MERCATOR

Res manj domačih
 dobaviteljev?!

Objavljeno 24. april 2015 23.41 | Posodobljeno 24. april 2015 23.42 | Piše: Jadran Vatovec

Kdo le je v imenu slovenskih dobaviteljev začel gonjo samo proti Mercatorju?

Zakaj pa nihče noče povedati, kateri slovenski dobavitelji so žrtve Mercatorjeve diskriminacije? Foto: Igor Zaplatil/Delo

LJUBLJANA – V zadnjem času smo priča kopici očitkov na račun Mercatorja, ki naj bi po tihem vse bolj zmanjševal delež lokalnih (slovenskih) artiklov na policah svojih trgovin in trgovskih centrov. Mercator naj bi začel zmanjševati naročila slovenskim dobaviteljem, čeprav je hrvaški Agrokor, ko ga je kupil, obljubil, da ne bo krčil obsega naročil slovenskim dobaviteljem. Nastal je, skratka, velik preplah in začeli so se oglašati različni vsi mogoči varuhi domnevno ranjenega nacionalnega ponosa slovenskih potrošnikov. Sum domnevno škandaloznega Mercatorjevega početja je začel preiskovati celo vladni varuh odnosov v prehranski verigi Jože Podgoršek. Direktorici Zbornice kmetijskih in živilskih podjetij pri GZS Tatjani Zagorc pa je TV Slovenija nemudoma omogočila, da je spregovorila o tem, kako je sodu čisto zares izbila dno novica, da je Mercator nekatere slovenske dobavitelje (v prejšnjem tednu!) obvestil, naj mu v maju nehajo dobavljati nekatere svoje artikle: »Govorim o naročilih, kajti odpoved pogodbe z njimi bi bila preočitna.« In svoj piskrček je pristavil tudi minister za kmetijstvo in prehrano, predsednik SD mag. Dejan Židan, ki je dejal, da zmanjševanje deleža lokalnih izdelkov v kateri koli trgovski verigi na območju naše države pomeni precej tvegano početje. Židan se je včeraj dopoldne naključno udeležil tudi okrogle mize Jejmo kakovostno, jejmo slovensko.

Ob takšni vsesplošni zaskrbljenosti zaradi domnevno nepojmljivih določitev uprave Mercatorja in njegovih hrvaških lastnikov bi se vsak sicer moral vprašati najmanj dvoje: zakaj tisti, ki tako resno obtožujejo Mercator, ne povedo, katerim slovenskim dobaviteljem je Mercator v minulem tednu odpovedal določen segment njihove ponudbe, in drugič, komu še najbolj koristi, če bodo ogorčeni potrošniki namesto v Mercatorjevih trgovinah več kupovali v trgovinah drugih trgovskih družb? Na drugo vprašanje je možen le en, logičen odgovor: vsem Mercatorjevim tekmecem.

V zadnjih dnevih so nas poklicali posamezni bralci – menda jih je k temu spodbudil prav plaz očitkov na račun domnevne Mercatorjeve dvoličnosti – in nas opozorili, da so opazili, da si pri nekem drugem trgovcu privoščijo nekaj, kar se jim je zdelo sporno: v tujini kupljeno meso je le zapakirano v kakovostno slovensko embalažo. Bo že res, toda to ni sporno ne za inšpektorje ne za vladnega varuha odnosov v prehranski verigi. Zanimivo, a ne?

Jasen odgovor na prvo vprašanje smo zahtevali od Mercatorja. Kaj smo izvedeli? Da so kadar koli pripravljeni ponuditi natančne podatke o svojem sodelovanju z dobavitelji, da pa to očitno doslej nikogar ni zanimalo: »V prejšnjem tednu so bile sprejete odločitve zgolj o treh spremembah. Odločili smo se, da ne bomo več sodelovali, pa ne s slovenskim, z nekim tujim dobaviteljem. Drugič, z nekim slovenskim dobaviteljem smo se dogovorili, da bomo pri njem namesto dozdajšnjega asortimana artiklov nabavljali drugačen asortiman. In tretjič, nekega slovenskega dobavitelja smo res zamenjali z drugim, ki je prav tako slovenski. Če pa govorimo, denimo, o mesu, je treba vedeti, da mi svojim kupcem ponujamo meso živali, ki so bile stoodstotno rejene v Sloveniji, ne meso živali, ki so bile pripeljane iz tujine, potem pa le zaklane pri nas.«

Kaj pa sadje in zelenjava? Mercator tako kot v zadnjih letih še vedno povečuje odkup slovenskega sadja in zelenjave. V letu 2014 je količinski odkup slovenskega sadja in zelenjave v primerjavi z letom 2013 povečal za 28 odstotkov. In tudi v prvem kvartalu letošnjega leta ga je (v primerjavi z enakim obdobjem lanskega leta) povečal za 14 odstotkov. Mercator ne zmanjšuje odkupa mesa v Sloveniji rejenih živali. Kljub neugodnim cenovnim (dampinškim) pritiskom potencialnih tujih dobaviteljev ohranja v svoji redni ponudbi, to počne edini v Sloveniji, stoodstotno ponudbo mesa živali, rejenih v Sloveniji. Čeprav so odkupne cene slovenske svinjine tudi do 30 ali celo do 40 odstotkov višje od odkupnih cen potencialnih tujih dobaviteljev.

Morebiten zmanjšan obseg sodelovanja s posameznim slovenskim dobaviteljem bi bil, so nam zagotovili iz Mercatorjevega sektorja za komuniciranje z javnostmi, lahko kvečjemu posledica znižane konkurenčnosti njegove ponudbe oziroma njegovih izdelkov. Še nekaj bi morali vedeti in najbrž celo vedo kritiki Mercatorjevega poslovanja: tisti slovenski dobavitelji, ki so dovolj prodorni in konkurenčni, so v zadnjem času lahko povečali tudi obseg svoje navzočnosti zunaj Slovenije, na policah trgovin Skupine Agrokor v drugih državah.

Deli s prijatelji