Letos smo v Valvasorjevem letu, saj slavimo 375. obletnico njegovega rojstva. Ob tej priložnosti so na gradu Bogenšperk pripravili serijo zanimivih in pomembnih projektov, med katerimi velja izpostaviti oživitev Valvasorjeve bakrotiskarne, prenovo muzejske zbirke Valvasorjeva grafična delavnica in seveda že tretje Valvasorjeve mednarodne grafične dneve.
Janez Vajkard Valvasor (1641–1693) je leta 1678 na gradu Bogenšperk ustanovil grafični zavod – bakroreznico in tiskarno za bakroreze. To je bila prva tovrstna ustanova pri nas, zato predstavlja tudi začetek grafične umetnosti v Sloveniji. Bakroreznica je delovala enajst let, Valvasor pa je imel tudi zavidljivo, več kot 8000 listov veliko zbirko grafičnih listov iz vse Evrope, ki je po propadu grafičnega podjetja končala v Zagrebu. »Muzejski prostor mora biti živ prostor, zato nenehno potrebuje nove vsebine in prilagoditve času. Na gradu Bogenšperk je bila leta 1980 ob sodelovanju odbora za obnovo gradu, Tehniškega muzeja Slovenije in dr. Branka Reispa zasnovana prva muzejska zbirka na gradu – Valvasorjeva grafična delavnica, kjer je bil predstavljen prvi grafični zavod na slovenskih tleh (1678–1689). Leta 2002 je bila razstava v prvem prostoru zaradi dotrajanosti razstavne konstrukcije in gradiva prenovljena, po malo manj kot petnajstih letih pa sledi nova prenova oziroma dopolnitev, predvsem v drugem razstavnem prostoru. Dodali bomo vsebine, ki so se z leti izkazale za manjkajoče pri razumevanju zahtevnega grafičnega postopka bakroreza. S kustosinjo razstave mag. Martino Orehovec (TMS) bomo oživili ambient rekonstruirane bakrotiskarne z multimedijskimi elementi, dodali bomo nove razstavne eksponate, z interaktivnim pristopom bomo v nastajanje grafike vključili obiskovalce ter v celostno zgodbo povezali tudi ambient Valvasorjeve delovne sobe in grajski stolp z zgodbo o papirju in Valvasorju,« nam je zaupala direktorica Javnega zavoda Bogenšperk Joži Vovk. »Poleg muzejske dopolnitve želimo grafično dediščino približati obiskovalcem tudi prek petdnevne delavnice grafičnega ustvarjanja mednarodne zasedbe umetnikov na gradu Bogenšperk ter izobraževalne delavnice za vse, ki želijo pridobiti znanje o skrivnosti črno-bele umetnosti. Projekt se začenja julija, prenovo muzejske razstave pa bomo končali najpozneje do novembra. Veseli me, da Valvasorjeva dediščina povezuje toliko ustanov, strokovnjakov, umetnikov in drugih ljudi, s katerimi skupaj skrbimo za ta naš in evropski biser kulturne dediščine. Valvasorjev duh in zgled sta tako še vedno zelo živa in aktualna.«
Pomemben prispevek k ohranjanju Valvasorjeve grafične dediščine so nedvomno Valvasorjevi mednarodni grafični dnevi, ki bodo potekali med 3. in 8. julijem na gradu Bogenšperk. Letos bo v klasičnih grafičnih tehnikah ustvarjalo šest umetnikov, njihovi izdelki pa bodo 8. septembra razstavljeni v grajski galeriji, nato pa vključeni v Grafično zbirko Bogenšperk. Ustvarjali bodo: Matjaž Geder, Nataša Mirtič, Tina Mohorović, Zdenka Pozaić (Zagreb), Ivana Stanković (Niš) in Leon Zakrajšek (Zagreb). »Valvasorjevi mednarodni grafični dnevi so bili zelo dobro sprejeti in so vzbudili veliko pozornosti tako v umetniških krogih kot širše. Za izvedbo grafičnih dni skrbi umetniški svet, ki izbira udeležence. Zaradi dejstva, da sta Valvasorjeva grafična zapuščina in celotna njegova knjižnica v Zagrebu kot del Metropolitanske knjižnice, smo se v prvih dveh letih osredotočili predvsem na uveljavljene avtorje iz Slovenije in Hrvaške. Letos presegamo sosedske meje z navezavo stikov z Grafično delavnico Šićevo pri Nišu v Srbiji. Vsekakor pa umetniški svet skrbi za kakovost, tako smo do zdaj gostili veliko profesorjev grafike tako s pedagoške fakultete v Ljubljani kakor tudi z likovne akademije v Zagrebu. Vedno poskrbimo tudi za generacijski presek, ki se seveda odraža v pristopu in likovni poetiki avtorjev. Z manjšo investicijo smo letos izboljšali tudi pogoje za delo, saj smo za grafični atelje v pritličju gradu pridobili dodaten prostor.« Strokovna sodelavca pri projektu Valvasorjevi mednarodni grafični dnevi sta Goran Milovanović (Galerija Božidar Jakac Kostanjevica na Krki) in mag. Martina Orehovec (Tehniški muzej Slovenije), umetniški vodja delavnice je Janko Orač. »Umetniška grafika je v Sloveniji na visoki ravni in je dobro razvita ter uživa velik ugled v svetu, predvsem z mednarodnim grafičnim bienalom v Ljubljani, ki je v svojih prvih letih privabljal najeminentnejše živeče umetnike na svetu. Bogenšperški mednarodni grafični dnevi pa potekajo v duhu Valvasorja, saj v dobi digitalizacije še vedno uporabljamo klasične postopke pri umetniškem ustvarjanju. Današnjo umetniško grafično produkcijo težko povezujemo z Valvasorjevo dediščino, saj je razvoj tehnologije botroval različnim smerem razvoja sodobne grafike, nesporno pa je dejstvo, da slovenski nacionalni razvoj te umetnosti izhaja iz njegove grafične delavnice, saj je bila prva na naših tleh. Tudi sam pomen grafike v Valvasorjevem času in danes je povsem drugačen. V 17. stoletju je bila grafika predvsem komunikacijsko in dokumentarno sredstvo, danes pa je način umetniškega izražanja.« V sredo, 6. julija, bo delavnica odprla svoja vrata, za obiskovalce bodo pripravili tudi voden ogled in srečanje z umetniki. Pripravljajo pa tudi poletno izobraževalno grafično delavnico. Več najdemo na spletni strani gradu Bogenšperk.