NAPAKA

Pošta slavi Fabianija z napačno zgradbo

Objavljeno 22. februar 2015 22.45 | Posodobljeno 22. februar 2015 22.45 | Piše: Primož Hieng

Na znamki v počastitev arhitekta Maksa Fabianija so natisnili zgradbo, ki ni njegovo delo.

Stavba mladika je delo arhitekta Cirila metoda Kocha. in ne Fabianijevo! Foto: Primož Hieng

LJUBLJANA – Pošta Slovenije je v štirih mesecih pri izdaji novih znamk zagrešila kar dve napaki. Najnovejša malomarnost se je po mnenju poznavalcev zgodila pri znamki za 1,25 evra, ki jo je Pošta Slovenije 30. januarja letos izdala ob 150. obletnici rojstva arhitekta Maksa Fabianija. Ob njegovem portretu je namreč podoba Mladike, ta pa je delo arhitekta Cirila Metoda Kocha.

Spomnimo še na jesenski izid znamk z ilustracijami netopirjev – izšle so 26. septembra 2014 –, ko je oblikovalec Edi Berk za eno od štirih znamk uporabil fotografijo netopirja. Med večletnim delom na območju avstralskega narodnega parka Naracoorte jo je v neki jami posnel fotograf Steve Bourne, Berk pa povzel po eni od spletnih strani.

Otopeli za ponaredke

Da gre na novi znamki s kombinacijo podob Maksa Fabianija in Mladike za očitno napako, smo ugotovili, ko smo si ogledali razstavo velikih fotografij Secesijska Ljubljana in Maks Fabiani (avtor odličnih fotografij je Miran Kambič) na Jakopičevem sprehajališču v Tivoliju. Tako smo tudi mi podvomili o še sveži znamki za 1,25 evra. Pri podpisih k slikam je pri Mladiki namreč navedeno, da gre za delo arhitekta Cirila Metoda Kocha.

Našo pozornost je pritegnilo tudi pismo bralke Vlaste Pacheiner Klander iz Ljubljane v rubriki Pisma bralcev in odmevi v torkovem Delu. Pacheiner Klanderjeva med drugim pravi: »Sprašujem se, kako je mogoče imeti tako malomaren odnos do avtorstva kot nematerialne lastnine v družbi, ki tako povzdiguje materialno lastništvo. Če ne bi bili že preveč otopeli za ponaredke na vseh področjih, bi moralo biti jasno brez posebnih utemeljitev, da slika Kochove stavbe ne more biti uporabljena za Fabianijevo počastitev.«

Bralka Dela v pismu med drugim zelo ogorčeno zahteva: »Če hočemo od povsod pregnati ponarejanje, naj se Fabianijeva znamka takoj umakne iz prometa in zanj izdela nova, ustreznejša. Ne bo težko. Arhitektu Kochu pa naj se v počastitev njegovega dela ob primerni priložnosti izda znamka s fasado njegove Mladike.«

In kaj pravi stroka o Mladiki? Umetnostni zgodovinar Gojko Zupan v članku Josip Gorup in stavbarstvo v Ljubljani piše, da se ime Mladika zaradi imenovanja društva Mladika, ki je skrbelo za razvoj šolstva deklet, na splošno pojavlja za poslopje nekdanjega dekliškega mestnega liceja, arhitekturo Maksa Fabianija, in redkeje za nekdanji dekliški internat, ki ima to ime na vhodnem pročelju. »Internat, delo arhitekta Cirila Metoda Kocha, je zdaj vhodno poslopje ministrstva za zunanje zadeve,« poudarja Zupan.

Najbolj učinkovita kombinacija

In kaj pravijo na Pošti Slovenije v zvezi s to napako, da so Mladiko, znamenito delo arhitekta Kocha, pripisali Maksu Fabianiju? »Za izdajo priložnostnih poštnih znamk je v Sloveniji pristojna Komisija za izdajo poštnih vrednotnic, ki pa pri izboru oblikovalskih rešitev znamke sodeluje s strokovnimi sodelavci tako s področja tematike, na katero se motiv znamke nanaša, kot s področja oblikovanja,« je odgovorila Megi Jarc, strokovna koordinatorka službe korporativnega komuniciranja Pošte Slovenije.

»Oblikovalske rešitve, ki jih strokovni sodelavci označijo za strokovno neustrezne, se avtomatsko izločijo in komisija o njih ne glasuje. Pri izboru oblikovalske rešitve znamke Maks Fabiani je komisija na priporočilo SAZU sodelovala s prof. dr. Fedjo Koširjem, profesorjem s fakultete za arhitekturo in strokovnim sodelavcem SAZU, ki je strokovno potrdil izbrani motiv znamke brez sprememb in popravkov. Njegov glavni argument je, da je Maks Fabiani vsekakor pomemben del Mladike kot celote.

S Pošte Slovenije so nam poslali tudi obrazložitev strokovnega sodelavca prof. dr. Koširja: »Zbrana kombinacija portreta arhitekta Fabianija in fasade objekta Mladika je bila od vsega gradiva, ki je bilo oddano na natečaju za to znamko, likovno in semantično najbolj učinkovita. Drži, da je prikazani objekt projektiral arhitekt Koch. Toda kompleks Mladike, kjer je zdaj zunanje ministrstvo, je nedeljiva celota, tako da nastopa v javnih predstavah in zlasti televizijskih predstavitvah prav to pročelje kot nedvoumen emblem omenjenega ministrstva – in s tem kot emblem suverene slovenske državnosti, kar je najbrž glavni namen (katere koli) poštne znamke.«

Jarčeva dodaja, da podobno meni tudi oblikovalec znamke.

Pošta Slovenije napake očitno ne prizna, kljub temu pa nas je zanimalo, ali bodo znamko s podobo Maksa Fabianija umaknili iz prometa. »Pošta Slovenije navedene znamke ne bo umaknila iz prodaje,« je zatrdila Jarčeva. »Kot smo že pojasnili, gre pri motivu znamke za različne poglede stroke. Poleg tega je velik odstotek naklade že prodan, ob tem pa bi bilo za filateliste oziroma vse ljubitelje znamk nedopustno, da je dala Pošta Slovenije znamko uradno v prodajo, nakup pa omogočila samo nekaterim. S tem bi znamka zaradi majhne naklade pri zbiralcih prav gotovo pridobila ceno, kar pomeni, da bi se določeni filatelisti lahko z njo okoristili, nekateri zvesti zbiralci pa bi jo kupovali po nekajkratni nazivni vrednosti.«

Za konec še ključno vprašanje: zakaj pa na znamki niso upodobili obeh objektov, torej nekdanjega liceja in internata, saj bi bil greh tako nekoliko manjši?

 

Deli s prijatelji