KRIZA

Na kolenih tudi največji prevoznik nevarnih snovi

Objavljeno 14. december 2014 17.20 | Posodobljeno 14. december 2014 17.20 | Piše: Primož Rojc

Podjetja TIB Transport ni uničila kriza, temveč finančno izčrpavanje prejšnjih lastnikov in brezbrižnost države. Stečaj je za Ilirsko Bistrico katastrofa, saj drugih delovnih mest ni, pravi šofer Albin. Odpoved ga je doletela med furo.

TIB Transport iz Ilirske Bistrice je šel v stečaj, z njim pa na cesto 128 zaposlenih v matični družbi, na nitki visi še 80 delovnih mest v dveh hčerinskih. To je za Ilirsko Bistrico katastrofa, pravijo delavci, v. d. direktorja Zlatka Jenka pa preseneča, zakaj Abanka in slaba banka, ki sta v posredni lasti države, nista podprli predloga prisilne poravnave.

»Žal moram za jutri dogovorjeni sestanek preklicati, verjetno veste, kaj se je pri nas zgodilo. Aha, no, včeraj je sodišče za našo firmo razglasilo stečaj in nihče ne ve, kaj bo jutri …« je bilo slišati iz tajništva v podjetju TIB Transport v Ilirski Bistrici.

Zaposlene, samo v matični družbi jih je 128, v celotni skupini 208, je v torek dopoldne presenetil sklep sodišča. Klonil je največji prevoznik nevarnih snovi v Sloveniji. Na kolena ga ni spravila kriza, temveč finančno izčrpavanje prejšnjih lastnikov in brezbrižnost države. Ta je večinska lastnica podjetja, vendar ni prek svojih bank in ministrstev poskrbela niti za to, da bi glasovali za prisilno poravnavo, ki bi podjetju omogočila nadaljnje poslovanje, plačevanje davkov in prepotrebna delovna mesta.

Stečaj presenetil za volanom

Podjetje je od ustanovitve leta 1947 strmo raslo in 1990. je imelo 380 zaposlenih. Delo v Transportu so si želeli mnogi, saj je družba veljala za dobrega delodajalca, plače so bile visoke. »Začel sem kot vajenec v mehanični delavnici, se prekvalificiral za šoferja in do zadnjega upal, da bom od tu šel v penzijo,« pove Albin Brožič, predsednik sveta delavcev v Transportu, ki ga je novica o stečaju doletela za volanom v Italiji. Delavcem ne gre v račun, zakaj je država pahnila podjetje v stečaj: »Razočarani smo. V zadnjem času se je poslovanje podjetja vidno izboljšalo, prejšnji mesec smo dobili po dolgem času plačo v celoti, naročil je bilo toliko, da so jih morali celo odklanjati, zdaj pa to,« razočarano pove. Naročila so torej morali odklanjati, saj niso mogli izpeljati vseh. »Zakaj stečaj prav zdaj, ko smo imeli delo?« ni jasno Albinu.

Stečaj Transporta je za Ilirsko Bistrico katastrofa, saj drugih delovnih mest ni, pravi Brožič, ki mu do upokojitve manjkata še dve leti. »V podjetju je zaposlenih veliko starejših delavcev, invalidov, ljudi, ki ne bodo dobili druge službe. Kam naj gredo? Kaj bo z družinami, v katerih je Transport zagotavljal edino plačo? Pa mladi, kam naj gredo, ukradli so jim prihodnost,« sklene Albin, ki je v petek ugasnil motor kamiona in prevzel delavsko knjižico.

Država ni glasovala – zase

V. d. direktorja Jenko je vidno razočaran nad epilogom večmesečnega reševanja podjetja: »Ves trud je šel v nič, prav tako premiki v poslovanju. Država kot navadni upnik je glasovala za prisilno poravnavo, Abanka in slaba banka, ki sta posredno v državni lasti, je nista podprli. Abanka je imela 80 odstotkov glasovalnih pravic, zato je bilo jasno, kako se bo končalo. Država je slab gospodar, slaba banka pa je res slaba. Naj delavci vedo, kdo je odgovoren, da so ostali brez službe.«

Ne nazadnje je TIB Transport z davki in prispevki v državno blagajno prispeval štiri milijone evrov na leto, terjatve do podjetja pa znašajo nekaj čez sedem milijonov. »V dveh letih bi samo z davki in prispevki v državno blagajno prinesli znesek terjatev, zaradi stečaja tega ne bo, država pa bo za nadomestila za brezposelnost, socialno pomoč in drugo delavcem morala izplačati več kot dva milijona evrov na leto,« še poudari Jenko.

Stečajna upraviteljica je v petek prevzela podjetje. »Naša zadnja in skrajna možnost je, da bi posle prevzela hčerinska družba TIB Logistika, ki smo jo ustanovili pred časom, če bi se zgodil stečaj. Ohranili bi večino delovnih mest, a to bo morala odločiti stečajna upraviteljica, jaz in drugi delavci smo od petka brezposelni. Edino, kar lahko rečem, je, da upam, da bodo odgovorni kam poklicani,« sklene Jenko.

Zgodba o neuspehu

Ilirska Bistrica je bila nekoč industrijsko mesto, potem pa so začela kot za stavo propadati velika, nekdaj uspešna podjetja: Grafika, Tovarna organskih kislin, Vezenine, Kmetijska zadruga 4. junij, Livarna Libis, Topol, Ilirija, od vseh se je uspelo iz stečaja izvleči le tovarni Lesonit. V tem tednu pa je ta pogoltnil še našega največjega prevoznika nevarnih snovi, podjetje TIB Transport. 

Deli s prijatelji