NE SME NA CESTO

Poslanec prodajal mačka v žaklju

Objavljeno 26. junij 2017 22.22 | Posodobljeno 26. junij 2017 22.22 | Piše: Boštjan Fon

Čeprav do okolja prijazen, električni skuter Koširjevih ne sme na cesto. Država ni nadzorovala prodaje vozil brez ustrezne dokumentacije.

Nekdanji poslanec Luka Juri je bil lastnik podjetja Modri val, ki je prodajalo skuterje brez homologacije. Foto: facebook

BLED – Pri Štefančič-Koširjevih na Bledu imajo v garaži električni skuter, ki je od prvega dne letošnjega maja popolnoma pri miru. A ne zato, ker bi bil brez električne energije. Dvokolesnik, ki prispeva droben, a pomemben delež k čistemu okolju, ne sme na cesto. Zaradi novih zakonskih določil.

»Skuter je prišel do nas pred dvema letoma. Tri leta prej ga je iz trgovine pripeljala prva lastnica blizu Ljubljane, od nje smo ga kupili. Lastništvo je po papirjih urejeno, a to ni problem,« pove Dejan Košir. »Težava je v tem, da je uvoznik iz Ankarana, gre za podjetje Modri val, uvažal več vrst skuterjev. Tudi za ta tip, gre za e-skuter beta, naj bi ob uvozu pridobili ustrezne dokumente, torej tako imenovano homologacijo, pravzaprav bi jih morali. Vendar menim, da je bil trik v tem, da so dejansko homologiranih e-skuterjev pripeljali v Slovenijo zelo malo. Večino pa so brez potrdila o skladnosti, ki se izdaja na podlagi homologacije, prodajali, kot da gre za vozila, ki imajo urejeno dokumentacijo. Tisti, ki smo dobili v roke take e-skuterje, jih zdaj ne moremo registrirati,« pove Dejanova žena Tina Štefančič in nadaljuje: »Uvoznik je zaprl dejavnost in prek njega se dokumentov ne da pridobiti. Poskušali smo navezati stik s proizvajalcem na Kitajskem, a se nam nihče ne oglasi.«

Izvedeli smo, da je pri nas več kot tisoč takih primerov: ker ob nakupu ni bilo priloženo potrdilo o skladnosti, registracija ni mogoča.

Razkritje pri registraciji

Od leta 2004 bi vsa prevozna sredstva pri nas morala imeti potrdilo o skladnosti – homologacijo, pa če jih je bilo treba registrirati ali ne. »Prva lastnica je kupila e-skuter v trgovini, a tam ni prejela homologacije. Očitno so se v trgovski navezi zanašali na to, da teh e-skuterjev sploh ne bo treba nikoli registrirati. Zatajila pa je država, ki ni izvajala nadzora, in tako se je, kot se zdaj odkriva, prodajalo vozila brez celostne dokumentacije,« razloži Košir.
Od prvega dne letošnjega maja je treba tudi električne skuterje registrirati. »Seveda smo hoteli naše elektrovozilo registrirati, a se je izkazalo, da to ni možno. Ker ni bil izvajan ustrezen nadzor nad prodajo, je država dovolila, da se je skuterje prodajalo brez homologacije, zdaj pa jih ta ista država zahteva za registracijo.«
Štefančič-Koširjevi so stopili v stik z agencijo za varnost prometa in z ministrstvom za infrastrukturo, ki sta pripravljala zdaj veljavni zakon. »Agencija se je izgovarjala na ministrstvo, oni pa na agencijo. Na koncu smo prejeli podatek, da sta imela ministrstvo in agencija sestanek in dognali, da je te skuterje treba registrirati. Če ni homologacije, pa se teh vozil ne bo moglo registrirati. Tako preprosto,« skomigne z rameni Tina in nadaljuje: »Ko se je te skuterje pri nas prodajalo brez potrdil o skladnosti, je država pobrala davek, nadzora pa ni bilo. Z agencije so nam svetovali, naj se na zvezi potrošnikov pozanimamo, kako bi izterjali kupnino od prodajalcev, a za nas nastane nov problem, ker nismo prvi lastnik, zato nam ni jasno, kako lahko iztržimo kupnino. Od prve lastnice zagotovo ne, saj ni ona kriva, da je zdaj treba tudi e-skuterje registrirati, in ni vedela niti, da ob vsej dokumentaciji o vozilu nima tistega zdaj najpomembnejšega – potrdila o skladnosti.« Košir nadaljuje: »Najbolj trapasto pri vsem tem je, da gre za električni skuter, ki ne onesnažuje okolja, pa ga ni možno registrirati, stare mopede, za katerimi se vali dim, pa ni problem registrirati.«

Najbolj trapasto pri vsem tem je, da gre za električni skuter, ki ne onesnažuje okolja.

Le ena rešitev

»Pred tem smo se s tem skuterjem redno prevažali, moj sin in jaz, z njim sem hodila v trgovino,« pove Tina: »Bil je priročen in z njim se je prijetno in varno voziti. Zdaj na cesto ne upam več, ker je za neregistriran skuter kazen izjemno visoka. Gre za 500 evrov, ker ni registriran, in potem še dodatnih 500, ker ni zavarovan. Skuterju smo pred dvema mesecema kupili nove akumulatorje za 250 evrov, zdaj pa bo stal v garaži ali kaj?«
Izvedeli smo, da je pri nas več kot tisoč takih primerov: ker ob nakupu ni bilo priloženo potrdilo o skladnosti, registracija ni mogoča. Nekateri želijo skuterje za majhen denar čim prej prodati, kar pa je skoraj nemogoče, saj danes celo popoln naivnež pri nakupu zahteva celotno dokumentacijo.

Tina in Dejan sta svoj e-skuter odpeljala na tehnični pregled v Kranj, kjer so ugotovili, da je brezhiben.

Klicala sta na Urad za varstvo potrošnikov: »Lahko dajo samo nasvet, da naj se obrnemo na tržni inšpektorat. Inšpektorji pa ukrepajo za artikel, ki je trenutno v prodaji, ali za takega, ki je mlajši od štirih let. Večino e-skuterjev pri nas brez potrdil o skladnosti se je kupovalo od leta 2010 do leta 2012. Tudi naš je starejši kot štiri leta.«
Za Košir-Štefančičeve ter druge lastnike e-skuterjev brez homologacije je za zdaj menda le ena rešitev: naložiti vozilo na prikolico in odpeljati v Nemčijo ter tam plačati precej denarja za pridobitev potrdila o skladnosti. Seveda po tem, ko bodo e-skuter popolnoma razstavili in testirali. Vsak del vozila posebej. 

Jurijev Modri val v Italijo

Vodja kontrolnega organa za skladnost vozil pri AMZS Franc Zajec je pojasnil, da so morali pooblaščeni zastopniki za vsak tip mopeda ali skuterja, ki so ga prodajali na trgu, Javni agenciji RS za varnost prometa predložiti dokazila o izpolnjevanju homologacijskih predpisov in nato za vsak moped ali skuter izdati predpisano potrdilo o skladnosti (SA) ne glede na to, da vozila ni bilo treba registrirati. Vprašanja o uvozu e-skuterjev ter homologacijski dokumentaciji smo posredovali tudi direktorju Pokrajinskega muzeja Koper, nekoč poslancu in lastniku v Italijo prodanega podjetja Modri val Luko Jurija. Do danes nam ni posredoval odgovorov

.

 

 

Deli s prijatelji