KONEC PANOGE?

Majhne avtošole propadajo kot po tekočem traku

Objavljeno 18. september 2017 19.13 | Posodobljeno 18. september 2017 19.15 | Piše: Oste Bakal

Prekmurec Vilmoš Lipai po novem zakonu ne izpolnjuje pogojev za poučevanje voznikov.

Obupani in hkrati ogorčeni Vilmoš Lipai. Foto: Oste Bakal

MORTVARJEVCI – Vilmoš Lipai iz Motvarjevcev je bil še pred meseci uspešen inštruktor učitelj mladih voznikov, samostojni podjetnik Šola vožnje Osmi ovinek, danes pa je, kot pravi, zaradi birokratov, ki ne vidijo dlje od svojega nosu, brezposelna oseba. Kar četrt stoletja je izpolnjeval vse pogoje in si nabral ogromno izkušenj za poučevanje bodočih voznikov motornih vozil, po spremembi zakona o voznikih pa ne izpolnjuje pogojev, čeprav je pod njegovim mentorstvom na desetine in stotine mladih in malo manj mladih postalo voznik motornega vozila.
»V zakon so vnesli člen, da mora imeti šola vožnje strokovnega vodjo s sedmo stopnjo izobrazbe. Doslej nas je večina imela skupnega, zdaj pa se zahteva, da mora v vsaki šoli vožnje biti še strokovni vodja, kar se nam nikakor ne splača. S tem so se večje avtošole po državi želele znebiti nas manjših, kar jim je z blagoslovom Javne agencije Republike Slovenije za varnost prometa in predvsem ministrstva za infrastrukturo tudi uspelo,« pravi Lipai, ki je prepričan, da se kakovost dela v majhnih šolah zaradi tega prav nič ne bo izboljšala.

Množično zapiranje šol

Po njegovem prepričanju nihče nima nič proti varnosti v prometu in za to se menda borijo v vseh šolah, vsi lastniki majhnih šol pa bi bili neprimerno bolj zadovoljni, če bi tiste, ki že obstajajo, pustili delati »po starem, dokler se pač ne ugasnejo same«, tiste novoustanovljene pa le naj upoštevajo nove predpise. Zdaj ko so pritisnili z novo zakonodajo, naj bi svoja vrata zaprlo že kar 70 manjših šol, nekatere so že izbrisane iz registra ali so se pridružile večjim. »In koliko jih je ostalo brez zaposlitve?« se sprašuje naš sogovornik in dodaja, da so se nekateri že priklonili večjim šolam in delajo pri njih, drugi pa, podobno kot on, životarijo na zavodu za zaposlovanje ali pa še tam ne. »Tudi večje šole nas ne jemljejo rade, saj z večjim obsegom poslovanja pridejo med obvezne zavezance za DDV. Sploh pa nihče ne želi sprejeti novih sodelavcev, še zlasti če smo starejši. Zato bi bilo edino pošteno, če bi vse ostalo, kot je bilo doslej, saj ne moremo imeti vsi lastniki šol, ki smo že v letih in se bližamo upokojitvi, visoke izobrazbe. Prepričan sem, da se pri varnosti v prometu ne bo nič spremenilo, tisti kandidati, ki kaj mislijo, se naučijo tako ali drugače, tistih drugih pa ne morejo naučiti niti doktorji znanosti,« je bil neposreden Lipai, ki pričakuje, da jim bo upravno sodišče vseeno prisluhnilo.

Diskriminatorna ureditev

Tudi večje šole nas ne jemljejo rade, saj z večjim obsegom poslovanja pridejo med obvezne zavezance za DDV.

Ustavno sodišče RS, kamor so se obrnili po mnenje, jim je medtem sporočilo, da lahko posredujejo le, ko bodo izbrisani. Do januarja 2017 veljavni zakon o voznikih je področje strokovnega vodje šole urejal tako, da ga je vsaka šole vožnje lahko zagotavljala na podlagi pogodbe o zaposlitvi ali podjemne pogodbe. Bili so določeni pogoji, da mora imeti najmanj izobrazbo, pridobljeno po visokošolskem strokovnem študijskem programu prve stopnje, najmanj tri leta delovnih izkušenj na delovnem mestu učitelja vožnje in da je uspešno končal program usposabljanja za vodjo šole vožnje. S sklenitvijo ustrezne podjemne pogodbe je Lipai do zdaj izpolnjeval pogoj strokovnega vodje šole. Novi zakon o voznikih pa je to področje spremenil tako, da mora šola zagotoviti strokovnega vodjo, ki ima veljavno dovoljenje za to delovno mesto ter delo opravlja kot samozaposlena oseba ali na podlagi pogodbe o zaposlitvi za določen ali nedoločen čas s polnim delovnim časom, in sicer samo v eni šoli vožnje. Imeti mora najmanj izobrazbo, pridobljeno po visokošolskem strokovnem študijskem programu prve stopnje in najmanj tri leta delovnih izkušenj na delovnem mestu učitelja vožnje, zaključiti mora izobraževanje za vodjo šolo vožnje, opraviti izpit pred komisijo, imeti mora veljavno dovoljenje za učitelja vožnje najmanj za vozila B-kategorije in ne sme biti pravnomočno obsojen na nepogojno kazen zapora za kaznivo dejanje zoper življenje in telo, človekove pravice in svoboščine, delovno razmerje in socialno varnost, pravni promet, premoženje, gospodarstvo, spolno nedotakljivost, uradno dolžnost, javna pooblastila, javna sredstva, javni red in mir ali varnost javnega prometa. Vilmoš Lipai, ki po novi ureditvi ne izpolnjuje pogojev za opravljanje dejavnosti šole vožnje, sklene, da je njegovo preživetje postavljeno na kocko. »Zaradi nove ureditve sem ostal brez dejavnosti, ki sem jo opravljal četrt stoletja, s katero sem preživljal sebe in družino. Ta uredba je zatorej globoko posegla v moje pravice. Prepričan sem, da je nova ureditev diskriminatorna!«



Kaj počne strokovni vodja šole vožnje?

Naloge in odgovornosti strokovnega vodje šole vožnje so, da je odgovoren za vodenje izvajanja dejavnosti, skrbi za informiranje in izobraževanje učiteljev vožnje in učiteljev predpisov, učitelje vožnje in učitelje predpisov napoti na redno obnavljanje in dopolnjevanje znanja; obvešča javno agencijo o izvajanju usposabljanja kandidatov za voznike, je odgovoren za pravilno vodenje evidenc, sodeluje z javno agencijo in občasno spremlja izpitne vožnje, svetuje kandidatom, predstavlja šolo vožnje pred javno agencijo... »Te naloge po mojem ne zahtevajo visokošolske izobrazbe prve stopnje in bi jih lahko opravljal vsak učitelj vožnje sam,« je prepričan Vilmoš Lipai.


 

Deli s prijatelji