo, je pokazal, da so banke kršile svojo temeljno dolžnost poklicne skrbnosti. Pri tem so uporabljale zavajajoče poslovne prakse in kreditojemalcem niso posredovale bistvenih informacij, ki so jih potrebovali za odločitev o najemu dolgoročnega kredita.

Niso preverjali kreditne sposobnosti

Poročila potrošnikov kažejo tudi na to, da banke pri odobravanju kreditov niso v zadostni meri preverjale kreditne sposobnosti potrošnikov, še posebej glede na to, da so jim prodajale zelo tvegane produkte. Večje število potrošnikov je ZPS sporočilo, da jim je banka ustno razložila, da niso kreditno sposobni za najem evrskega kredita, lahko pa ga najamejo v švicarskih frankih. Kreditojemalcem, ki so se med odplačevanjem kredita zaradi zvišanja anuitet obrnili na banke po nasvet, kaj naj storijo, so bančni uslužbenci v veliki večini primerov odsvetovali konverzijo kredita v evre s pojasnilom, da se bo tečaj umiril in izboljšal v korist evra, saj sta obe valuti stabilni.

Če bi potrošniki razumeli ponujene kredite, se zanje ne bi odločili

V ZPS menijo, da valutna klavzula ni bila uporabljena za varovanje banke pred nevarnostjo inflacije, ampak kot način pridobivanja novih komitentov s ponudbo navidezno ugodnejših kreditov in pridobivanja dodatnega dobička. Dodajajo, da je z enormnim povečanjem obveznosti kreditojemalcev prišlo do takšnih sprememb okoliščin, ki zahtevajo ustrezno prilagoditev njihovih kreditnih pogodb. »Brez spremembe pogodbenih obveznosti je kršeno temeljno načelo obligacijskega prava enakovrednosti dajatev, saj pri nekaterih potrošnikih po več letih rednega odplačevanja kredita neodplačana glavnica danes še vedno presega znesek kredita, ki so ga najeli,« poudarja Breda Kutin.

In rešitve?

V ZPS niso naklonjeni individualnemu reševanju težav kreditojemalcev, saj »sklepamo, da je pri trženju teh kreditov prišlo do sistematičnega neizvajanja navodil za skrbno poslovanje, ki jih bankam nalagajo zakonodaja in nadzornik trga«, pravi predsednica ZPS Kutinova. Zato predlagajo, naj banke kreditojemalcem brezplačno ponudijo preračun njihovega kredita v švicarskih frankih v evrskega pod pogoji, ki so veljali na dan sklenitve pogodbe, obenem pa jim omogočijo zamrznitev kreditnega obroka za šest (6) mesecev ob upoštevanju valutnega tečaja, ki je veljal do 14. januarja letos. Hkrati pa pri ZPS, ker gre pri prekomerni zadolženosti in finančni stiski številnih potrošnikov za širši družbeni problem, od vlade zahtevajo hitro pripravo ukrepov za pomoč potrošnikom, ki so v težavah pri odplačilu svojih dolgov, obenem pa naj po vzoru dobrih praks iz EU vzpostavi primeren sistem nadzora nad finančnim trgom.
 

 

 

 
Deli s prijatelji