25-LETNICA

Med vojno so pošiljali vesti iz Slovenije v svet

Objavljeno 19. junij 2016 22.10 | Posodobljeno 19. junij 2016 22.12 | Piše: Ajda Janovsky

Mineva četrt stoletja, odkar so sodelavci STA poslali v svet prvo agencijsko novico.

Direktor STA Bojan Veselinovič. Foto: Igor Modic

Slovenska tiskovna agencija (STA) te dni praznuje 25-letnico obstoja. Nastala je skorajda hkrati s Slovenijo, v burnih dneh slovenskega osamosvajanja: komaj rojeno jo je kmalu doletel nepričakovan izziv – poročanje s kriznega žarišča.

Burni začetki

»STA je bila uradno ustanovljena 3. junija 1991 prek zasebne družbe. To je bil prvi primer javno-zasebnega partnerstva. Ustanovitelji so bili Dejan Verčič, Franci Perčič in Franci Zavrl. Poleg so bili še ljudje, ki so na koncu osemdesetih let, v tistem demokratičnem bujenju civilne pobude, ocenili, da mora imeti nastajajoča država svojo agencijo,« pripoveduje direktor STA Bojan Veselinovič. Prvi STA-jevci so pričakovali, da bodo svojo zgodbo gradili zlagoma in mirno, a jih je prehitela zgodovina. Pet dni po tistem, ko je bila objavljena prva novica, se je začela vojna. »Bili so zelo prestrašeni. Zunaj so bili tanki. Niso še imeli izkušenj, kako ravnati v takšni situaciji. To je bila dobra šola,« doda.

Novice so popeljali v svet

Obstoj lastne agencije je bil za Slovenijo še kako pomemben, saj smo z njo lahko v svet pošiljali poročila o dogajanju na naših tleh mimo jugoslovanskega Tanjuga. »Naše novice v angleškem jeziku so prišle v mednarodno skupnost. Takratni minister Peter Tancig je z Bojanom Pretnarjem, ki je bil sekretar na ministrstvu, omogočil, da so pošiljali vsebine v svet prek računalniškega centra Univerze v Ljubljani. To je bil takrat edini mogoč kanal, da so novice lahko prišle ven, saj interneta še ni bilo,« pojasnjuje Veselinovič.

Po 350 novic na dan

Danes je STA v celoti v državni lasti. Čeprav je državna, pa s strani države ni 100-odstotno financirana – kar polovico prihodkov ustvari na trgu. Trenutno zaposluje okoli 80 novinarjev, urednikov in fotografov ter sodeluje z nekaj honorarnimi sodelavci. Zaposleni so, tako kot je to pri klasičnih medijih, razdeljeni na uredništva – zunanjepolitično, notranjepolitično, gospodarsko, športno, kulturno ter dopisništva – doma in po svetu imajo 13 dopisnikov. »Naša posebnost je angleški servis. Smo edini medij v Sloveniji, ki v realnem času ponuja tujegovorečim javnostim novice o dogajanju v Sloveniji,« izpostavlja odgovorna urednica Barbara Štrukelj.

Angleški servis pripravi na dan približno 50 novic, slovenski pa okrog 300. Teme so različne, od resnih, kot je politično dogajanje, do zabavnih, kot denimo nedavna novica o Aliceu Cooperju, ki si je med obiskom v Sloveniji privoščil partijo golfa.

Hitrost, točnost, objektivnost

Glavni odjemalci STA so nacionalni in lokalni mediji, med okoli 200 naročniki pa so tudi tuje agencije, domača in tuja podjetja, vlada in njene ustanove, nevladne ustanove, tuja veleposlaništva in razne ustanove s področja znanosti in kulture tako doma kot tudi v bližnjih državah.

»Naše delo je drugačno v tem, da moramo biti kot agencija ves čas v pogonu. Informacije morajo biti karseda hitre, točne in objektivne,« pojasnjuje Štrukljeva. »Skozi leta smo se naučili predvsem učinkovitega soočanja s poplavo informacij in izbire takih virov, ki jim lahko zaupamo. Tako krepimo tudi lastno kredibilnost,« pravi Mihael Šuštaršič, ki že 16 let deluje v zunanjepolitičnem uredništvu. Poleg novic ustvari agencija vsak dan tudi okrog 150 fotografij.

Največja uspešnica 
je bil žled

V 25 letih obstoja je STA pokrivala vse pomembne dogodke v Sloveniji, od papeževega obiska pa do srečanja Bush-Putin. Kljub temu pa največjega zanimanja po svetu, pravijo, niso vzbudila družbena in politična dogajanja, temveč naravni pojav. »Največ zanimanja je bilo za žled, ki je bil enkraten in tako rekoč še neviden naravni pojav,« razkriva glavna urednica.

Med bolj odmevnimi so tudi fotografije z olimpijad, tako zimskih kot tudi poletnih, na katere agencija redno pošilja svoje fotografe. Fotografski servis STA je nekoliko mlajši – delovati je začel spomladi 2006.

V nasprotju s fotografi, ki poleg kratice agencije napišejo tudi svoje ime, se novinarji podpisujejo zgolj s kraticami svojih imen.

Naprej v prihodnost

Tako direktor Veselinovič kot glavna urednica Štrukljeva se strinjata, da je za agencijo zelo pomembno, da ostaja v koraku s časom. »Eden od sodobnih produktov, ki jih ponujamo, je tako imenovana Napoved. Gre za posebno aplikacijo, v katero so vneseni čisto vsi aktualni dogodki po Sloveniji. Omogočeno je izbiranje dogodkov po regijah, času, zvrsteh,« razlaga direktor. Še ena novost je aplikacija STAm, namenjena pametnim telefonom in tablicam. Z njeno pomočjo ima uporabnik pregled nad vsemi vsebinami STA, prikaz pa lahko prilagodi v skladu z lastnimi željami in potrebami. 

Deli s prijatelji