OGORČENI DOMAČINI

Moderna postaja nevarna za potnike

Objavljeno 14. september 2015 09.41 | Posodobljeno 14. september 2015 09.40 | Piše: Aleksander Brudar

Na prenovljeni železniški postaji v Košani vsi vlaki ne morejo ustavljati.

Zdenka Kapelj kaže na predolgi razmik med vlakom in peronom. Foto: Marko Feist

KOŠANA – »Najsodobnejša postaja v Sloveniji, pa je zaprta in uničena,« se na peronu železniške postaje v Košani pri Pivki nad odgovornimi jezi Zdenka Kapelj, predsednica okoli 700-članske vaške skupnosti Gornja Košana. In res. Kar težko je verjeti, da na postaji, ki so jo po zelo dragi prenovi odprli pred tremi leti, ne morejo ustavljati vsi potniški vlaki. Še več. Čeprav je bila po slavnostnem odprtju še varna za potnike, se je inšpektorat nedavno odločil, da ni več tako. Že od začetka so potniki opozarjali, da je odmik med vlakom, ki pripelje na peron v smeri Ljubljane, in peronom prevelik. Proga je namreč tam zaradi rahlega ovinka nekoliko nagnjena, kar, kot pripoveduje Kapljeva, povzroči od 45- do 60-centimetrski odmik med vhodnimi vrati vlaka in peronom.

Že povsem zdrav človek mora tako bodisi pri vstopu ali izstopu iz vlaka narediti več kot pol metra velik korak, kaj šele starejši ljudje ali invalidi. Zaradi morebitnih padcev je to nevarno predvsem pozimi ob poledenelem ali zasneženem peronu. »Nevarno je, da padeš na tire,« nam pove dijakinja drugega letnika sežanske srednje šole Patricija Štemberger. Je ena izmed mladih domačink, ki ji za vožnjo do šole ostane le vlak, avtobus namreč ne vozi. A po več kot leto in pol dolgi prenovi primorske proge zaradi uničujočega žleda februarja lani, ko po njej spet lahko vozijo potniški vlaki, so bili Košanci šokirani zaradi novega voznega reda. Na njihovi železniški postaji bo na dan ustavljalo le pet vlakov. Če bi bili ti enakomerno porazdeljeni, bi se nekako sprijaznili, a jim že pogled na vozni red ne more dati miru.

Iz šole se ne more vrniti

Potniki se lahko proti Ljubljani odpravijo le s tremi jutranjimi vlaki, proti Sežani pa imajo na voljo le en jutranji in en popoldanski vlak. Patricija si včeraj, le dan pred novim šolskim letom, ni znala odgovoriti na vprašanje, kako bo popoldne po šoli iz Sežane sploh prišla domov. »Če bi bila stara že 18 let in bi lahko že delala izpit za avto, bi se lahko vozila z avtom. Zdaj pa ne vem, kako bom prišla domov,« se sprašuje.

»Prej, četudi so bili otroci maksimalno število ur v šoli, so domov lahko prišli z vlakom, danes pa ne,« pojasni Kapeljeva. Hkrati opozori, da je vlak za starejše Košance ali tiste, ki si avtomobila ne morejo privoščiti, zares edino javno prevozno sredstvo. Za šoloobvezne otroke, ki pouk obiskujejo v Pivki, sicer za prevoz poskrbi pivška občina, za preostale pa morajo očitno poskrbeti starši, kot vedo in znajo.

O tem, da je za domačine vlak zelo pomemben, priča podatek, da ga vsak dan, kot pravi predsednica vaške skupnosti, uporablja od 20 do 30 krajanov. Nanj so še posebno navezani starejši domačini, ki nimajo avtomobila in je omenjeno prevozno sredstvo zanje edina možnost, da gredo do zdravnika v bližnje mesto. Med njimi je invalid Edo Željan, ki je pred leti prebolel raka in zaradi poškodbe na nogi zelo težko hodi. Živi sam in nima avtomobila, kar pomeni, da je od vlaka popolnoma odvisen. Čeprav bi rad vseeno stopil na vlak, mu to preprečuje omenjeni odmik. »Tako ne morem iti niti k zdravniku in v lekarno,« razloži Željan.

Vandali že 
uničili postajo

Kapeljeva nas popelje po postaji in pokaže, kakšno škodo so na objektu povzročili vandali. V podhodu postaje, ki vodi iz enega perona na drugega, je mogoče na stenah videti številne grafite, na stopnicah razbito steklovino, dvigala, »ki jih še ljubljanska železniška postaja nima«, kot doda sogovornica, niso uporabna, saj ne delujejo. O vsem je bila že obveščena policija, a ne kaže, da bi se stanje kaj izboljšalo.

Na Slovenskih železnicah so očitno že spoznali, da bo treba nekaj narediti, in kot pravi predsednica vaške skupnosti, si je stanje na terenu že včeraj ogledovalo nekaj strokovnjakov. Ena od rešitev bi morda bila, da bi peron podaljšali do dela proge, kjer ta začne počasi zavijati. Vse do takrat, kot je prepričana Kapeljeva, pa bodo vztrajali pri tem, da težavo odpravijo in domačinom omogočijo normalno uporabo potniških vlakov. »Za to mora nekdo odgovarjati. Že v štartu je bilo narobe. Mi bomo vztrajali do konca,« zaključuje sogovornica.

 

Že na začetku jasno, da vsi vlaki ne bodo mogli ustaviti

»Postajališče je zgrajeno na izraziti krivini, zato je bilo zaradi specifike območja in postajališča jasno, da nekateri vlaki na tem postajališču ne bodo ustavljali. To je bila med graditvijo edina možnost, saj smo le tako lahko omogočili, da postajališče v Košani sploh ostane,« pa odgovarjajo na Slovenskih železnicah in dodajajo, da že dlje iščejo ustrezno tehnično rešitev, da bodo tam lahko ustavljali tudi vlaki siemens desiro. Kot je namreč razložil tiskovni predstavnik železnic Janez Krivec, omenjeni vlaki tam po odločbi republiškega inšpektorata zaradi prevelike razdalje med peronom in tlemi garniture vlaka – ta namesto dovoljenih 30 centimetrov znaša okrog 45 centimetrov – ne smejo ustavljati. »Vrednost opravljenih del za obnovo postajališča Košana je 847.694,97 evra, brez DDV. Postajališče v Košani je zgrajeno po veljavnih gradbenih standardih in predpisih ter ima uporabno dovoljenje. Projektirano je bilo leta 2008 in zgrajeno leta 2012,« pojasnjuje Krivec.

 

Deli s prijatelji