INTERVJU

Plastična kapa, ki rešuje življenja

Objavljeno 01. april 2013 18.14 | Posodobljeno 30. marec 2013 21.49 | Piše: Blaž Kondža

Uporaba čelade zmanjša nevarnost poškodbe glave za 69 odstotkov in smrtnega izida nesreče za 42 odstotkov.

Boris Kompare (foto: Nolan).

Motoristične čelade so začeli množično uporabljati šele pred slabimi 40 leti. Takrat so njihovo uporabo začeli postopoma predpisovati v vse več državah – v Nemčiji so jih uzakonili leta 1976. Do danes so se precej spremenile, o čemer smo se pogovarjali z Borisom Komparetom, direktorjem velenjskega podjetja Compaco, kjer že 20 let zastopa italijansko znamko čelad Nolan.

Vsaj dve desetletji, kolikor deluje družba Compaco, spremljate razvoj motorističnih čelad. Kaj se je v tem času spremenilo?

V tem času so čelade dobivale bolj aerodinamično podobo, postale so varnejše, udobnejše, bolj zatesnjene, učinkoviteje prezračevane … Pomembna pridobitev, ki močno izboljša varnost vožnje v vlažnem in hladnem vremenu, je bil denimo vložek, ki preprečuje megljenje vizirja tudi v najbolj slabem vremenu. Zanimiva popestritev so bili tudi sistemi za komuniciranje, razviti posebno za čelade.

Kateri so po vašem mnenju glavni mejniki pri razvoju čelad?

V 70. letih prejšnjega stoletja je Nolan predstavil prvo čelado z vzmetnim mehanizmom vizirja. Konkurenti so takrat za namestitev vizirja na čelado še uporabljali pritrdilne gumbe z neti. V osemdesetih sta se razvila učinkovit sistem prezračevanja čelade, JSW (Jet Stream Wing), in zaponka Microlock, ki je še danes najudobnejša zaponka za zapenjanje podbradnega pasu. Devetdeseta so zaznamovale tako imenovane čelade flip-up, pri katerih odpiramo ves obrazni del. Nolanov sistem se odpira po eliptični krožnici, zato odprta čelada ne štrli visoko v zrak. V začetku novega tisočletja so komunikacijski sistemi ponudili novo, predvsem pa prijetno dimenzijo vožnje motocikla.

Koliko varnejša je današnja čelada v primerjavi s tisto, ki je bila v prodaji pred 20 leti?

Veljavna zakonodaja predpisuje, da mora čelada tako ublažiti silo udarca, da v dovolj dolgem časovnem intervalu na možgane deluje sila, manjša kot 275 G. Zmanjša pospešek na možgane, ki lebdijo v možganski tekočini, in sicer tako, da faktor HIC (angl. Head injury criteria, kriteriji za poškodbo glave, op. a.) ne doseže vrednosti 2400. Čim manjša je ta vrednost, manjšo poškodbo utrpijo možgani. V zadnjih 20 letih razvoja je bil na tem področju dosežen velik napredek. Čelade iz skupine Nolan dosegajo polovični dovoljeni indeks HIC.

Kakšne čelade kupujejo slovenski motoristi?

Najraje imajo uživaške potovalne z dvižnim predbradnim delom, ki motoristu omogočajo, da pokaže svoj obraz, ne da bi snel čelado z glave. Te so odlična izbira tako za vsakodnevno mestno uporabo kot tudi za uživaška pohajkovanja po podeželju ali pa denimo za vožnjo na konec sveta. Ta hip najbolj navdušujejo bela barva in svetlejši barvni odtenki. Vse pogosteje pa se motoristi zaradi zaščite odločajo tudi za čelade izstopajočih barv, denimo signalno rumeno in rdečo. Tako še dodatno poskrbijo za svojo varnost, saj jih drugi udeleženci v prometu pravočasno opazijo.

Kakšne so smernice pri razvoju čelad?

Razmišljanja so usmerjena v nov segment čelad crossover, ki presega ustaljene navade. S preprosto montažo in demontažo nekaterih elementov čelade (vizir, ščitek, predbradni del, sončna zaslonka) lahko dosežemo več različnih kombinacij uporabe, odvisno od trenutnih želja in potreb motorista. Tu moramo imeti v mislih predvsem vožnjo z motorjem v vročem vremenu.

Deli s prijatelji