NAPAKA

Računovodstvo v zmoti, Alojz pa naj plača 1500 evrov

Objavljeno 24. julij 2013 09.14 | Posodobljeno 24. julij 2013 09.14 | Piše: Aleksander Brudar

Priznavajo napako, ob tem pa zaposlenim niso plačali za 450 tisočakov prispevkov.

Monika Rupnik pravi, da je bil njen oče zgrožen, ko je videl poračun za leti 2011 in 2012. Foto: Marko Feist

GROSUPLJE – V teh težkih časih, ko država skoraj na vsakem koraku zateguje pas, ko je zaradi takšnih in drugačnih podražitev in nenehnega višanja cen razpoložljivi dohodek vse nižji, večina ljudi še bolj pazljivo obrne vsak zasluženi evro. Najhuje pri tem pa je, ko po več kot dveh letih v nabiralnik dobiš pismo, v katerem te čaka za več kot tisoč evrov velik poračun za plačilo starih storitev – seveda ne po tvoji krivdi. Prav to se je zgodilo Alojziju Rupniku iz Krke na Dolenjskem, ki kot zakoniti skrbnik skrbi za svojega brata, sicer duševnega bolnika, ta je nastanjen v posebnem socialnovarstvenem zavodu Prizma Ponikve. Konec letošnjega junija ga je šokiralo, ko so ga iz omenjenega zavoda obvestili, da mora poleg poračuna oskrbnine za letos plačati še poračuna za leti 2011 in 2012. »Moj oče se zgraža. Star je 60 let in z mamo imata že tako nizko pokojnino in kredit za hišo. Do zdaj je bila stričeva pokojnina dovolj, da so se z njo krili stroški za zavod,« pripoveduje Rupnikova hčerka Monika Rupnik in dodaja, da tako visokega poračuna oče z okoli 700 evri pokojnine ne bo mogel pokriti. Kot je namreč razvidno z računa, ki nam ga je pokazala, bi moral za brata plačati še 1566,99 evra. »Glede na višino poračuna imate možnost poravnati v več obrokih,« mu ob tem v obvestilu še prijazno sporočajo iz zavoda Prizma Ponikve. »Malo čudno je, da so pozabili dvigniti cene. Videti je, da dokler je bilo financ dovolj, se niti ukvarjali niso s tem, ko pa jih je zmanjkalo, so pa začeli delati poračune za nazaj,« se ob tem jezi Rupnikova.

Socialna delavka eno, računovodstvo drugo

Seveda se takoj zastavi vprašanje, kaj so vsa ta leta delali v zavodu, da so se šele zdaj, sredi leta 2013, spomnili, da bi terjali še nekaj denarja za nazaj. Zavod je v zadnjih letih zašel v velike finančne težave, o čemer priča podatek, da zaposleni nimajo plačanih za več kot 450.000 evrov prispevkov, zavod pa letos ustvari vsak mesec za kar 40.000 evrov izgube. Zunanja revizija poslovanja maja in junija je med drugim pokazala, da so bile cene oskrbe za obdobje 2011–2012 prenizko zaračunane. »Zgodilo se je namreč to, da so bile cene odobrene in tudi v letih 2011 in 2012 je bila valorizacija. Dogovori in aneksi so bili sklenjeni s temi cenami, za katere se izvaja poračun, ni pa bilo tako tudi obračunano. Žal jaz vem, da je to napaka tega zavoda, ampak revizija nam je naročila oziroma izdala priporočilo in sklep, da moramo realizirati poračun teh oskrbnin, ker je iz tega naslova nastal velik izpad dohodka,« nam razloži Kristina Dokl, ki je položaj v. d. direktorice zavoda zasedla 21. maja letos. Razloge za to, da se je kaj takega lahko zgodilo, Doklova vidi v neusklajenosti med službami znotraj zavoda. »Socialna delavka je dogovore in anekse sklepala po teh novih cenah, medtem ko je računovodstvo zaračunavalo po starih,« nam še razloži. Na vprašanje, ali bo kdo zato odgovarjal, Doklova odgovori, da je to stvar ministrstva za delo, družino in socialne zadeve kot izvajalca ustanoviteljskih pravic zavoda. Glede starih dolgov pa bo po njenih besedah pripravljen sanacijski program. »Vsekakor se bo to moralo pokriti, dobavitelji bodo tudi morali biti poplačani, zdaj sicer z zamikom. Pa tudi prispevki bodo poravnani,« še zagotavlja.

Revizija nam je izdala priporočilo in sklep, da moramo realizirati poračun oskrbnin, ker je nastal velik izpad dohodka.

Ministrstvo jim je prekrižalo načrte

A na srečo varovancev zavoda se je tamkajšnje vodstvo očitno nekoliko prenaglilo pri izdaji poračunov za nazaj. »Ministrstvo je bilo obveščeno o izdanih poračunih za leti 2011 in 2012, ki so posledica priporočil junijske revizije. Ugotavljamo, da je bilo priporočilo izdano na podlagi neustreznih informacij, zato smo novemu vodstvu zavoda že posredovali dopis, v katerem predlaga, da se vsi postopki v zvezi s poračunavanjem cen za leti 2011 in 2012 ustavijo,« so nam odgovorili z ministrstva za delo, družino in socialne zadeve. Ob tem poudarjajo, da je ena od prednostnih kratkoročnih nalog plačilo neplačanih prispevkov za socialno varnost zaposlenih »in ministrstvo skupaj z novim vodstvom ocenjuje, da ga je mogoče zagotoviti v najkrajšem mogočem času«. Na vprašanje, ali bo zaradi izgube zavoda kdo odgovarjal, pa na ministrstvu odgovarjajo, da bodo po proučitvi vseh okoliščin pripravili kazenske ovadbe, če bodo ocenili, da za to obstajajo utemeljeni razlogi.

Živi v svojem svetu

Zgodba Alojzija in Monike Rupnik s tem še ni končana. Rupnikova namreč pravi, da so v zavodu njenemu stricu, čeprav je opravilno nesposoben in zanj v vsem odgovarja njen oče, dali v podpis tudi aneks za uvrstitev v višji cenovni razred oskrbe. »On se ničesar ne zaveda, še vedno sprašuje po svoji mami, ki je že 20 let mrtva. Živi v svojem svetu,« njegovo zdravstveno stanje opisuje sogovornica. Socialna delavka v omenjenem zavodu Alenna Clara nam je glede tega razložila, da so morali po nalogu socialne inšpekcije s pravilnikom o metodologiji za oblikovanje cen socialnovarstvenih storitev in pravilnikom o standardih in normativih socialnovarstvenih storitev uskladiti dogovore o trajanju, vrsti, obsegu in načinu zagotavljanja institucionalnega varstva, ki so nastali pred letom 2006. »V času, ko smo spreminjali cene oskrbe, usklajene z zgoraj navedenimi pravilniki, je imel skrbnik stanovalca spremenjen naslov bivališča in spremenjeno telefonsko številko, zato je bil nedosegljiv in smo ga dlje neuspešno iskali. Ker smo morali poročati socialni inšpekciji, smo dali aneks v podpis stanovalcu,« pojasnjuje socialna delavka in dodaja, da so po pridobitvi novega naslova skrbnika aneks poslali tudi v vpogled, novo odločbo o oprostitvi plačila storitev institucionalega varstva pa je na skrbnikov star naslov poslal pristojni center za socialno delo. »Čeprav skrbnik brata občasno obišče, se je v tem mesecu prvič v petih letih oglasil v socialni službi zavoda. Do danes ni podal nobene pritožbe. Vedno smo veseli aktivnega sodelovanja skrbnikov in sorodnikov stanovalcev, saj se tako težje dogajajo nesporazumi in neljube situacije. V zavodu si prizadevamo, da bi bili stanovalci in njihovi svojci čim bolj zadovoljni,« še pravi Alenna Clara.

Deli s prijatelji