DVE KOLESI

Motoristi so začeli novo sezono

Objavljeno 16. april 2014 14.23 | Posodobljeno 16. april 2014 14.24 | Piše: Blaž Kondža

Nenavadno topli marčni dnevi so poskrbeli za predčasen začetek letošnje motoristične sezone. Kako poskrbimo, da bo čim varnejša in da nam bo predvsem v užitek?

Letošnje leto je bilo v primerjavi z lanskim zelo radodarno z lepim in toplim vremenom v marcu, zato smo na cestah že zelo zgodaj srečali tudi prve motoriste. Žal se je sezona začela z nekaj nesrečami, v katerih so bili udeleženi vozniki enoslednih motornih vozil – za dva med njimi se je končalo tragično. Zato ne bo odveč, če ponovimo nekaj zlatih pravil in napotkov za varnejšo vožnjo z motociklom. Tokrat smo se o tem pogovarjali z vodjo ljubljanske šole vožnje Vito-L Vinkom Žužkom in z Borisom Komparetom, strokovnjakom na področju motorističnih čelad iz velenjskega podjetja Compaco.

Osvežimo znanje

Večina motoristov, razen Primorcev, parkira čez zimo svoje jeklene konjičke v garažah. Za gladek začetek sezone moramo poskrbeti že na koncu prejšnje: motor očistimo, namažemo in poskrbimo za vzdrževanje napetosti akumulatorja s sodobnim polnilnikom. Tisti, ki so jih uporabljali naši dedje in očetje, naredijo več škode kot koristi.

»Pred prvo vožnjo v sezoni preverimo stanje pnevmatik in tlak v njih, delovanje zavornega sistema, vzmetenja, svetlobnih teles in količino tekočin, ključnih za delovanje motorja, torej motornega in zavornega olja ter hladilne tekočine,« svetuje Vinko Žužek. Večino od tega bi sicer morali preveriti pred vsako vožnjo.

Poleg motorja mora biti pripravljen tudi voznik. Naša sogovornika priporočata, da se, preden sedemo na motor, razgibamo ter zahtevnost in dolžino voženj postopoma povečujemo ter tako utrdimo vozno kondicijo. Če smo pozimi obiskovali fitnes, bomo zagotovo prej spet v stari formi. Zato upoštevajmo zlato pravilo in se na večdnevne motoristične avanture podajmo šele, ko bomo ustrezno pripravljeni.

Poskrbimo za zaščito

»Varnost med vožnjo motocikla zagotavlja tudi brezhibna zaščitna oprema: čelada, jakna, hlače, ledvični pas, škornji in rokavice,« pravi Žužek in dodaja, da moramo njeno stanje preveriti nekajkrat na leto. Pri oblačilih pregledamo, ali so vsi spoji in zadrge brezhibni. »Motoristična oprema, v kateri smo doživeli padec, je godna za zamenjavo, ker ne poskrbi več za enako zaščito kot pred poškodbo,« opozori Žužek in bralcem polaga na srce, da se varčevanje pri nakupu zaščitne opreme nikoli ne obrestuje. »Če kupujete novo, izberite svetlejše barve in oblačila z odsevniki, s čimer boste v prometu opaznejši. Prav tako kupite pravo velikost oblačil – prevelika ne poskrbijo za ustrezno varnost,« še razloži.

Kako izbrati pravo?

Prava velikost je ključna tudi pri čeladi. Boris Kompare njen nakup velikokrat primerja s kupovanjem čevljev: »Tako kot obutev nam mora biti tudi čelada prav in v njej se moramo dobro počutiti. Res je, da se vam bo prvi hip zdela rahlo utesnjena, a oblazinjenje se sčasoma oblikuje po glavi.«

Svetuje, da čelade kupujemo v specializiranih trgovinah, kjer bomo imeli na voljo strokovno svetovanje, saj so prodajalci navadno tudi sami motoristi. »Vsem pa toplo odsvetujem njen nakup prek spleta, še posebno kadar je spletna stran dvomljivega izvora.«

Kako se lotimo iskanja prave velikosti? Kompare pravi: »Najprej s šiviljskim metrom izmerimo obseg glave v višini obrvi. Odčitana vrednost – 58 centimetrov , denimo, pomeni velikost M – nam da kar natančen podatek o primerni velikosti. A tako kot pri čevljih so tudi pri čeladah razlike skrite v podrobnostih, zato vam bo resen trgovec omogočil testno vožnjo pred nakupom.«

Pa še to, preden se z novo podamo na motor, jo kakšno uro nosimo doma – če nas bo kaj tiščalo ali bolelo, predvsem v predelu čela, to pomeni, da nam (njena velikost ali oblika) ne ustreza. Dober trgovec vam jo bo zamenjal za ustrezno.

Zakaj smo motoristi spregledani?

Vožnja z motorjem je stvar fizike, zato bi moral po prepričanju Vinka Žužka vsak motorist poznati sile, ki nastajajo med vožnjo, in njene fizikalne zakonitosti. Prav tako se morajo vozniki zavedati številnih pasti, ki prežijo v prometu: pesek na cesti, udarne jame, kovinski pokrovi jaškov, nepregledni ovinki so le nekatere med njimi. »Motorist mora poskrbeti za ustrezno hitrost in varnostno razdaljo, predvsem pa pričakovati nepričakovano oviro,« svetuje trener varne vožnje Žužek in dodaja, da prednostna cesta še ne pomeni prednosti, čeprav tako veleva zakon. »Vedno se moramo prej prepričati, ali so nas preostali udeleženci v prometu dejansko tudi opazili – zakonodaja kot taka nam ne zagotavlja varnosti,« še pove Žužek.

Poškodovano čelado v smeti


Čelado, ki je bila izpostavljena močnemu udarcu (tudi če jo nerodno odložimo in potem pade, jo lahko padec usodno poškoduje) ali smo bili z njo udeleženi celo v nesreči, moramo zamenjati, saj takšna ni več varna za uporabo – četudi je videti cela. Proizvajalci sicer svetujejo njeno zamenjavo nekako na pet let, odvisno od prevoženih kilometrov.

Kdaj na trening varne vožnje?

Udeležba na tečaju varne vožnje je vsekakor dobro naložen denar v našo varnost. Takšen tečaj je sicer zakonsko predpisan za vse voznike začetnike, ki prvič opravljajo izpit za kategorijo A ali B. »Opraviti ga morajo v dveh letih po pridobitvi vozniškega dovoljenja, pri čemer pa se ga lahko udeležijo šele po štirih mesecih, saj je predvideno, da voznik začetnik pred tem osvoji in že razvije rutinsko vožnjo,« pojasni vodja šole vožnje Vito-L Vinko Žužek. Treningi varne vožnje – organizirajo jih, denimo, v šoli varne vožnje Vito-L na poligonu v Ljubečni pri Celju – dajo motoristu nekatere veščine, kot so pravilno, učinkovito in varno krmiljenje ter vodenje motorja, zaviranje v sili, umikanje nenadni oviri, pravilno usmerjanje pogleda itd. 

Deli s prijatelji