ZATON

Na Zelenici podirajo žičničarske naprave

Objavljeno 04. oktober 2016 13.40 | Posodobljeno 04. oktober 2016 13.42 | Piše: Špela Ankele

Cicibana so že odstranili, zdaj rušijo vlečnico Triangel, nato pade sedežnica.

Do velike nesreče je na lep zimski dan na Zelenici smučalo tudi do tisoč smučarjev. Foto: Špela Ankele

TRŽIČ – V Tržiču so na svojo smučarsko zgodovino še kako ponosni. Čeprav je njihov legendarni someščan Bojan Križaj pred skoraj tremi desetletji odložil tekmovalne elanke v kot, znajo Tržičani še danes ponosno pripomniti, da brez tržiške tudi slovenske smučarije ne bi bilo. Tako kot Križajeva je tudi veliko drugih tržiških smučarskih zgodb, tesno povezanih s smučiščem Zelenica, stisnjenim v sam rob naše države, saj je od tod do meje z Avstrijo le kratka pot. 
Tisti, ki so kdaj smučali tam gor, so se zdajle verjetno nostalgično nasmehnili, saj se jim v spominu bržčas pričara nadvse počasna vožnja z žičnicami, ki jih je premogla Zelenica. Te so zadnjič pognali leta 2012. Pred kratkim so jih, po štirih letih samote, začeli odstranjevati. In to brez medijske pozornosti, tako značilne za preostale tržiške projekte.

»Že pred meseci smo odstranili vlečnico Ciciban, ki so jo uničila padajoča drevesa. Trenutno poteka odstranjevanje vlečnice Triangel. Tudi ta je bila prestara, hkrati pa je kazila podobo Zelenice. Prihodnje leto nameravamo odstraniti še sedežnico,« je dogajanje na Zelenici, kjer začetki smučarije segajo v 60. leta minulega stoletja, opisal tržiški župan Borut Sajovic. Dodal je, da bodo za rušenje odsluženih naprav porabili kakih 20 tisočakov iz občinskega proračuna, približno toliko sredstev pa bodo namenili tudi za nakup nove, 200 metrov dolge vlečnice za potrebe Gorniškega učnega centra Zelenica.

Z ugotovitvijo, da se s podrtjem žičničarskih naprav na Zelenici končuje neko poglavje, se župan Tržiča ne strinja: »Če se od Bleda pelješ proti nekdanjemu smučišču Zatrnik, si tam lahko ogledaš nekakšen muzej na prostem, kajti naprave so še vedno tam, čeprav ne delujejo že vrsto let. Zdi se nam pomembno, da iz spoštovanja do narave ostranimo odslužene žičničarske naprave.«

Kar koli bi na Zelenici naredili – zaradi snežnih
plazov ne bi bila varna nikdar.

S tem, da je treba staro železje odstraniti, se strinja poznavalec tržiške smučarije Janez Kavar, ki je z Jožetom Deklevo napisal knjigo o(b) 75-letnici smučanja v Tržiču. Vseeno pa sogovornik konec smučarske zgodbe spremlja z nostalgijo: »Na žalost zdaj naprave odstranjujejo, tako pač je. Ko so nehale obratovati, so prevladali nekateri argumenti, a je vprašanje, ali so bili na mestu. Edino argumentirano je bilo po mojem mnenju dejstvo, da je pod Zelenico vir pitne vode, ki bi bil v prihodnjih desetletjih ali morda čez sto let vreden več, kot bi bilo vredno smučišče.«

Ob tem se je Janez Kavar spomnil, da je (bila) Zelenica eno redkih slovenskih smučišč, kjer se je vijugalo zgolj po naravnem snegu. »A to je tako prednost kot slabost, kajti v zadnjem času je vse več zim, skopih s snegom,« pravi legenda tržiške smučarije.

Tragediji sledil zaton

Da bi del preteklosti vendar ostal prihodnjim rodovom, razmišljajo o tem, da bi na spodnji postaji sedežnice uredili manjši muzej: »V njem bi bil prostor za pripovedovanje o smučišču, del bi bil lahko namenjen nesrečam in plazovom ter reševanju ob teh nesrečah.« Janez Kavar je dodal, da ga veseli, ker Zelenica v zadnjih letih vabi vse več turnih smučarjev: »Edino, kar bi kazalo še bolj urediti, je področje varnosti pred snežnimi plazovi. V preteklosti je servisna cesta že marsikoga spravila v nevarnost. Dolžnost tistih, ki danes držijo niti v rokah, je, da poskrbijo tudi za varnost.«

Ko smo včeraj govorili o Zelenici, je podobno omenil tudi dolgoletni gorski reševalec Tone Kralj, ki je na zeleniškem smučišču kar 46 let opravljal dežurstva: »V začetku, nekako leta 1965, je bilo precej navala na Zelenico. Tedaj je bilo na lep zimski dan tudi do tisoč smučarjev, vrste pred vlečnicami pa so bile dolge tudi do sto metrov. Tako je bilo vse do tiste velike nesreče leta 1977, ko se je sprožil plaz, pod katerim je umrlo šest ljudi. Za tem je zanimanje za Zelenico kar malo zatonilo. Kar koli bi na Zelenici naredili – zaradi snežnih plazov ne bi bila varna nikdar.« 
Tone Kralj je dodal, da ravno zaradi snežnih plazov smučarji niso vedeli, ali bo na dan, ko so si oprtali smuči, smuka zagotovljena ali pa bodo naleteli na zaprto smučišče, saj je bila nevarnost proženja plazov pogosto tako velika, da so smučišče zaprli.

No, to zimo, ko bodo nekatere od zastarelih žičničarskih naprav spremenjene v staro železo, bojazni, ali bodo žičnice obratovale ali ne, ne bo več. ¾ Vlečnice ne delujejo 
od leta 2012. 
(foto: špela ankele) Do velike nesreče je na lep zimski dan na Zelenici smučalo tudi do tisoč smučarjev. (foto: špela ankele) Razmišljajo o tem, da bi na spodnji postaji sedežnice uredili manjši muzej. (foto: špela ankele) Zelenica v zadnjih letih privablja vse več turnih smučarjev. (foto: špela ankele) Staro železje je treba odstraniti. (foto: špela ankele) Citat Kar koli bi na Zelenici naredili – zaradi snežnih plazov ne bi bila varna nikdar.

Deli s prijatelji