PREHOD SMRTI

Na tirih bodo umirali
 še vsaj do leta 2017

Objavljeno 18. avgust 2015 09.12 | Posodobljeno 16. avgust 2015 11.53 | Piše: Tomica Šuljić

Železniški prehod smrti v Notranjih Goricah ima polzapornico, vozniki vozijo okoli. Rešitev naj bi bil nov avtocestni izvoz na Brezovici s pripadajočo infrastrukturo.

Nazadnje je avgusta lani na prehodu smrti ugasnilo dvoje življenj. 
(Foto: Gasilska brigada Ljubljana)

BREZOVICA – Avgustovski večer pred železniškim prehodom Plešivica v Notranjih Goricah: voznik sprva ustavi pred prehodom, polzapornice so spuščene, luči utripajo. Ko mimo odpelje potniški vlak, voznik obvozi spuščeno polzapornico, luči še vedno utripajo, ter prečka tire. Takrat po njih pripelje drugi vlak in s sprednjim odbojnikom trči v bok avtomobila; po progi ga potiska še dobrega pol kilometra, zaradi poškodb sta voznik in njegova sopotnica v zmečkani pločevini umrla že na kraju nesreče.

Slalom mimo zapornic

Eno leto po tej nesreči se ni nič spremenilo – polzapornice se še vedno spuščajo, vozniki jih ne upoštevajo; prvi sosed prehoda smrti je bil Arif Silić, a se je pred tremi poletji odselil, potem ko je bil četrt veka vsak dan priča objestnosti voznikov: »Če so zapornice spuščene ali ne, oni gredo. Ne vem, zakaj se jim tako mudi,« se sprašuje kdo ve kolikič in vedno ostaja brez odgovora. Arif še vedno ureja okolico hiše in spremlja vozniške vratolomnosti, v še večji nevarnosti pa se počuti, odkar so leta 2012 obnovili prehod: »Zdaj vozijo hitreje – tudi ob cesti, kjer urejam okolico hiše, tako da se moram nekaterim umikati proti hiši. Vozijo skozi zapornice, kadar so spuščene, ne upoštevajo signalizacije, vozijo slalom …« našteva, medtem ko mimo bobni vlak.

Na drugi strani ceste je živela Jasmina, njena mama Fikreta še vztraja. Se je za prebivalce po obnovi kaj izboljšalo? Zasliši se kratek, odrezavi »Ne,« nato pa se usuje: »To niso samo mladi, ampak tudi starejši ljudje, ki gredo na zapornice, ko se zapirajo. Včasih so jih tudi več odlomili, pa so samo nadaljevali vožnjo,« se spominja Jasmina.

Nato poči, domačini se prebudijo: »Skočila sem v sobo, pa vidim vlak, kako se ustavlja, pogledam na gredo, je polna peska, nato pa vidim razdejanje,« pripoveduje Fikreta ter nam razkaže tisti del hiše, ki meji na progo: polomljena stekla in luknje v zidovih so posledica frčečega kamenja, ki ob nesrečah nekontrolirano treska naokrog: »Lahko rečemo, da imamo srečo, da ni še nihče v hišo priletel. Pri nas samo sesuje fasado in razbije okna, kamni frčijo na streho, imela sem pol kubika kamnov na vrtu, strehi, vsepovsod …« tarna Fikreta. Zaščite pred kamenim dežjem sredi noči ali dneva preprosto – nima.

Brezoviški župan Metod Ropret opozarja, da sta dva prehoda v njegovi občini (eden v Notranjih, drugi v Vnanjih Goricah) med petimi najbolj nevarnimi prehodi po številu izrednih dogodkov in številu smrtnih v državi: »Nesreče se dogajajo zaradi objestnosti. Fizična prepreka na obeh straneh cestišča bi pripomogla k zmanjšanju težav.«

Premalo valovito

Leta 2012 so obnovili ta železniški prehod in še sosednjega v Vnanjih Goricah; na slednjem se je od takrat bistveno znižalo število nesreč zaradi nepravilnega prehoda, v Notranjih Goricah pa krvni davek ne pojenja. Arif opozarja, da je to tako, ker so prehod uspešno – pospešili: »Morali bi zdaj malo popraviti, da bi bilo malo valovito. Avto zdaj samo pelje prek z nezmanjšano hitrostjo, prej so morali upočasniti.«

Na drugi strani ceste njegova nekdanja soseda Jasmina dodaja: »Mislim, da bi bilo zelo dobro, da bi bile polne zapornice na obeh voznih pasovih, ne samo polzapornice.« Opaža, da vozniki ne počakajo, da se luči ugasnejo: »Zapornice se niti ne dvignejo do konca, že vozijo. Zdaj ko je cesta prenovljena, ne vozijo več 50, ampak 70 ali 80 na uro, kakor jih prime. Stisnejo po gasu in gredo mimo zapornic.«

Janez Krivec iz Slovenskih železnic pojasnjuje, da imajo vlaki povprečno zavorno pot med 700 in 1000 metri, tako da ne morejo hipoma reagirati: »Nivojski prehodi v Sloveniji so obnovljeni v skladu z vsemi tehničnimi, prometnimi in varnostnimi predpisi. Voziti mimo zapornic, ki se ravno spuščajo, ali celo obvoziti polzapornice je izjemno nevarno in tudi strogo prepovedano.« A ljudje vozijo mimo, prepovedi(m) navkljub, na železnici pa niso odgovorili na vprašanje, ali so kdaj predlagali ali celo zahtevali zapornice vzdolž celotnega prehoda. Župan Ropret ne pričakuje ureditve razmer pred letom 2017, ko naj bi gradili novi avtocestni izvoz na Brezovici s pripadajočo infrastrukturo: »Ta proga ima več kot 70 vlakov na dan in bi morala biti rešena z zunajnivojskimi križanji, ampak finančna situacija države ni spodbudna.«

Po eni strani vozniki ne ravnajo odgovorno in disciplinirano, po drugi pa so materialni stroški vredni več od človeških življenj. Toda niti en teden po tistem, ko smo direkciji za infrastrukturo poslali vprašanja o notranjegoriškem prehodu smrti, nismo dobili odgovorov. Jasmina je prepričana: »Če bi bile polne zapornice, fant in punca avgusta lani ne bi bila mrtva.«

Deli s prijatelji