OGROŽANJE

Preobilica dela in direktor ogrožata letalsko varnost?

Objavljeno 21. julij 2014 21.31 | Posodobljeno 21. julij 2014 21.31 | Piše: Aleksander Brudar

Prvemu možu agencije za letalstvo očitajo neprimerno vodenje in turistični izlet v Kanado.

LJUBLJANA – Razmere na Javni agenciji za civilno letalstvo (CAA), ki prvenstveno bdi nad varnostjo letalskega prometa, zelo skrbijo nekatere tamkajšnje zaposlene. Še več. Slišati je, da je zaradi vedno več nalog, ki jih mora agencija izvajati na podlagi EU-uredb in drugih predpisov, ter premalo zaposlenih ogrožena letalska varnost v državi. Na odpravo pomanjkljivosti pri delovanju agencije že več let opozarja Evropska agencija za varnost v letalstvu (EASA).

Na vse to v pismu opozarjajo tam zaposleni. Izražajo nezaupanje v delo v. d. direktorja agencije Sandija Kneza, ki vodi agencijo od februarja letos. V odzivu na zapise na agenciji pravijo, da »populistična, slabo oziroma neargumentirana diskreditacija funkcije in institucije, ki jo izvaja posameznik/posameznica ali manjša skupina posameznikov, nikakor ne odraža mišljenja zaposlenih«. To, kot so zapisali, potrjujejo konkretni zaposleni z imeni in priimki, »ki so podali ostro nestrinjanje z napisano izjavo in izrazili ogorčenje nad takim načinom komuniciranja«.

Sam na prevzem letala v Kanado

Zaposleni opozarjajo, da se je Knez sam kot predstavnik agencije z namenom, da preveri opremo plovila in njegovo plovnost, v Kanadi udeležil prevzema letala Adrie Airways. Pravijo, da ni strokovnjak s področja plovnosti in da zanj ni usposobljen v skladu z zakonom o letalstvu. Tam, kot opozarjajo, bi moral biti strokovnjak agencije s področja plovnosti, a naj bi mu to preprečil sam v. d. direktorja. Ta naj bi ga celo klical v Ljubljano iz Kanade in ga vprašal, ali lahko v Kanadi podpiše dokument o plovnosti. »Uslužbenec mu je povedal, da mu tega iz Slovenije, ne da bi videl letala, seveda ne more povedati. V. d. direktorja mu je dejal, da to šteje za hujšo kršitev iz delovnega razmerja ter da bo skladno s tem tudi ukrepal,« dodajajo ogorčeni zaposleni.

V agenciji odgovarjajo, da je Knez odšel na službeno pot zaradi »popisa in izročitve končnih dokumentov, ki jih CAA izda na osnovi v regulativi predpisanega postopka na predlog oz. priporočila, ki je posledica fizičnega pregleda certificirane organizacije CAMO «. Knez, kot poudarjajo, ni izvajal pregleda opreme letala in njegove plovnosti, saj to v skladu z evropsko uredbo izvede organizacija CAMO. Pravijo še, da zaposleni ni bil na nobenem šolanju za omenjeni tip letala in niti ne bi mogel kompetentno opraviti fizičnega pregleda letala v nasprotju s kompetentno osebo registriranega CAMO, kjer imajo, kot so zapisali, seznanjenega strokovnjaka. »Take navedbe v anonimki so poizkus ignorance relevantnih regulatornih možnosti in sprenevedanje o dosedanji praksi,« so prepričani na agenciji, kjer pa nam na vprašanje, ali so proti zaposlenemu ukrepali in kako, niso odgovorili.

Glede očitkov, da je v. d. direktorja nezakonito in neracionalno trošil proračunski denar, ker je ta na šolanje za pridobitev ratinga za tip letala embraer 135/145 poslal enega izmed zaposlenih (po besedah zaposlenih sicer prijatelja in bivšega sodelavca iz Letalske šole Adria Airways), ki te zahteve ni imel podane kot pogoj za zasedbo delovnega mesta, in za to kril 20.000 evrov stroškov. Na agenciji odgovarjajo, da je bilo omenjeno izobraževanje skladno z načrtom izobraževanj, usposabljanj in izpopolnjevanj CAA za letošnje leto, z datumom 6. 12. 2013 oziroma še pred nastopom Knezovega mandata v. d. direktorja. Poudarjajo, da vodja sektorja agencije omenjenega uslužbenca prepoznava kot ustrezen kadrovski potencial za bodoče opravljanje del in da vse navedbe glede njegovega procesa zaposlovanja v Adrii Airways, ki ga poskušajo diskreditirati, kažejo žaljiv odnos do njega in žalijo strokovno presojo vodje sektorja, »ki je tak predlog podal in je odličen strokovnjak na področju licenciranja in letalskih operacij«.

Skrbi jih še nova sistematizacija

Zaskrbljeni zaposleni niso mogli mimo novega akta o notranji organizaciji in sistematizaciji delovnih mest, ki je še v pripravi. Prepričani so, da je ta v nasprotju z zakonoma o javnih uslužbencih in letalstvu ter predpisi EU, in kot primer navajajo delovno mesto letalskih nadzornikov (inšpektorjev), kjer, kot pišejo, niso določeni delovne izkušnje in pogoji za opravljanje dela, kot jih določajo zakon in predpisi, ampak bi se pogoji dela določali v skladu z internimi akti agencije, pri čemer, kot poudarjajo, agencija nima nobenega takšnega akta.

Tudi s tem se ne strinjajo v agenciji, kjer poudarjajo, da akt ni v nasprotju z zakonom o javnih uslužbencih, in glede delovnega mesta letalskih nadzornikov pojasnjujejo, da so jasno določene delovne izkušnje, zahtevana izobrazba, strokovna usposobljenost ter znanja in izpiti v skladu s predpisi. »Delovni pogoji za predmetno delovno mesto so jasni in eksaktni, je pa res, da so v obstoječem aktu ponekod interpretirani po svoje in so neskladni z vsemi zakonskimi predpisi,« poudarjajo na agenciji in zavračajo očitke, da bodo omenjene spremembe znižale raven letalske varnosti. »Z novo organizacijo in jasno določitvijo odgovornosti se namreč zvišuje raven letalske varnosti, prav tako pa se agencija bolj transparentno izogiba potencialnim konfliktom interesov med zagotavljanjem osebja na eni strani in izvajanjem nadzora na drugi pri istih pravnih subjektih,« končujejo na agenciji.

Vodja bo odgovoren za več področij

Nova sistematizacija ne bo povzročila dodatnih finančnih stroškov in ne bo, kot pišejo ogorčeni zaposleni, povečala število vodij iz zdajšnjih štiri na 12, zatrjujejo v agenciji. Po njihovem mnenju novosti niso vsem všeč, ker nalagajo dodatno odgovornost in narekujejo večjo učinkovitost dela ter potencialno širši nabor del in nalog. »Prav tako se morda zaposleni, ki so pripomogli k ustvarjanju dosedanjih nepravilnosti, ne počutijo dobro, saj bodo z novim aktom nepravilnosti odpravljene. Povečan bo tudi nadzor in bolj jasna odgovornost za izogibanje navzkrižju interesov,« so zapisali.

Premalo zaposlenih

Na Ministrstvu za infrastrukturo in prostor RS pravijo, da so opravili dva nadzora nad delom agencije, ki pa še nista končana. Prvi poteka v celoti v skladu z zahtevami zakona o letalstvu, drugi pa v skladu z zakonom o javnih agencijah. »Očitki Evropske agencije za varnost v letalstvu se nanašajo na nezadostno izvajanje stalnega nadzora, kar je v neposredni povezavi s številom zaposlenih,« pojasnjujejo na ministrstvu in dodajajo, da je bil pri vodenju agencije pod vodstvom Sandija Kneza zaznan napredek, naloge se izvajajo bolj celovito, še vedno pa je težava pomanjkanje nadzornikov. Vlada je konec lanskega leta podala soglasje k šestim novim zaposlitvam v agenciji, po podatkih ministrstva pa so bile realizirane tri nove zaposlitve. 

Deli s prijatelji