RAZSTAVA

SHOEting Stars, čevlji kot umetniški navdih in stališče

Objavljeno 26. september 2014 23.39 | Posodobljeno 27. september 2014 00.00 | Piše: Andrej Predin

Dunajski Kunsthaus vabi na zanimivo in pronicljivo razstavo na temo čevljev.

Razstava navdušuje s kreativnostjo in raznolikostjo.

Na enem najbolj karizmatičnih dunajskih razstavišč, v hiši umetnosti Kunsthaus, ki jo je oblikoval in v njej tudi stanoval sloviti avstrijski umetnik Friedensreich Hundertwasser (1928–2000), si lahko do 5. oktobra ogledamo zanimivo in konceptualno popolno razstavo SHOEting Stars. Čevlji v umetnosti in oblikovanju. Ob tem velja poudariti, da ni klasična razstava, ki bi obiskovalcem ponudila na ogled različne čevlje s prodajnih polic ali razstavljala obutev po zgodovinskem ključu. Je poglobljena in premišljena postavitev, ki izpostavlja čevlje kot skupni imenovalec različnih umetniških izrazov in tem, kot so strast, fetiš, ženskost, izguba, demoničnost, čutnost, bolečina, nedolžnost, moda, izvirnost. Prav tako nas pelje skozi vrsto osebnih zgodb, izkušenj in razumevanj čevljev, ki so lahko veliko več kot zgolj obuvalo. Umetniki iz več kot 50 držav so postavili na ogled točno 220 eksponatov. Osnova postavitve je razbremeniti obuvala kot nosilce zgolj modnega izraza in razkriti njihov potencial, jih osamosvojiti in jim dovoliti zavzemanje avtonomnih stališč. Kreacije predstavljajo ustvarjalci z različnih področij, od arhitektov do oblikovalcev. Nekatere so prave skulpture izvirnih oblik in domiselne uporabe, druge imajo jasno sporočilo ali močan čustveni naboj. Tako lahko vidimo čevlje iz sladkorja, take z barvnimi zasloni, v žuželke spremenjene čevlje umrle matere, obuvala za grobe spolne prakse in veliko več. »Za postavitev razstave potrebujemo vsaj leto, leto in pol priprav. V tem času lahko doženemo, kako se bo izrazil program, če bodo vsi eksponati na voljo za izposojo. V aktualni predstavi preverimo, kako ustrezajo programu, ali so izdelki na voljo za posojo. Prva kuratorka razstave je Liza Snook, ki ima virtualni muzej čevljev v Amsterdamu in je velika strokovnjakinja s tega področja in se še posebno spozna na dizajn. Vidimo lahko prave artefakte in nekaj modelov, ki so dostopni v majhnih serijah, kot na primer čevelj Rema Koolhaasa. Druga pa prihaja iz bolj umetniških voda, to je nemška kuratorka Brigitte Woischnik,« nam je zaupala direktorica dunajskega Kunsthausa mag. Bettina Leidl, ki je kot poznavalka umetnosti tudi sama pripomogla h končni podobi postavitve. »Direktorica sem postala aprila, tako da sem razstavo prevzela od predhodnika. Med pregledovanjem koncepta so mi manjkali avstrijski udeleženci, saj je bil fokus obeh kuratork na mednarodnem področju. V zelo kratkem času sem našla umetnice, predvsem z Dunaja, ki so se tako ali drugače posvečale čevljem. Predstavila sem Birgit Jürgenssen, ki je bila tudi članica skupine Die Damen in se je že v 70. letih posvečala čevljem. Potem je tukaj Irene Andessner, ki ima prav tako veliko zasebno zbirko obutve in tokrat predstavlja čokoladni čevelj. Omeniti velja še mlado umetnico Anno Vasof, ki je pripravila instalacijo in video ter bo imela pri nas v kratkem tudi performans.«

Razstava, ki so jo odprli 18. junija, spada med najuspešnejše in najbolj obiskane postavitve v Kunsthausu. »Pregovorno velja, da smo ženske zelo naklonjene temi čevljev. Če vprašate žensko, koliko jih ima v omari, nikoli ne bo povedala prave številke. Tema pa je blizu tudi moškim, zato me uspeh razstave ne preseneča.«

Deli s prijatelji