VELIK USPEH

Naši avtomehaniki so evropski prvaki

Objavljeno 26. oktober 2016 17.45 | Posodobljeno 26. oktober 2016 17.45 | Piše: Lovro Kastelic

Štiričlanska slovenska reprezentanca je v Šibeniku slavila pred Avstrijci in Švicarji.

Skupinska slika najboljših: na levi drugouvrščeni Avstrijci, na desni tretjeuvrščeni Švicarji, na sredini pa naši šampioni, zgoraj Franc Žerovnik in Jurij Kočar, spodaj pa Jasmin Kajtazovič in Miha Jamnik. Foto: AMZS

LJUBLJANA – Najnovejši evropski prvaki so do končnega naslova prišli, če verjamete ali ne, tudi s pomočjo mišelovke, štirih zgoščenk, kulija in vrvice. Da je namreč njihovo vozilo s pogonom na mišelovko potem oddrvelo kar 26 metrov proč, najdlje med vsemi, »je bila potrebna zvrhana mera znanja pa tudi iznajdljivosti«, je ponosno sporočil Jurij Kočar, selektor najboljše ekipe mehanikov (diagnostikov) za pomoč na cesti v Evropi. In je pokazal tega hudička na štirih CD-kolescih, ki ga je že v naslednjem trenutku izstrelila mišelovka. »Poglej, odviješ in spustiš!« je razigrano vzkliknil Kočar in tudi njegov sodelavec inženir se ni mogel načuditi.

Osemintridesetletni elektrotehnik je na Avto-moto zvezi Slovenije (AMZS) že vse od leta 2001. Od avtomehanika se je povzpel do tehničnega inštruktorja, »kar pomeni«, nas je poučil Kočar, »da skrbim za pripravo približno sto mehanikov na AMZS, jih poučujem, iščem dobro prakso in novitete, poskušam razjasniti delovanje najnovejših sklopov v vozilu«.

Avtomobilizem je panoga, ki se spreminja z noro hitrostjo. Zares je težko slediti vsem novostim. Jurij Kočar pri AMZS skrbi, da je ta zaostanek čim manjši. »Vse skupaj teži k spoštovanju protokolov in predpisov o zmanjševanju emisij, zato se spreminja tudi sleherni del avtomobila, od volanskega obroča do dezena na pnevmatiki.«

Iskanje brez naprav

Najboljši evropski mehaniki za pomoč na cesti se srečajo enkrat na leto. Tokrat so se zbrali v Šibeniku. Še prej so na Vranskem izpeljali slovenske kvalifikacije. Najboljše tri – Miho Jamnika in Jasmina Kajtazoviča iz ljubljanskega AMZS ter Franca Žerovnika iz kranjske enote – je Jurij Kočar peljal na evropsko prvenstvo ali usposabljanje klubskih mehanikov za pomoč na cesti FIA Road Patrol training for excellence 2016.

Tekmovanje, na katerem se udeleženci seznanjajo z novostmi v pomoči na cesti in avtomobilizmu, poteka v sklopu FIA in ARC Europe, mednarodne mreže za pomoč na cesti, ki jo je leta 1991 ustanovilo osem evropskih avtomobilskih klubov, danes pa zagotavlja pomoč na cesti že v 43 evropskih državah. Njena članica je tudi AMZS.

In prav naša posadka je tokrat popolnoma potolkla konkurenco. »Zavedam se, da to ni kdo ve kako odmeven dogodek, toda v naših vodah je to izjemno veliko priznanje, o katerem obširno poroča tudi mednarodna krovna organizacija FIA,« je ponosen Kočar. Tudi sloviti predsednik FIA Jean Todt zato še kako dobro ve, kaj je v Šibeniku dosegla slovenska četverica.

Naloge, ki so jih tudi tokrat zasnovali strokovnjaki iz belgijskega avtomobilskega kluba TCB, nizozemskega ANWB in britanskega AA, so temeljile na vsakdanjih okvarah avtomobilov. Razlog zanje so morali odkriti s svojim znanjem in izkušnjami – brez diagnostičnih naprav. Pri tem so ocenjevali tudi pristop in način komunikacije s stranko. Bistveni sta bili seveda iznajdljivost in sposobnost improvizacije. Moštvo AMZS se je pri reševanju teoretičnih in praktičnih nalog tako odlično znašlo, da je osvojilo prvo mesto. Drugi so bili mehaniki iz avstrijskega kluba ÖAMTC, tretji pa Švicarji (TCS).

Od gume do cukanja

Vseh nalog je bilo 14. Pri prvi je, denimo, počila pnevmatika na cesti, ženska za nameček tudi ni imela pojma, kje je rezervna, vedela je le, da so ji ob zadnji menjavi pnevmatik uničili nastavek za varnostni vijak. S servisnim vozilom ji je bilo treba zato po hitrem postopku pomagati in ugotoviti poškodbo ventila, ki so ga najboljši z ustreznim orodjem potem ekspresno zamenjali – brez demontaže pnevmatike.

Naslednja naloga je bila simulacija okvare bencinske črpalke. Vse, kar so tekmovalci vedeli, je bilo to, da je stranki avto cukal, kot se reče. Ali pa tista, ko je bilo treba ugotoviti, zakaj vozilo deluje z zmanjšano močjo. »Lotiti smo se je morali le z univerzalnim merilnikom napetosti,« je razložil Kočar. V neki drugi nalogi je stranka odpeljala vozilo na servis svojemu bratrancu, ki ima še majhne otroke, obljubil ji je pač, da ji bo naredil brez računa. A kaj ko avto vse odtlej ni šel nikamor. Mehaniki so morali naposled ugotoviti, da je eden od njegovih otrok zatlačil žogico v sistem za dovod zraka. Temu je sledila čista diagnostika, »think simple«, se strinja tudi Kočar, ne kompliciraj. »Prav v tovrstnem razmišljanju opažam največjo dodano vrednost našega kluba!« je še podkrepil pravo usmeritev. Govoril je tudi z nemškimi kolegi, ki imajo osem milijonov članov, za nameček pa delujejo v razmerah, ki se zdijo domala nedosegljive. V Šibenik so prišli s svojim servisnim vozilom, v katerem najdete vse in še več. Pa niso imeli prav nobenih šans. Zato so Kočarju celo navrgli, da bi se prišli kar k nam učit.

Prihodnjič pri nas

Vrhunski tehnični inštruktorji so vsaki nalogi dodali pasti. »Nemudoma so ugotovili, ali si napako našel po sreči ali pa si se je vendarle lotil sistematsko in s pravilnim sklepanjem,« je poudaril Kočar, ponosen na ekipnega duha v naši reprezentanci. »Po profesiji so fantje v glavnem avtomehaniki!« je pojasnil. Zato smo pomislili na visoko kakovost naših srednjih poklicnih in strokovnih šol. »Jaz pa vseeno mislim, da smo prav pri AMZS poučevanje izpilili do perfekcije,« se je brez lažne skromnosti pohvalil. In še dodal: »Naše šole, iz katerih prihajajo mehaniki, so vsekakor dobre, predvsem pa, bi rekel, še kako pogumne. Realnost je namreč takšna, da specialisti v avtomobilizmu nimajo več širine, kot so jo imeli, temveč so to izjemno ozko izobraženi mojstri za posamezne sklope vozila, bodisi za klimatske naprave, varnostne sisteme, vbrizge, kar koli. Danes mora biti mehanik – vsaj inženir!«

Kočar se je naposled nasmehnil še nalogi, ko so morali iz štirih preluknjanih zračnic, dveh europalet za prenašanje tovora, ene rjuhe in 50 metrov vrvi (od katere so jo morali 30 metrov prihraniti in jo pozneje uporabiti kot varnostno vrv) sestaviti čisto pravi splav, kar najbolj podoben jadrnici. Na njem se je morala potem peljati ena oseba. Naši so kraljevali tudi v tej disciplini.

To pa še ni vse: FIA je sporočila, da je med številnimi evropskimi avtomobilskimi klubi za gostitelja prihodnjega prvenstva izbrala prav AMZS. Dogodek, ki bo med 3. in 6. oktobrom 2017, bo v Centru varne vožnje na Vranskem. 

Deli s prijatelji