25 LET

Poletje 2000: indijanski vrač je očiščeval ob Kolpi

Objavljeno 31. maj 2016 21.42 | Posodobljeno 31. maj 2016 21.42 | Piše: Vojko Zakrajšek

Poletje 2000 je bilo v belokranjski vasici v znamenju kanadskega zdravilca Tima Sikyee.

Indijanski zdravilec Tim Sikyea. Foto: Vojko Zakrajšek

DAMELJ – Pred 16 leti smo obiskali majhno belokranjsko vas Damelj, ki je tedaj začela doživljati skokovit turistični razvoj. V njihovem kampu ob Kolpi se je v vročih dneh kar trlo kopalcev. Ob našem obisku so imeli tudi posebne goste; skupino približno tridesetih ljudi, ki so oblikovali tabor pod vodstvom 49-letnega Tima Sikyee, indijanskega zdravilca ali vrača.

Nekateri Belokranjci so si malce nejeverno ogledovali povsem navadne goste, ki so vsak dan opravljali njim neznane obrede z indijansko savno in prepevanjem. Odpravili smo se v Damelj, vasico, ki je okoli šest kilometrov oddaljena od Vinice.

Dameljski raj ob Kolpi je bil pravi turistični hit. Domačini, vseh je tam živelo komaj 28, so se odločili, da kilometer ceste od odcepa do vasi še razširijo ter da bodo gostoljubno sprejeli vsakega gosta. Zavedali so se, da brez vlaganj ni razvoja, zato je bila seveda dobrodošla odločitev družine Žagar, ki je domačijo spremenila v turistično kmetijo. Njihova ponudba je tja privabila množice turistov, delali so z roko v roki s turističnim društvom Damelj. Najbrž so si zaradi vsega tega sledilci oživljanja tradicionalnega načina življenja za svoj tabor leta 2000 izbrali prav Damelj. Ob prvem stiku so nas ljudje iz tabora opozorili, da je fotografiranje nezaželeno, celo prepovedano, potem pa se je naš obisk sprevrgel v nadvse prijeten klepet. Bil je samo drobcen nesporazum – niso želeli, da slikamo njihov obred indijanskega savnanja.

Na prvo vprašanje, ali gre res za versko sekto, so nas navzoči poučili, da smo narobe informirani. »Smo navadni ljudje, ki prostovoljno sodelujemo pri obredih. To so nekakšni obredi očiščenja na tradicionalen indijanski način, vračanje k sebi in naravi.« To in nič več. Nič skrivnostnega ni bilo, nič prepovedanega; čudno se je morda zdelo le ljudem, ki tega niso razumeli ali niso hoteli razumeti.

Ko je k omizju prisedel še vrač Tim Sikyea, je s svojim šarmom, odprtostjo in prijaznostjo razbil še zadnje dvome. Pogovor je potekal v nadvse prijetnem ozračju, izvedeli smo vse, kar nas je zanimalo, in nismo imeli občutka, da je kakšna skrivnost ostala nedotaknjena. Toda po koncu smo zaznali čisto rahlo nestrpnost nekaterih tabornikov, ki nekako niso mogli sprejeti drugačnega razmišljanja. Čeprav je, tako smo razumeli indijanskega šamana, glavni cilj obredov znova prepoznati samega sebe, biti skromen, verjeti v dobro in znati odpuščati in se zavedati bogastva, ki nam ga daje narava. V ta okvir gotovo spada strpnost do drugače mislečih.

Savna, indijanska iznajdba

Tim Sikyea prihaja iz indijanskega plemena Dog Rib, iz kraja Yellow Knife v severozahodnem delu Kanade. Njegovo indijansko ime je bilo Wanbli Ishinela (Samotni orel). Že kot otrok je bil nemirnega duha, pravi raziskovalec. Vstopil je v svet mode in se uveljavil kot modni kreator, nastopal je kot igralec v gledališču in na televiziji. Študiral je oblikovanje na kolidžu Sheraton, učil se je različnih tehnik dela z blagom.

Sledil je indijanskemu modnemu slogu in ustvarjal z naravnimi materiali. V Nürnbergu v Nemčiji je imel prodajno galerijo svojih izdelkov: glasbenih inštrumentov, nakita, skulptur, vse prežeto z indijansko dediščino.

Ko je pred desetletji pobliže spoznal tradicionalne indijanske obrede, je začutil, da je to njegovo poslanstvo. Od tedaj je vodil obrede indijanske savne – poudaril je, da je savna dejansko indijanska iznajdba. V Sloveniji pa ni bil prvič. »Pridem tja, kamor me povabijo,« je dejal Tim, »in temu, kar počnemo, se lahko pridruži vsak. Za naše obrede ne potrebujemo cerkva, saj je narava najlepši oltar.« Rekel je, da se ljudje pač sami odločajo, kako živeti. »Prav tako ni pomembno, katerega boga kdo moli, pomembno je, da ljudje spoznajo zemljo in se začno zavedati njenega pomena. Mi to počnemo s plesom ob obredu indijanskega savnanja.«

Tim je večkrat poudaril, da bog ni rasist, da so rasisti ljudje. »Nas zanima ohranjanje narave, pri obredih potrebujemo štiri osnovne materiale: kamen, ogenj, vodo in zrak. Vse drugo daje zemlja. Zato trdim, da smo vsi mi doma po vsem svetu, ker mati zemlja vsem nam daje tisto, kar potrebujemo.«

Ali je Tim vedel, koliko ljudi po svetu mu sledi? »O tem ne razmišljam, pride, kdor hoče, kdor začuti v sebi. Prihajajo iz različnih razlogov, za vse, tudi za bolezni, pa vzroki tako in tako tičijo v človeški psihi. In mi čistimo dušo in telo.« 

Deli s prijatelji