INOVATIVNO

Po domačem dvorišču se prevaža z vlakom

Objavljeno 23. julij 2016 23.47 | Posodobljeno 23. julij 2016 23.47 | Piše: Oste Bakal

Jurij Kozar iz Prosečke vasi na Goričkem je zgradil 150-metrsko železnico .

Posebnost proge so inovativne kretnice, ki delujejo samodejno. Foto: Oste Bakal

PUCONCI – Petinpetdesetletni Jurij Kozar iz Prosečke vasi v občini Puconci na Goričkem je dolgo sanjal o tem, da bi vozil vlak. Po skoraj pol stoletja se mu je želja uresničila! Že v otroštvu je hotel postati strojevodja, kar pa mu ni uspelo. Namesto tega se je izučil za žerjavista. A sanj ni pokopal, in kar mu ni uspelo v otroštvu, mu je uspelo v pokoju. Na svojem dvorišču, v neposredni bližini trase, kjer je nekoč po ozkotirni progi med Mursko Soboto in Hodošem vozila znamenita Gorička Mariška, si je naredil 150-metrsko železnico, po kateri zdaj upravlja svoj vlak.

Vsestranski mojster

Železnico in vlak, ki ga sestavljajo lokomotiva, tovorni in potniški vagon, je zasnoval in ustvaril sam. Znanja in spretnosti mu ne manjka, saj je 32 let delal kot gradbeni žerjavist, večinoma v sosednji Avstriji, po upokojitvi pa se je posvetil konjičkom. In tako je nastala ozkotirna železnica z dvema tiroma, ki ima dve postaji, ulico, vse potrebne označbe, prehode, kretnice in celo 60-metrski viadukt. Nasmeha, ki se Juriju izriše med vožnjo, ni mogoče spregledati. Veselje je toliko večje, ker mu ob strani stoji žena Lidija, čeprav se marsikomu ideja o železnici na domačem dvorišču zdi nenavadna. »Žena me pri vseh projektih podpira, in tako sem ta potniški vagon posvetil njej. Tovorni vagon pa je moj, saj z njim večinoma vozim drva iz drvarnice do vhoda v hišo, čeprav je potencial veliko večji. Teoretično je možno s tem vagonom prepeljati 1250 kilogramov,« pravi Jurij, ki ima še veliko idej in načrtov.

Lokomotivo, klasično dizelko, zgrajeno v razmerju 1:8, poganjata dva elektromotorja. »Ko končam še nekaj malenkosti, bo čakala na spodnji postaji, če bodo prišli kakšni pohodniki ali turisti, dobrodošli pa so tudi prijatelji in znanci. Vsak se lahko usede, se malo razgleda pa tudi zapelje,« o prihodnosti razmišlja Jurij, ki je v projekt vložil okoli 5000 evrov, a ne namerava služiti. To je storil za svojo srečo in veselje mimoidočih.

»Tirna širina ustreza svetovni standardni 127 mm, vendar je moja lokomotiva s to zelo ozko tirno širino trenutno edina na svetu s popolnoma zaprto kabino, v kateri je prostor za strojevodjo,« je ponosen Jurij, ki je za uresničitev svojih sanj porabil 15 mesecev dela, pri čemer je bilo šest mesecev dela potrebnih le za izdelavo lokomotive, v katero je mogoče vstopiti na prav poseben način. Tega Jurij ne želi izdati, saj gre najverjetneje za inovacijo, ki jo kaže zaščititi. Lokomotiva lahko na ravnem delu proge razvije hitrost do 10 km/h in se ponaša s preciznim speljevanjem in z zaviranjem, ki deluje prek magnetov in električnih uporov.

Inovativna proga

»Posebnost proge so moje inovativne kretnice, ki delujejo samodejno brez kakršnega koli obračanja ali preklapljanja. Tako ima poleg glavnega tira še izogibalni tir, dva stranska odcepa, šest kretnic in eno klasično tirno križišče,« razlaga Jurij, ki namerava izdelati še en potniški vagon.

Poleg železnice in vlakca na dvorišču Jurija Kozarja, kjer je leta 2013 pripravil svetovno prvenstvo za žerjavistke, stoji tudi pravi žerjav iz leta 1962, tukaj so kažipoti za pomembnejša evropska mesta, ki so zaznamovala njegovo življenje. Pa rezultati, ki jih je dosegal kot eden najboljših slovenskih motokrosistov s prikolico, in podobno.

Deli s prijatelji