Kaj je pri avtomobilu pomembnejše – varnost ali lepa oprema? Dilema se zdi preprosta, vendar bi se utegnilo pokazati, da ima pri nakupu novega avtomobila pogosto večjo težo (dodatna) oprema kot pa varnost. To velja tudi za kupce v drugih državah, ne le pri nas.
Koliko testi vplivajo
na kupce
Varnost avtomobilov – tako pasivna kot tudi aktivna – je v zadnjem desetletju izjemno napredovala. To seveda ni le posledica hitrega tehnološkega razvoja avtomobilov, ampak tudi dejstva, da se krepi zavest o tem, kako pomembna je varnost. K temu po svoje prispeva tudi EuroNCAP, evropski neodvisni konzorcij, ki v Evropski uniji opravlja nenapovedana oziroma od proizvajalcev avtomobilov neodvisna preizkusna trčenja. Takšen položaj EuroNCAP je seveda izjemnega pomena, saj je pogoj za nepristransko delo, rezultati njihovih testov pa naj bi imeli ustrezno težo in pomen. Naj bi imeli pravimo zato, ker ni jasno, kako preizkusna trčenja, ki jih opravlja EuroNCAP, v resnici vplivajo na odločitev o nakupu avtomobila. Bilo bi preveč preprosto in naivno trditi, da so ti rezultati odločilnega pomena, toda vsaj bolj ozaveščeni kupci avtomobilov tega podatka ne zanemarijo. Morda bi bilo treba zapisati drugače – v zadnjem času se vendarle povečuje vpliv tega, kar dela EuroNCAP.
Ta vsako leto opravi vrsto preizkusnih trčenj, seveda z novimi osebnimi pa tudi drugimi avtomobili. Lani so merila precej zaostrili. Najvišja ocena, ki jo lahko dobi vozilo, je pet zvezdic. Sestavljena je iz ocene oziroma doseženih točk pri ocenjevanju štirih varnostnih lastnosti: varnosti odraslih in otrok, varnosti pešcev in učinkovitosti oziroma opremljenosti z varnostnimi sistemi. To je skupek lastnosti, ki odločilno vplivajo na to, kako varen je avtomobil. Glede na tehnološki in s tem varnostni napredek sodobnih avtomobilov je bilo postavljanje višjih meril pri testih razumljivo. Z napredkom se večajo tudi varnostne zahteve. Seveda so v središču preizkusov pri EuroNCAP predvsem osebni avtomobili, poleg tega pa ugotavljajo tudi to, kako se v trčenjih izkažejo druga vozila.
Lodgy kot črna ovca
Konec lanskega leta je precej pozornosti vzbudilo preizkusno trčenje potniških kombijev za prevoz do največ devet potnikov. Rezultati so bili porazni in skrb vzbujajoči, predvsem zaradi tega, ker so to vozila, ki jih je veliko tudi pri nas in jih za svojo dejavnost pogosto uporabljajo različna društva, denimo za prevoz športnikov, kulturnikov ipd. Prevoz je tako cenejši, društva pa imajo za opravljanje svoje dejavnosti vselej premalo denarja. Toda o tem malo pozneje.
Še pred tem, bilo je konec novembra, je EuroNCAP opravil preizkusno trčenje s 15 novimi osebnimi avtomobili. Rezultati so bili zelo dobri, vmes pa se je znašla tudi črna ovca. Dacijin lodgy, povsem svež enoprostorec tovarne iz Romunije (njen lastnik je francoski Renault), je namreč dobil zelo skromno oceno: tri zvezdice. Povsem verjetno je, da rezultat v Nemčiji ali na katerem izmed najbolj razvitih evropskih avtomobilskih trgov ni imel prav velike teže. Drugače pa bi lahko bilo tam, kjer je kupna moč precej manjša. Različne dacie so za naš trg cenovno precej bolj primerne kot denimo kateri nemški premijski avtomobil, kar pomeni, da so za slovenske kupce tudi bolj zanimive. Lodgy se je slabo izkazal v vseh štirih kategorijah, še najboljši je bil pri varnosti otrok, kjer je osvojil 77 odstotkov točk, medtem ko jih je pri opremljenosti z različnimi asistenčnimi sistemi zbral komaj 29.
Ker se je v zadnjem času pojavila prava poplava tako imenovanih nizkocenovnih avtomobilov (denimo peugeot 301, citroën C-elysee, tudi škoda rapid, seat toledo ipd.), s katerimi še niso bila opravljena preizkusna trčenja, teorija o slabi varnosti poceni avtomobilov še ni potrjena. Izjema med naštetimi sta škoda rapid in seat toledo, ki sta dobila najvišjo oceno, torej pet zvezdic. Slab rezultat dacie lodgy in tudi izjemno negativen medijski odziv na vse tisto, kar so pokazali testi, ki jih je izvedel EuroNCAP, bolj kažejo na to, da romunske prakse druge tovarne ne bodo ponovile. Toda palica ima dva konca in to verjetno pomeni, da pridevnik nizkocenovni potem ne bo povsem ustrezen. Vendar dvom o varnosti cenejših avtomobilov ostaja.
Nevarni potniški kombiji
Že prej omenjeni preizkus potniških kombijev za prevoz do devet ljudi je v javnosti vzbudil precej manj pozornosti, čeprav so bili rezultati neprimerljivo bolj porazni kot pri osebnih avtomobilih. EuroNCAP je preizkusil avtomobile ford transit custom, fiat scudo (konstrukcijsko je ta povsem enak kot peugeot expert in citroën jumpy), renault trafic – posnemovalca slednjega sta opel vivaro in nissan primastar – in hyundai H1. Dobro se je v tem primeru izkazal le povsem novi ford transit custom – pri varnosti otrok je dosegel 90 odstotkov točk, pri varnosti odraslih 84, za varnostne sisteme pa jih je dobil 71. Ker so zahteve pri teh vozilih malce nižje, je doseženih 48 točk pri varnosti pešcev zadostovalo za najvišjo končno oceno. Če so bili fiat scudo, druščina in hyundai H1 pri marsikaterem merilu nekako v sredini (tri zvezdice), pa se je najslabše izkazal Renaultov trafic (in s tem tudi nissan oziroma opel), ki je v skupni oceni dobil le dve zvezdici.
Vse to pomeni, da se je pametno odreči avtomobilskemu lišpu, torej številnim dodatkom, ki morda polepšajo vožnjo (in tudi avto), a skoraj nič ne povečajo varnosti. Sodobni elektronski sistemi ne zmorejo delati čudežev, a lahko bistveno zmanjšajo morebitne posledice trčenj. Ali povedano drugače: naj se sosed dokazuje z lepimi kolesnimi platišči, vi pa si raje omislite prej omenjeni stabilnostni sistem ESC – precej bolj zdravo.