SOBOTNA OMREŽJA

Oštirjev ni več na ljubljanski plac

Objavljeno 19. maj 2012 18.08 | Posodobljeno 19. maj 2012 18.08 | Piše: Borut Perko

Različna mnenja o gradnji garaže pod ljubljansko tržnico.

Zoran Janković (foto: Jože Suhadolnik).

Polemike in prepiri okoli gradnje garažne hiše pod ljubljansko tržnico ali znamenitim placem, kot ga v popačeni slovenščini imenujejo Ljubljančani, so trenutno potihnili. Ministrstvo za infrastrukturo in prostor pod vodstvom Zvoneta Černača je ugodilo pritožbi devetih članov iniciative Tržnice ne damo, ki jo vodi Marinka Kurilić, in Nadškofije Ljubljana ter za eno leto razveljavilo gradbeno dovoljenje za garaže pod tržnico, rekonstrukcijo Mahrove hiše in ureditev Vodnikovega trga. Prav tako je minister Žiga Turk takoj po prihodu na oblast pred nekaj meseci arheološko najdišče Vodnikov trg v Ljubljani razglasil za kulturni spomenik.

Janković ukrep ocenil kot političen

Župan Ljubljane Zoran Janković je ukrep takoj ocenil kot političen, naperjen proti njemu, podžupan Janez Koželj, rojeni Ljubljančan in profesor na fakulteti za arhitekturo, mestni arhitekt in urbanist, ki ga politika ne zanima in stoji za gradnjo parkirne hiše strokovno, pa pravi, da oba ministra in člani Civilne iniciative Tržnice ne damo, prav tako pa tudi na ljubljanski nadškofiji govorijo na pamet in ne upoštevajo dejstev in strokovnih ocen, ki so jih pripravili on in njegova ekipa.

»Tašča je dobila podporo pri zetu, ki je v vladi,« odločitev še komentira Janković in se pri tem nanaša na Marinko Kurilić, ki je tašča finančnega ministra Janeza Šušteršiča.

»Mi tržnice ne uničujemo, kot nam očitajo, temveč ravno nasprotno, mi jo hočemo ohraniti pri življenju, saj bo sicer tako, da zanjo ne bomo storili ničesar, v resnici umrla, njeno umiranje traja že nekaj desetletij!« vpije Janez Koželj, ki pravi, da bo garažna hiša rešila tri probleme. »V prvi etaži bodo lahko parkirali prodajalci, tam bodo garderobe in sanitarije zanje, pa tudi skladišča in hladilnice, ki jih zdaj preprosto ni, kar je nevzdržno. V drugi etaži bodo parkirna mesta za prebivalce Stare Ljubljane, za katere je nova garaža pod Kongresnim trgom predaleč, in s tem rešujemo še en problem, v tretji etaži pa parkirišča za obiskovalce tržnice. V garažni hiši bi bilo 600 parkirnih mest, in ne 300, kot trdijo nasprotniki gradnje. Za mano je prepričljivo strokovno delo, ki z argumenti pobija protiargumente nasprotnikov gradnje,« dodaja. Garaža naj ne bi z ničimer posegla v Plečnikovo Ljubljano, saj bi bila daleč od njegovih slovitih arkad in prav tako arheoloških najdb v bližini Vodnikovega spomenika oz. semenišča in stolnice. Projekt MOL predvideva tudi dograditev Mahrove hiše, v njej bi bil manjši hotel in pokrita, predsem zeliščna tržnica.

Bitka traja že 35 let

Bitka za garažo pod tržnico traja že 35 let, že leta 1977 je bil narejen prvi načrt zanjo, pozneje pa še nekajkrat, in Koželj (prepričan kolesar) ima prav, ko pravi, da samo nadaljujejo tisto, kar je bilo začeto pred tremi desetletji in pol. Dejstvo je, da prihaja na plac vse manj prodajalcev svežih živil in zelenjave iz Ljubljane in njene okolice, pod Plečnikovimi arkadami, kjer so nekoč kraljevali mesarji (zdaj je tam skoraj edini prekmurski Kodila), pa so zdaj gostinski lokali, menda jih je na placu že 14. Vse manj prodajalcev pa prihaja prodajat svojo robo tudi zato, ker je vse manj kupcev.

Največji nasprotnik gradnje garažne hiše je Koželjev stanovski kolega, prav tako arhitekt in urbanist, ki pa se zadnjih nekaj desetletij ukvarja izključno s politiko, Miha Jazbinšek. Neuničljivi gromovnik, mestni svetnik Džezbi (nekoč in še vedno kar dober pevec in trobentač) je proti vsemu, kar predlaga Janković, prav tako pa tudi Mihael Jarc, nekdanji mestni svetnik.

Obiskovalci tržnice garažne hiše ne potrebujejo

Pobudnica Civilne iniciative Tržnice ne damo Marinka Kurilić pravi, da bi se gradnja garažne hiše tudi zaradi arheoloških raziskav zavlekla do 15 let, medtem pa bi se navade Ljubljančanov in razmere toliko spremenile, da bi tržnica odmrla in bi na njenem mestu zgradili kaj drugega. Koželj trdi, da to absolutno ni res, da bo zgrajena bistveno prej, poleg tega pa bi se tržnica med gradnjo razširila na Pogačarjev trg in tudi na Stritarjevo ulico, tako kot je nekoč pred mnogo desetletji že bilo.

Podobno kot Kurilićeva meni arhitekt Fedja Košir, ki se boji, da bi se dejavnosti tržnice preselile drugam ali propadle. Toda prav to se dogaja že nekaj let, da ne rečemo desetletij. Košir meni tudi, da garažne hiše obiskovalci tržnice ne potrebujejo, saj se »gre na plac peš«. Proti garaži je še en arhitekt, Janez Suhadolc, prav tako pa etnolog Damjan Ovsec, ki vidi gradnjo garaž pod tržnico kot »političen akt, ki nima nobene zveze z življenjem v Ljubljani«.

Deli s prijatelji