NOVO MESTO – »Avtobusna postaja že leta ne ustreza sodobnemu potniškemu prometu. Zastarel objekt in njegova okolica sta pogosto prizorišče kriminalnih dejanj (napadov, streljanja, pretepov itd.). In zato daje vtis nevarnega, v vsakem primeru pa popolnoma dotrajanega in nefunkcionalnega objekta.« Pod ta dopis v Novem mestu zbirajo podpise za čimprejšnjo ureditev avtobusne postaje, peticijo pa bodo njeni pobudniki predali županu Mestne občine Novo mesto Gregorju Macedoniju.
»Lastniki lokalov nosimo posledice malomarnosti občine in smo kot strelovod za vse težave, s katerimi se zaradi neurejenosti soočajo potniki in vozniki. Če želi na primer kdo popoldne na stranišče, pride v lokal in kriči na natakarico, zakaj je javno stranišče zaklenjeno. Vse namreč mečejo v isti koš. Čakalnica je prav tako zaprta, stavba pa v obupnem stanju in kar kliče po nesreči. Ker streha pušča, lahko pride do samovžiga, saj voda kaplja po inštalacijah,« našteva težave ena od lastnic lokala na avtobusni postaji.
S prstom
kažejo na občino
»Mi smo uredili vsaj notranjost svojih lokalov, kaj pa je storila občina, ki je po zemljiški knjigi večinski lastnik? Nič! Avtobusna postaja, ki bi morala biti zgled mestu in z urejenostjo pozdraviti prišleke, je mestna sramota, ki se ji marsikdo, če se le lahko, izogne, saj je vse bolj hiša strahov in odličen poligon za vandale,« še doda sogovornica in s prstom pokaže na občino: »Občina 25 let ni v stavbo vlagala nič, niti lastnikom ni dovolila posegov. Zdaj, ko je objekt dotrajan, pa hoče obnovo prevaliti na lastnike.«
In ob tem ne more mimo še enega zavoženega projekta novomeške občine – stavbe RIC, ki je čez cesto nasproti avtobusne postaje in za najem katere je občina podpisala 20-letno pogodbo in na leto za najemnino zmetala 300 tisočakov. Zaradi spornega najema je policija ovadila štiri ljudi, tudi nekdanjega župana Alojzija Muhiča, zadeva je v fazi preiskave, novo vodstvo občine pa poskuša doseči pravno razveljavitev najemne pogodbe. A to je že druga zgodba.
Odkar je bila pred četrt stoletja v dolenjski prestolnici zgrajena avtobusna postaja, se nad njo zgrinjajo črni oblaki. Koliko zapletov je bilo zaradi nje že ob sami gradnji! Od pomislekov, ali sploh spada v ta del mesta, do ne najbolj posrečenega projektiranja, zaradi katerega imajo avtobusi težave, saj je vhod na primer preozek. In če je bila gradnja sprva mišljena v dveh etapah, je ostalo le pri prvi. Avtobusna postaja torej je, luknja, ki naj bi nekoč postala trgovsko-poslovni center z manjšimi lokali, pa je ostala luknja, ki podobo spreminja le s smetmi, ki končajo v njej.
Če je v luknji pred leti poslovno priložnost videlo podjetje Real, je vmes posegel arhitekt Marko Mušič, ki zaradi zatrjevanih avtorskih pravic ni dovolil sprememb projekta, in ko je po šestih letih pravdanja vrhovno sodišče zavrnilo arhitektov tožbeni zahtevek in dalo Realu zeleno luč za gradnjo, so se razmere na trgu toliko spremenile, da je šel Real v stečaj, luknja pa je v lasti slabe banke.
Varnost s policisti
Avtobusna postaja je bila zadnja leta pravi magnet za kriminal, ki se je tako stopnjeval, da so bili žrtve izsiljevanj, groženj in fizičnih napadov celo dijaki, nemalo je bilo primerov, ko so morali šolarji celo plačevati za varno pot v šolo. In ker se vsak dan na to postajališče zgrne okoli 4000 dijakov, se je med njih hitro zasejal strah, pa tudi med starše, sploh po krvavem obračunu pred slabim letom, ko sta se nad Blaža Trščinarja in Klemna Simončiča z nožem spravila Jaka Prešeren in Davorin Brulc. Čeprav bi se lahko obračun zgodil kjer koli, saj naj bi bili zadaj neporavnani računi, pa je dogodek vlil novega strahu v kosti uporabnikom avtobusne postaje.
In posledice? Resda so bili policisti že prej občasno prisotni na postaji, po tem dogodku pa so tam vsak dan, in sicer v času, ko je tam največ dijakov. »Zaradi policistov se počutim varnega. Sicer pa imam v višjem letniku tudi starejšega brata. In gledam, da v šolo in iz nje ne hodim sam,« je dejal eden od dijakov prvega letnika, ko je pred dnevi nekaj pred eno uro popoldne čakal avtobus za Škocjan. Policisti torej skrbijo za varnost, a ob tem se postavlja vprašanje, ali je to res dolgoročna rešitev. Zato so vse glasnejša razmišljanja, da bi namestili videonadzorne kamere.
Kdaj skupni upravljavec?
Žalostna podoba avtobusne postaje je tudi posledica dejstva, da ni skupnega upravljavca, tako da stroške za redna oziroma nujna vzdrževalna dela krijeta mestna občina in največji lastnik poslovnih prostorov, Arriva. »Arriva Dolenjska in Primorska sicer ni upravljavec avtobusne postaje v Novem mestu, se pa kot lastniki poslovnih prostorov, v katerih izvajamo dejavnost, trudimo, da bi s skupnimi močmi pripomogli k boljšemu videzu te postaje. Tako že vrsto let sodelujemo tudi pri investiranju v okolje avtobusne postaje, vendar investicijski posegi do zdaj na žalost niso drastično izboljšali stanja. Zavedamo se, da avtobusna postaja ni v ponos Novomeščanom. Smo pa pripravljeni, če se bo v naslednjih letih pristopilo k večjim investicijskim in vzdrževalnim delom, pri teh tudi sodelovati skladno s svojim deležem v lastništvu in svojimi finančnimi zmožnostmi,« so povedali v Arriva Dolenjska in Primorska. Z vsemi solastniki se je nedavno sestal tudi župan Macedoni in sklenili so, da pripravijo pogodbo o medsebojnih obveznostih, hkrati pa bodo iskali ponudbe potencialnih upravljavcev. Dela bosta imela tako upravljavec kot občina dovolj, a časa glede na slabo podobo avtobusne postaje res ni. Veliko je bilo namreč že pred leti zamujenega. Pa ne bi bilo treba.