SONČNA ENERGIJA

Sonce poganja kolo in skuter

Objavljeno 09. junij 2017 14.05 | Posodobljeno 09. junij 2017 14.15 | Piše: Primož Hieng

Po solarnem kolesu je Andrej Berlec sestavil še sončni skuter.

Sožitje tehnike z naravo. Foto: Primož Hieng

Kamnik – Andrej Berlec z Duplice pri Kamniku je nase in na svoj izum resneje opozoril pred dvema letoma. Sestavil je kolo na sončno energijo, ki jo uspešno zajema na sončnih panelih in pretvarja v elektriko. Vozi jih na posebni prikolici, ki je pripeta h kolesu. Zdaj nas je presenetil s še eno novostjo, »to je prvi električni skuter na sončno energijo,« ponosno pove.

Pred sedmimi leti se je srečal z neprijetnimi bolečinami v kolenu: »Ortopedi mi niso znali pomagati. Zato sem začel iskati rešitev, da bi bil spet lahko aktiven. Bil sem jamar, alpinist in kolesar. Obljubljali so mi operacijo kolena, nato pa so mi svetovali, naj kolesarim, vendar naj pri svojih letih ne pretiravam. Zato sem si omislil električno kolo, ki sem ga sam sestavil. Spet sem začel uživati življenje.«

Sestavljal ga je dve leti

Na spletu je opazil solarna oziroma sončna kolesa. Leta 2013 so celo pripravili tekmovanje solarnih kolesarjev iz Francije v Kazahstan. »Takrat sem spoznal veliko novih prijateljev in sem se zaobljubil, da si bom napravil solarno kolo,« pripoveduje Berlec. »Gradil sem ga dve leti in že prvo leto za sestavne dele odštel 4000 evrov. Kupil sem si močno gorsko kolo, saj sem vedel, da bom le tako lahko nanj namestil močno baterijo in prav tak motor. Vse to se je dogajalo v moji dnevni sobi in na balkonu, pozimi tudi s kapo na glavi in rokavicami na rokah. Tako je najprej nastalo električno kolo, s katerim sem večkrat obiskal hčerko, ki je študirala v Kopru. Leta 2014 sem kolesu priključil še prikolico in v taki kombinaciji prišel do avstrijske Koroške, celo do Beljaka in nazaj. Naslednje poti so bile že daljše, na primer do Vidma v Italiji in nazaj do Duplice pri Kamniku, pa v enem dnevu 200 km okrog Blatnega jezera na Madžarskem in celo do Monte Carla.«

Jeseni 2014 se je odločil, da bo naredil solarno prikolico, torej bo električno energijo pridobival med vožnjo s kolesom. Na neki kitajski spletni strani je naročil panele za sončno energijo, vendar Andrej potarna, da so bili kar precej dragi: »Vsak tak panel stane 300 evrov, nato pa sem zaradi evropskih predpisov plačal še stoodstotno carino oziroma davek.«

Tudi za prtljago

Kot vse kaže, se je zdaj podal še na podjetniško pot, saj je registriral podjetje Solarkolo, solarna električna kolesa. In kako deluje njegova prikolica? »Paneli na prikolici so prilagodljivi, prikolica pa se lahko uporablja tudi samostojno kot vir elektrike za katero koli električno napravo, ker ima tudi pretvornik napetosti iz 48 V na 220 V in moči 1000 W,« pravi izumitelj. »Je brez hrupa in emisij, ljudem omogoča svobodo in neodvisnost od vseh energetskih virov. Vse, kar potrebuješ za pot, je modro nebo.«

Priklop na električno omrežje ni potreben, saj je solarna prikolica mobilna elektrarna in vir električne energije. Solarno kolo poganja električni motor, ki ga napajata dva solarna panela, ta sončno svetlobo spremenita v energijo, ki se shrani v akumulatorju oziroma bateriji, da lahko elektriko uporabimo, kadar koli želimo. Sončna panela sta pritrjena na posebno oblikovani prikolici za kolo in ju je mogoče premikati glede na kot sonca, da se energijo kar najbolj izkoristi. Pod solarnima paneloma je na prikolici prostor za do 30 kilogramov prtljage, ki jo potrebuje na svojem potovanju.

Andrej pravi, da je s solarno prikolico možno prepotovati do 200 kilometrov na dan brez poganjanja in do 250 kilometrov s poganjanjem kolesa: »Energija se proizvaja tako med počitkom kot med vožnjo, potrebna je zgolj sončna svetloba. Paneli se premikajo z daljincem, zato se lahko premikajo med vožnjo kot tudi med postankom. Prikolica je prilagojena tako za gorske vzpone kot za vožnjo po mestih. Po ravnih površinah je povprečna hitrost 45 kilometrov na uro, brez dodatnega poganjanja.«

Nekoč še avto

Solarna prikolica ima po besedah Andreja Berleca prav posebno poslanstvo: »Ljudem omogočamo brezskrbna potovanja po svetu, brez stroškov prevoza. Uporaba solarne prikolice na vsakodnevnih vožnjah prinese preprostejši in bolj sproščen način življenja. Zavedamo se vsakodnevnih zastojev na cestah in težav z iskanjem parkirnega prostora. S solarno prikolico se vsem zastojem preprosto izognete in pripeljete točno do vhodnih vrat. Z vsakodnevnimi potmi lahko zdaj združite tudi šport, rekreacijo in naravo.«

Izumitelj z Duplice pri Kamniku ima še veliko zamisli. Kot pravi, se pri nas vse več ljudi navdušuje nad električnimi kolesi, a poseben problem so baterije in njihovo pravilno vzdrževanje. Podobno je z električnimi skuterji, saj tisti, ki so si ga kupili, radi potarnajo, da jih omejuje zmogljivost baterije, skratka domet takega prevoznega sredstva.

»Če je moja prikolica s sončnimi celicami primerna za kolo, bo zagotovo več kot uporabna tudi za električni skuter,« je razmišljal Andrej. »Potem sem jo uporabil v praksi in tako sem se pred kratkim ves dan s tem električnim skuterjem in prikolico vozil po Kamniku in okolici. Brez sončne prikolice bi prevozil največ 60 kilometrov, tako pa sem jih napravil približno 150, vendar sem uporabil pet let stare litijeve baterije.«

Že razmišlja naprej, kako bi tehnologijo njegove prikolice prestavil na prtljažnik električnega avtomobila. Tako bi lahko polnil baterije, ko bi na primer stal na parkirišču. Pa še to: zelo intenzivno išče investitorja za svoje sončne projekte. Primož Hieng S sončno energijo do Monte Carla Na meji z Italijo Veliko zanimanja za kolo s sončno prikolico Sožitje tehnike z naravo Na mostu čez Sočo v Kanalu Električni skuter s prikolico Razprti paneli črpajo sončno energijo. Pod sončnimi celicami je še prostor za prtljago. Brez sončne prikolice bi prevozil največ 60 kilometrov, tako pa sem jih napravil približno 150, vendar sem uporabil pet let stare litijeve baterije. Poudarek

Deli s prijatelji