RADIOAKTIVNO

Skrivnostni jedrski tovor kmalu pri nas?

Objavljeno 05. oktober 2012 11.15 | Posodobljeno 05. oktober 2012 11.15 | Piše: Vladimir Jerman

To jesen bodo med Koprom in Dunajem vozili jedrsko gorivo.

Andrej Stritar, direktor Urada RS za jedrsko varnost (foto: Blaž Samec).

KOPER – To jesen – datum je skrbno varovana skrivnost, uradno naj bi bil zaradi teroristov – bo ali pa morda tudi že je skozi Slovenijo potoval jedrski tovor. V Koper ga bo pripeljala ladja, do avstrijskega testnega reaktorja Triga II pri Dunaju pa tovornjak. Čez nekaj dni bo nazaj grede za isto ladjo, ki ga bo počakala, z Dunaja pripeljal izrabljeno gorivo, namenjeno skladiščenju v ZDA. Stroške zamenjave goriva v avstrijskem reaktorju, 26 milijonov evrov, bo v celoti plačala avstrijska država. Delček te vsote bo šel za prevoz in varovanje čez Slovenijo.

Visoki varnostni standardi

Novica je prišla v javnost sredi septembra, ko je ministrstvo za infrastrukturo in prostor, vodi ga Zvone Černač, o nameravanem tranzitu jedrskih snovi čez Slovenijo seznanilo vlado, ta je informacijo obravnavala javno.

Informacija pravi: »Predstavniki podjetja EDLOW International in predstavnik Italije so maja 2012 po elektronski pošti in telefonu obvestili Urad RS za jedrsko varnost, da želijo čez Slovenijo in Luko Koper prepeljati izrabljeno jedrsko gorivo. Ob prizadevanjih za neširjenje jedrskega orožja že več kot deset let poteka vračanje visoko obogatenega urana, tj. svežega ali izrabljenega jedrskega goriva, v države dobaviteljice, tj. v ZDA ali Rusijo, zato so taki prevozi razmeroma pogosti. V zadnjem desetletju so čez slovensko ozemlje potekali štirje prevozi. Prevozi potekajo skladno z zahtevami mednarodnih konvencij o prevozu nevarnega blaga.« Ter nadaljuje: »Tokrat bi šel prevoz po cestah med Dunajem in pristaniščem v Kopru, nakar bi bila pošiljka z ladjo odpeljana v ZDA, kjer bi jo trajno shranili ali odložili. Za tak prevoz morajo biti izdana ustrezna dovoljenja, zagotovljeno fizično varovanje ter izpolnjeni vsi drugi pogoji za zagotavljanje varnosti pošiljke. Dosedanje izkušnje kažejo, da je tveganje za zdravje ljudi in okolje majhno in da do zdaj v svetu ni bilo omembe vrednih nezgod pri takih prevozih.«

Zdaj na naše vprašanje, ali je bilo jedrsko gorivo že pretorovorjeno, vodja službe za odnose z javnostmi Luke Koper Sebastjan Šik ni odgovoril niti z da niti z ne. Sklepamo lahko iz tega seveda sami. Brez odgovora je ostalo tudi (preveč konkretno) vprašanje, koliko s tem pretovorom zasluži Luka. Prav tako je neodgovorjeno ostalo vprašanje, ali je cena bistveno višja od tiste za običajne tovore. Odgovoril je le na splošno: »Taki tovori so precej redki v pristanišču, enkrat na par let. Za varnost skrbijo pristojni državni organi pod okriljem Urada RS za jedrsko varnost. Gre za natančno načrtovan projekt z visoko stopnjo varnostnih standardov, v skladu z mednarodnimi pravili. Tovor pa je med prevozom ustrezno zaščiten in nenevaren za ljudi in okolje.«

Opozorilni prah

Ni znano, da bi jedrski tovor čez Slovenijo kdaj povzročil preplah, ga je pa lanskega marca prah železovega oksida, ki ga je burja odpihnila na mestne ulice. Da človeku in okolju ni nevaren, čeprav je vseboval nekaj škodljivih primesi, že zaradi kratke izpostavljenosti, je pozneje potrdila še analiza. Je pa Luko in Koprčane pripetljaj opomnil k večji okoljski čuječnosti.

Na dobrem glasu

Kot je medijem med drugim pojasnil Andrej Stritar, direktor Urada RS za jedrsko varnost, želi vlada ZDA s takšnim zbiranjem odsluženega goriva z visoko obogatenim uranom preprečiti vsakršno možnost, da bi se ga dokopali teroristi.

Ob novici, da bodo v njihovem reaktorju, ki med drugim služi tudi inšpektorjem Mednarodne agencije za jedrsko energijo IAEA, zamenjali gorivne palice, pa so poskočili avstrijski Zeleni, saj to pomeni, da bo delal še najmanj štirinajst let.

Pred dvema letoma je čez Slovenijo potovalo odsluženo jedrsko gorivo iz srbskega reaktorja v Vinči. Datuma prevoza, drugače kot tokrat, tedaj niso skrivali. Na madžarsko-slovenski meji so vlakovno kompozicijo zabojnikov z izrabljenim gorivom pregledali slovenski izvedenci in inšpektorji, nadzorovali pa naši policisti. Vlak je prispel v Koper v ranih urah v nedeljo, 21. novembra 2010, okoli poldneva pa je preložen na ladji za Rusijo že zapustil naše morje. Za gibraltarsko ožino je ladja obrnila na sever in pristala v Murmansku, od koder so zabojnike odpeljali v jedrski objekt v sibirskem Majaku. V informaciji Uprave RS za jedrsko varnost so tedaj zapisali, da mednarodna agencija IAEA »organizacijo prevoza od Beograda do Kopra zaupala slovenskemu podjetju Transing«, eden izmed pomembnih razlogov, »da je IAEA izbrala prevoz skozi Slovenijo, so tudi dobre izkušnje s podobnimi prevozi v preteklosti«, »kljub pestremu naboru luk v Črnem, Egejskem in Jadranskem morju, so se odločili prav za Luko Koper.«

Pred petimi leti pa je Institut Jožef Stefan francoskemu energetskemu podjetju Areva za raziskovalni reaktor Triga prodal 300 kilogramov rumene pogače (prečiščenega koncentrata uranove rude), pridobljene iz rudnika Žirovski vrh. Tovor, katerega prevoz je nadziral tudi luksemburški Euratom, ni potoval čez Koper, ampak z letalom.

Tranzit jedrskih pošiljk čez Slovenijo je med organizatorji tega na dobrem glasu. S svojimi storitvami ne nazadnje pripomoremo, da jedrski odpadki pridejo do naslovnikov, ki poskrbijo za odgovoren nadzor. Da postaja »srečevanje« z jedrskim gorivom dokaj običajno, dokazuje med drugim bližnje tržaško pristanišče, kamor lahko vplujejo vojaške ladje na jedrski pogon in z jedrskim orožjem.

Japonsko blago ni žarčilo

Po jedrski nesreči v japonski elektrarni Fukušima-Daiči po močnem potresu in cunamiju 11. marca 2011 so v Luki Koper zaradi tveganja, da bi kontaminirani tovor zašel tudi k nam, opravljali poostren nadzor sevanja nad kontejnerji in avtomobili iz dežele vzhajajočega sonca. Žarčenja niso zaznali. Če bi ga, bi obvestili upravo za jedrsko varnost. Taki tovori so precej redki
v pristanišču, enkrat
na par let.

 

Deli s prijatelji